Foto met smartphone

Stockfoto’s zijn een no go! Een eigen uitgebreide en actuele beeldbank is veel persoonlijker en de perfecte basis waar je altijd op terug kan vallen. Maar ondanks dat wij enorme voorstanders zijn van een beeldbank, komt er een moment dat je iets wilt plaatsen op je LinkedIn en je niets geschikts uit je beeldbank kan halen. Niet getreurd want: kijk eens in je hand! Daar heb je het enige wat je nodig hebt voor deze beeld crisis. Juist, ik heb het over je telefoon. In deze blog geven wij je 6 lessen in het goed fotograferen met je smartphone. Wist je dat dit vaak nog sneller gaat dan het zoeken van een passend stockbeeld?

De foto’s die de fotograaf voor je beeldbank heeft gemaakt zijn moeilijk te overtreffen. Dus zet dat maar uit je hoofd. Maar bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met een goede camera (zelfs mijn oma maakt tegenwoordig foto’s met de ondertussen welbekende portretmodus). Dus knoop onderstaande lessen in je oren en ga daar mee aan de slag.

Les 1: Belichting is alles

Mooi licht ‘makes or breaks’ je foto. Omdat je waarschijnlijk geen fotostudio voorhanden hebt, kun je het beste werken met daglicht. Maar (en dit lijkt onmogelijk te voorspellen in Nederland) het zonlicht mag ook weer niet te fel zijn. De meest indrukwekkende foto’s worden gemaakt tijdens de ‘golden hour’. Dit is het moment net na zonsopkomst of vlak voor zonsondergang. Fotografeer niet tegen de zon (of het licht) in maar juist met het licht mee. Als je binnen fotografeert, zoek dan een raam op en laat het gefotografeerde onderwerp of persoon het licht opvangen.

Daarnaast is het goed om te weten dat bijna elke smartphone camera tegenwoordig HDR heeft. De HDR functie neemt drie foto’s met verschillende belichtingen en benadrukt de beste delen van elke foto. Je smartphone doet daarna de rest van het werk. Je hebt dan uiteindelijk een reguliere foto en een HDR foto. De HDR foto lijkt veel meer op wat je met je eigen ogen ziet en is een stuk mooier.

HDR fotografie met smartphone

Les 2: Zoom met je voeten en stabiliseer

Zoom nooit met je telefoon. Zoomen doe je door zelf dichterbij te gaan staan en eventueel later je foto op het juiste formaat te snijden. Door te zoomen met je telefoon, blaas je de foto op en dit gaat ten koste van de kwaliteit. Sta je eenmaal op de juiste plek, zorg dan dat je zo stabiel mogelijk staat. Een statiefje voor je telefoon (thanks Ali Express) is natuurlijk ideaal. Heb je deze niet, plaats je armen dan tegen je lichaam en houdt je adem in op het moment dat je de foto maakt. Vergeet ook vooral scherp te stellen: op de meeste telefoons tik je op het scherm op de plek van je focus. Hiermee wordt ook de belichting afgesteld op dit focuspunt.

Les 3: Flits niet

Voor een mooie foto kun je de flits beter niet gebruiken. Een foto in het donker wordt er niet mooier van en eigenlijk het enige wat de flits je dan brengt is rode kraaloogjes. Het licht van je flitser is te hard en zorgt meestal voor overbelichting op ongewenste plekken.

Les 4: Denk goed na over je compositie

De foto wordt wat spannender als je experimenteert met het perspectief. Een foto (een video ook trouwens) oogt meestal prettiger als het hoofdonderwerp niet precies in het midden staat. Dit noemen ze ook wel de ‘regel van derden’. En aangezien echt bijna elke smartphone tegenwoordig de mogelijkheid heeft om je grid aan te zetten, is het toepassen van ‘de regel van derden’ voor jou een fluitje van een cent. Bekijk onderstaande foto eens voor een duidelijk beeld wat een verschil in perspectief kan doen.

Fotografie met smartphone regel van derden 1

Les 5: Don’t forget the obvious

Misschien overbodige informatie maar toch hebben we nog wat tips en tricks voor je die je echt niet mag vergeten.

  • Denk vooral aan alle functies die je smartphone heeft. We vertelden je al over HDR maar vergeet vooral ook de portretmodus niet. De portretmodus zorgt ervoor dat je foto’s met diepte-effect kunt maken.
  • Maak de foto met je volumeknop, dit kan helpen met het stabiliseren van je camera.
  • Gezichten (en lachende mensen) doen het altijd beter op de foto dan de achterkant van iemands hoofd.
  • Maak een foto altijd in landscape. Een verticale foto past vaak niet op het scherm van een smartphone en bovendien zijn liggende foto’s gemakkelijker bij te snijden tot portet dan andersom.
  • Zorg dat de focus van je foto duidelijk is. Verwijder dus voorwerpen (of mensen) die niets toevoegen aan je foto. Laat het hoofdonderwerp goed tot zijn recht komen.
  • Waarschijnlijk heb je voor je bedrijf keuzes gemaakt als het gaat om beeldtaal. Ga je een foto maken, pak deze richtlijnen er altijd even bij.

Les 6: Als de foto eenmaal gemaakt is, ben je nog niet helemaal klaar

Als het goed is heb jij met bovenstaande lessen een hele mooie foto gemaakt voor bij je content. Maar wanneer nodig kun je die foto nog net iets mooier maken. Natuurlijk ken je de Instagram filters en waarschijnlijk heeft je smartphone zelf ook nog wat opties maar we willen je ook tippen op onze favoriete tools: lightroom en canva. Lightroom is een zeer gebruiksvriendelijke tool waarmee je door middel van diverse licht en kleur bewerkingsopties en filters precies de foto creëert die jij wilt. Canva is de online tool voor opmaak, afmetingen, lay-outs en filters. Binnen no time heb jij jouw foto in het juiste formaat voor een social media post.

Hopelijk hebben deze 6 lessen je al goed op weg geholpen bij het verbeteren van je content. Wil je nog meer tips rondom content? Vraag onze 5 gratis content-tips aan en ontvang deze direct in je mailbox.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.