Adverteren op social media

Frankwatching publiceerde vorige week een handig artikel met de nieuwe benchmarks voor Facebook advertenties. Eén van de meest praktische en meest gelezen artikelen. Want als je weinig ervaring hebt met adverteren op social media is het moeilijk om het resultaat van je advertenties te beoordelen. Een benchmark geeft je dan houvast. Wanneer loopt een advertentie goed? Wanneer stop je een advertentie of zet je juist extra budget in? Door vast te houden aan benchmarks kan je vanaf de eerste advertentie toewerken naar resultaat: meer bereik, meer interactie en meer potentiële klanten op je website. Aangezien je geklikt hebt op dit artikel kan jij wellicht wel een goede leidraad gebruiken.

Benchmarks zijn inderdaad een goede basis om vanuit te starten, maar ze zijn voor elke branche en bedrijf verschillend. En de benchmarks van Facebook gelden ook zeker niet voor advertenties op Instagram en LinkedIn. Daarom geef ik je op basis van onze ervaringen graag een compleet lijstje voor campagnes op social media en vertel ik je hoe je komt tot de benchmarks voor jouw bedrijf.

Naar welke cijfers kijk je om je resultaat te bepalen?

Welke cijfers je gebruikt om het succes van je advertentie te beoordelen is net zo belangrijk als de benchmark. Kijk je voor alle advertenties naar alle cijfers? Nee. Beoordeel het succes van de advertentie alleen door te kijken naar cijfers die bij het doel passen. Adverteer je voor engagement? Dan is de content en call to action van je advertentie als het goed is ook gericht op reacties, likes of deelacties. Beoordeel je advertentie dan op de engagement rate. Klinkt logisch toch?

Wanneer je adverteert voor kliks beoordeel deze dan alleen op de CTR (click through rate) en de CPC (kosten per klik). Je vraagt in de content tenslotte om een klik (naar de website) en je doel is zoveel mogelijk kliks voor zo laag mogelijke kosten. Waarom je niet naar alle cijfers kijkt? Een advertentie met als doel kliks krijgt nou eenmaal automatisch minder engagement en andersom. Het geeft je dus een verkeerd beeld als je naar alle vier de metrics kijkt.

Doel van advertentie Metrics om succes te bepalen
Kliks (naar de website) CTR (click through rate) CPC, kosten per klik
Engagement (reacties, likes of deelacties) Engagement rate (interactie gedeeld door uniek bereik) CPM, kosten per 1.000 weergaven

Adverteren op Facebook

Allereerst de belangrijkste benchmarks voor adverteren op Facebook zoals beschreven in het artikel op Frankwatching:

Metric Benchmark
CTR (click through rate) 1,5%
CPC (kosten per klik) €0,70
Engagement rate (interactie gedeeld door uniek bereik x 100%) 5%
CPM (kosten per 1.000 weergaven) €5,-

Volgens het artikel zijn deze benchmarks een gemiddelde van verschillende Nederlandse bedrijven. Voor jouw branche en bedrijf kunnen deze cijfers anders zijn. Wij zien namelijk hogere cijfers bij onze eigen klanten. Onze ervaring leert dat prima content minimaal voldoet aan de bovenstaande cijfers. Werk dus toe naar lagere kosten en een hogere CTR en engagement rate dan ik hierboven beschrijf.

Hoe je jouw eigen benchmarks creëert

Algemene benchmarks helpen je goed op weg. Maar gemiddelden die passen bij jouw business en bedrijf zorgen pas echt voor resultaat. Ga dus aan de slag met je eigen benchmarks en doelen. Je doet dit door met regelmaat het gemiddelde van jouw advertenties te bekijken.

  1. Start met het gemiddelde van de eerste 10 advertenties.
  2. Kom je op hogere cijfers dan hierboven, dan heb je een goede start gemaakt!
  3. Daag jezelf uit om de content nog beter te maken en check het gemiddelde weer na de volgende 10 advertenties.
  4. Bepaal aan de hand van 20 advertenties welke benchmark (op dit moment) past bij jouw bedrijf. Aan de hand hiervan kan je ook doelen stellen.
  5. Afhankelijk van het aantal advertentiecampagnes in een jaar stel je de benchmark en je doelen elk half jaar of elk jaar bij.

Zo zie je snel genoeg welke benchmark voor jouw bedrijf passend is en werk je toe naar een groeiend resultaat.

Adverteren op Instagram

Ben je zakelijk actief op Instagram en adverteer je ook op dit kanaal? Dan zijn er andere benchmarks van toepassing. Functioneel is Instagram namelijk een totaal ander kanaal dan Facebook. Onze learning: adverteer op Instagram met engagement (betrokkenheid) als doel. Het meeste logische doel aangezien Instagram echt een kanaal is voor (visuele) inspiratie en interactie. Op dit kanaal staat het bouwen van een community centraal. Bovendien is het volledig op mobiel gericht. De gemiddelde CTR op Instagram is om die redenen dan ook een stuk lager dan op Facebook, namelijk 0,52%. Een groot verschil met Facebook en LinkedIn! Zonde dus om op Instagram te focussen op kliks.

Metric Benchmark
Engagement rate (interactie gedeeld door uniek bereik x 100%) 15%
CPM (kosten per 1.000 weergaven) €8,-

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is relatief rustig wat betreft adverteerders. Vooral omdat het kanaal niet voor elk bedrijf passend is als marketingkanaal. Daarnaast staat het bekend als duur kanaal. Dit kan je mooi compenseren als jouw content wel erg relevant is voor zakelijke gebruikers. Dan word je beloond met veel interactie en/of veel kliks en zijn je kosten relatief laag. Een andere reden waarom LinkedIn interessant is: bezoekers die via een LinkedIn advertentie op je website komen blijven langer op de website t.o.v. Facebook en Instagram. Daarom zijn deze bezoekers meer waard. Als LinkedIn als kanaal past bij jouw bedrijf, doe dan eens een test met advertenties. Gebruik de onderstaande benchmarks om je advertenties te beoordelen.

Metric Benchmark
CTR (click through rate) 1,9%
CPC (kosten per klik) €2,-
Engagement rate (sociale acties gedeeld door weergaven x 100%) 2,5%
CPM (kosten per 1.000 weergaven) €27,-

Op basis van deze benchmarks kan je goed bepalen of de content van je advertentie goed genoeg aanspreekt. Evalueer je resultaten regelmatig zodat je je eigen benchmarks en doelen kunt stellen. En daag jezelf uit om de benchmarks telkens te verbeteren (met kleine stapjes). Heel veel succes met adverteren en laat eens via de chat weten hoe het gaat!


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.