Hoe bouw je met waardevolle content een band op met je doelgroep? We geven 5 tips!

Er is al genoeg content en met meer van hetzelfde ga je geen verschil maken in het leven van je doelgroep. Wij hebben onze klanten de afgelopen tijd laten groeien door middel van unieke en waardevolle content. Maar hoe zorg je nou voor content die impact maakt? Vanuit onze ervaringen geven we je 5 tips!

Tip 1: Interview je doelgroep en leer ze écht kennen

Je vindt het misschien een overbodige vraag, maar hoe goed ken jij je doelgroep echt? Natuurlijk sta je regelmatig met je (potentiële) klant in contact, dus weet je echt wel wie ze zijn en wat ze doen…. Maar klopt het beeld dat je hebt wel? Een van onze klanten was er laatst bijvoorbeeld van overtuigd dat haar doelgroep informatieve uitleg heel belangrijk vond. Maar het tegendeel was waar. Ze vinden het zien van voorbeelden veel belangrijker!

Juist de info over de behoeftes en het gedrag van je doelgroep helpt jou om beter te weten hoe jij waardevol voor ze kan zijn, en dus hoe je een band met ze kunt opbouwen. Deze informatie kan je eigenlijk alleen maar achterhalen door met ze in gesprek te gaan. Dat hoeft niet lang. Als wij voor een contentstrategie met het doelgroeponderzoek aan de slag gaan bellen we ongeveer 20 minuten met 4-6 mensen. En we hebben ongeveer 4 vragen die we aan elk stellen en op die vragen vragen we goed door.

Dus kom achter je bureau vandaan en probeer het eens met bijvoorbeeld 2 klanten. Zo heb je in no time een goed beeld van je doelgroep om je content op te baseren!

Benieuwd welke vragen je zou moeten stellen aan je klanten om de juiste info te verzamelen? Binnenkort schrijven we hier een blog over dus hou je mailbox in de gaten!

Tip 2: Gebruik content pijlers zoals in een tijdschrift

Veel bedrijven die wij leren kennen maken content binnen allerlei thema’s en onderwerpen. Vaak gerelateerd aan hun product of dienst, maar we zien ook bedrijven die wel erg ver van hun business afdwalen. Als je elke keer een andere richting kiest voor je content wordt het wel erg moeilijk om waardevol te zijn voor je doelgroep.

Misschien zit ook jij elke week of maand weer opnieuw met je handen in het haar naar op zoek naar unieke en relevante onderwerpen. Zo gek is dat niet dat je in de basis geen duidelijke richting hebt bepaald voor je content. Dat kan beter en leuker!

Contentpijlers zijn vaste rubrieken waaraan je alle content ophangt die je maakt en verspreidt. De contentpijlers baseer je op je merkverhaal en ze zorgen ervoor dat je altijd vanuit dit unieke verhaal communiceert. Neem bijvoorbeeld de Allerhande. Het succesvolle magazine van Albert Heijn met duidelijke contentpijlers. Ze kiezen om een duidelijke reden om bijvoorbeeld om wel te schrijven over de favoriete recepten van vaste klanten, en niet te schrijven over de favoriete recepten van sterrenkoks.

Onze klanten ervaren de contentpijlers als een duidelijke richting voor hun content. Als je ervoor zorgt dat de pijlers perfect passen binnen je merk, creëer je een hele fijne houvast voor al je contentinspanningen!

Zo bepaal je contentpijlers voor jouw merk

Ga om te beginnen met elkaar om tafel en brainstorm over alle thema’s en onderwerpen die je vindt passen bij jullie merk. Schrijf alle termen die worden genoemd op post-its en plak ze aan de muur. Kijk of je rode draden kunt vinden in alle post-its en maak logische groepen. Vervolgens kan je nog met elkaar discussiëren of jullie het allemaal eens zijn over de groepen en de bijbehorende onderwerpen. Ben kritisch: passen deze termen echt bij jullie merkverhaal? De groepen vormen vervolgens jullie contentpijlers!

Als je denkt als een uitgever wordt het gemakkelijker om de juiste richting te kiezen voor je content. Het boek Content Playbook is een goede tip om je op weg te helpen! De auteur legt je hierin uit hoe je tot een strategie komt en hoe je hierbij inhoudelijke contentpijlers inzet.

Tip 3: Maak échte foto’s (met je smartphone)

Foto met smartphone

Mensen houden van échte verhalen. Want juist die verhalen zorgen voor herkenning. Echte beelden zorgen daarom voor de meeste interactie. Laat je niet verleiden tot het gebruiken van stockfoto’s! Het is dan wel snel en makkelijk, maar ze geven nooit de sfeer mee van jullie bedrijf en mensen prikken direct door deze perfecte foto’s heen. Het liefst gebruik je foto’s van mensen zoals klanten en jullie eigen medewerkers. Het is bewezen dat mensen meer interactie tonen op foto’s waar mensen de camera in kijken. Hou het simpel en gebruik gewoon de camera op je smartphone!

