Social media kanalen kiezen

5 tips om het juiste social media kanaal te kiezen voor jouw bedrijf

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Social media is dé kans voor jouw bedrijf om in gesprek te gaan met je doelgroep. Dat hoeven we niet meer uit te leggen. Maar welk kanaal is nou geschikt voor jouw organisatie? Waarschijnlijk heb je al een Facebook pagina, misschien heb je Instagram al ontdekt, maar een duidelijke visie heb je nog niet. En dan ineens roept men dat je moet stoppen met Facebook in verband met de laatste schandalen. En is Twitter echt op sterven na dood, zoals men zegt? Er lijkt geen simpel antwoord op de vraag welk social media kanaal jij zou moeten kiezen. Maar in feite is de keuze gemakkelijker dan je denkt!

Welk social media kanaal kies jij?

Allereerst waar hebben we het nou over? Want het social media landschap verandert continu. Voor het gemak hebben we de functies van de meest populaire kanalen voor je op een rij gezet:

Facebook wordt ondanks alle schandalen nog steeds veel gebruikt. Doordat je de interactie makkelijk aan kan gaan is nog steeds hét platform om je klanten te binden aan je merk. Bouw aan een community, wakker gesprekken aan en weet zo je doelgroep aan je merk te binden. Bestaat je doelgroep uit mensen onder de 20 jaar? Overweeg dan om je focus op een andere kanaal te leggen. Maar in de groep 20 tot 64 jarigen gebruikt ongeveer 80% Facebook nog steeds dagelijks (bron: Newcom Nationale Social Media Onderzoek 2020). En dit gebruik daalt niet. Houd de updates wel in de gaten, want het aantal actieve gebruikers van Facebook daalde wel tijdelijk naar aanleiding van Cambridge Analytica. 

Instagram is het snelstgroeiende platform in het social media landschap: maar liefst met 14% ten opzichte van 2019! Ook het dagelijks gebruik stijgt ontzettend hard. Onder jongeren, maar ook twintigers, dertigers en veertigers hebben Instagram inmiddels ontdekt (57% heeft intussen een Instagram-account). Deze laatste groep kiest nog wel vaker voor Facebook, maar Instagram is on the rise. Is jouw merk goed in beeld te vangen? Dan is Instagram een interessant kanaal voor jou. Lees in dit blog hoe je van jouw zakelijke Instagram een visitekaartje maakt. 

Richt je je op een zakelijke doelgroep, dan verdient LinkedIn zeker jouw aandacht. De laatste ontwikkelingen, trends, producten en diensten in de branche komen op de tijdlijn rap voorbij. LinkedIn is ideaal voor B2B marketingdoeleinden en recruitment. Vergeet daarbij ook de groepen van LinkedIn niet. Naast Facebook richt ook LinkedIn zich meer op groepen, omdat mensen de veiligheid van interactie in een groep steeds meer opzoeken. LinkedIn laat in 2019 ook een flinke groei zien in actieve gebruikers: +26% naar 771.000 actieve zakelijke gebruikers per dag. Ben je dienstverlener en niet actief op LinkedIn? Start dan vandaag nog met het updaten van je (persoonlijke) profiel!

Pinterest is één groot digitaal moodboard. Uitermate geschikt voor sfeerbeleving rondom je merk en het inspireren met visuele content. Het functioneert (deels) als zoekmachine voor beeld en is een goede trafficdriver naar je website als jij een visueel mooi product verkoopt.

Twitter is voor de een morsdood en volgens de ander nog springlevend. Ideaal voor korte en bondige posts die met een hoge frequentie worden geplaatst. Twitter is hét kanaal om nieuws en opinie de wereld in te sturen en discussies aan te gaan. Zit je met jouw business bovenop het nieuws? Dan is Twitter nog springlevend voor jou. 