Wij maken voor onze klanten veel foto’s met de portretstand op onze smartphone. Soms helpen we elkaar als (hand, voet, schouder) model of we denken met de andere mee over licht en compositie. Kijk om je heen waar in je directe omgeving op een simpele manier foto’s kan maken. Je hebt vaak meer mogelijkheden om je heen dan je denkt! Tip: In het boek Snap staan veel tips en trucs die je helpen bij het maken van foto en video met je eigen smartphone.

Tip 4: Zorg voor oprechte content en toon emotie

Foto Steef & Roos

Zeker in het begin vindt niemand het gemakkelijk om content te delen die over jou zelf gaat. Hoe persoonlijker hoe enger. Maar hoe meer oprecht en hoe meer emotie betekent vaak ook hoe waardevoller. Het is voor mensen nu eenmaal fijner en daarom makkelijker een band aan te gaan met een persoon met gevoelens dan met een bedrijf of merk. De kunst is dus om je bedrijf in je content zoveel mogelijk als een persoon neer te zetten. Maar hoe doe je dit?

Spreek je lezer aan met ‘je’. Een vriend spreek je ook niet aan met ‘u’. En durf over jullie eigen ervaringen te schrijven in de ik-vorm. Als jij als bedrijf een oprecht verhaal vertelt en je ook kwetsbaar durft op te stellen, zal je veel meer sympathie krijgen van je lezer. Je mag best laten zien dat er mensen achter jullie bedrijf zitten!

Ook verstandig is het om van je klant je hoofdpersoon te maken in je content, en als bedrijf de rol van ‘gids’ of ‘helper’ van die persoon in te nemen. Zo voorkom je een commercieel verhaal over jullie bedrijf en zet je je klant centraal. Op die manier wek je sympathie op en gaat je klant zich herkennen in de hoofdpersoon. Wil je bijvoorbeeld een case delen met je doelgroep, vertel dan niet wat jullie allemaal hebben gedaan, maar vertel over de positieve verandering die je klant heeft doorgemaakt en hoe jullie daaraan hebben bijgedragen. Lees voor meer info ook ons blog over hoe je storytelling toepast in je bedrijf.

Tip 5: Ga een challenge aan met je team!

LinkedIn Challenge Gapph

Als je je doelgroep trakteert op waardevolle content, dan wil je dat met een duidelijke regelmaat doen. Want als je de verwachtingen van je doelgroep hierin waarmaakt, draagt dit bij aan het positieve beeld wat ze van je hebben.

Een contentkalender maken is dus belangrijk. Jezelf hier vervolgens aan houden is nog niet zo gemakkelijk. Het blijft een kwestie van er de juiste prioriteit aan geven. Wat heel erg helpt zijn challenges voor jezelf of voor je team. Wij zetten deze regelmatig in voor onze klanten. We richten ze specifiek op één contentvorm of kanaal, een duidelijke periode en een vast team van deelnemers.

Start een LinkedIn challenge

Een goed voorbeeld is de 30-dagen LinkedIn-challenge die onze klanten regelmatig aan gaan. Het doel hiervan is om de deelnemers op weg te helpen met het delen van content op LinkedIn en meer zichtbaarheid te creëren voor henzelf en het bedrijf waarvoor ze werken.

Voor deze challenge vormen we bij onze klant een klein team van een aantal deelnemers, die bijvoorbeeld gedurende een maand ieder elke week 1 bericht plaatsen op LinkedIn. De richtlijnen en tips geven we vooraf in een briefing en we starten een WhatsApp groep om elkaar te helpen en te stimuleren. Als iedereen uit het team de challenge heeft gehaald verdienen ze een toffe teamprijs. De volgende maand kan je hiervoor natuurlijk weer nieuwe deelnemers uitnodigen.

De LinkedIn-challenge blijkt goed te werken: het levert enorm veel zichtbaarheid op de deelnemers zelf en voor het bedrijf waarvoor ze werken. Daarnaast komt de boodschap uit een persoonlijke en oprechte hoek, wat veel interactie oplevert. En niet onbelangrijk, de deelnemers vinden het erg leuk om te doen! Ze voelen zich betrokken en gewaardeerd. 

Hulp nodig?

We hopen dat je iets hebt aan onze tips om met jouw waardevolle content meer resultaat te boeken. Wij vinden het leuk om te horen wat jouw content-uitdaging is! Plan een gratis strategiegesprek met ons in en wij helpen je verder zodat ook jij een hechte band gaat opbouwen met je doelgroep.