Denk je video, denk je YouTube. Het is een social video platform en de tweede plek na Google waar mensen naar informatie op zoek gaan. Maar liefst 2,8 miljoen zoeken elke dag inspiratie of hulp op YouTube en dit groeide met bijna 14% afgelopen jaar. Is jouw doelgroep op zoek naar video’s die inspireren, entertainen of helpen, dan is het een uitstekend medium om op aanwezig te zijn als bedrijf. 

SnapChat is vluchtig en voor een jonge doelgroep. Juist die vluchtigheid (posts zijn maar een aantal seconden in beeld) maakt het voor jongeren zo populair. Bij SnapChat gaat het vooral om het fun element en is volledig gericht op beeld.

social media kanaal: instagram

Nu je op de hoogte bent van de functies die de social media kanalen hebben wordt het misschien al wat gemakkelijker om een keuze te maken op welk kanaal te beginnen als bedrijf. We geven je 5 tips voor gegarandeerd succes:

Tip 1: Definieer je doelgroep

Breng naast je doel ook je doelgroep in kaart. Wie is jouw ideale klant en op welk social media kanaal of kanalen is deze actief? Dit is je beginpunt. Maak een duidelijk keuze en ben niet bang om mensen uit te sluiten. Met een duidelijk beeld van je doelgroep maak je de beste content en boek je het meeste resultaat. 

Tip 2: Stel je doel

Bedenk vooraf goed wat je wil bereiken. Welk doel streef jij na bij de inzet van social media? Wil je je naamsbekendheid vergroten of wil je simpelweg leads genereren? Misschien wil je echt een relatie opbouwen met je klant. Met een duidelijk doel heb je een richting. Laat je niet verleiden om alles te willen maar focus op dat ene doel.

Tip 3: Hou het simpel

Ga nu niet ineens te hard van stapel. Kies één platform en leg hier je focus op. Kies het social media kanaal dat past bij je doel, je doelgroep, maar vooral ook bij jezelf en je bedrijf. Onderschat niet de moeite die het je kost om content te creëren die jouw doelgroep écht meerwaarde biedt. Relaties aangaan en onderhouden kost nu eenmaal tijd. Wanneer je lekker op weg bent op een kanaal, overweeg dan om een tweede erbij te pakken.

Tip 4: Match je content

Bedenk goed wat je post. Zorg ervoor dat het goed past bij het type kanaal. Instagram vraagt om compleet andere content dan het zakelijke LinkedIn. Het gekozen kanaal is voor zowel vorm als toon bepalend. Plaats posts niet een op een door op een ander kanaal. Omdat kanalen zo verschillen van elkaar hebben gebruikers dat snel door en wordt je snel genegeerd.

Tip 5: Experimenteer op social media

Ontdekken wat nou echt werkt voor jou, is een kwestie van testen. Probeer verschillende soorten posts en evalueer zorgvuldig. Kijk naar de juiste statistieken. Reken een post op Facebook waarmee je verkeer naar een blog wil leiden bijvoorbeeld niet af op aantal likes. Test gedurende een langere periode en geef niet te snel op. Je gaat vanzelf zien wat goed werkt en wat minder.

De aanhouder wint

Om jouw bedrijf echt op de kaart te zetten, moet je ergens beginnen en daarna ook echt doorpakken. Neem kleine stapjes in plaats van grote sprongen, dan boek je de beste resultaten. Om je te helpen hebben we een Kickstart Gids voor jou gemaakt. Hierin nemen we je aan de hand mee en maak je 7 beslissingen die je gaan helpen bij meer zichtbaarheid op social media en een betrokken e-maillijst. Download de gids hier. 

Wil je meer weten over het effectief inzetten van social media? Volg ons! Abonneer je dan op ons blog via de onderstaande link.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. Wil je geen nieuwe blogs missen?

Abonneer je nu.

Als je je abonneert ontvang je onze nieuwe blogs direct in je inbox. Je weet zeker dat je niets mist om meer online zichtbaar te zijn met waardevolle content.

Wil je geen blogs mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!