Kickstart Gids op iPad

De 3 stappen voor het bepalen van je eerste lead magnet

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Waarschijnlijk download je wel eens een lead magnet. Misschien had je niet door die whitepaper, checklist of dat e-book een lead magnet was. De maker van dat e-book heeft er echter een heel duidelijk doel mee: hij trekt nieuwe, potentiële klanten aan met deze ‘klantmagneet’. Een goede lead magnet is ontzettend waardevol voor potentiële klanten en dé methode om nieuwe klanten aan te trekken. Wil je weten hoe je een goede, overtuigende lead magnet maakt? Lees dan snel verder.

Wat is een lead magnet?

Een lead magnet, ofwel verleider of weggever, is een content item wat je nodig hebt als je leads wil gaan generen voor jullie bedrijf. Het is een super waardevol content item dat je gratis aan je doelgroep weggeeft in ruil voor hun naam en e-mailadres. 

Een goede lead magnet zit bomvol kennis en praktische handvatten voor jullie potentiële klant. Om hen direct op weg te helpen én tegelijkertijd te laten voelen dat ze jullie hulp moeten inschakelen als ze vastlopen. Als jouw potentiële klant jullie gratis lead magnet bekijkt dan wil je dat ze denken, “Ik kan niet geloven dat dit gratis is! Het is super waardevol voor me. Als dit al gratis is, dan ben ik benieuwd hoe hun betaalde diensten eruit zien..!”

De content die je maakt is de tool die ervoor zorgt dat jullie doelgroep jullie bedrijf opmerkt. Als de doelgroep jullie leert kennen, zijn ze waarschijnlijk nog niet klaar voor een samenwerking. Ze zijn op zoek naar een oplossing voor een uitdaging of een behoefte. Op dat punt wil je het gesprek met ze aangaan en moet jouw content dus inspringen! Met een lead magnet wil je dus vooral een goede eerste indruk maken. En daarnaast wil je ervoor zorgen dat je doelgroep jullie interessant en leuk gaat vinden en vervolgens gaat vertrouwen.

Een lead magnet in 3 stappen

Maar hoe bepaal je nu wat jullie eerste lead magnet gaat worden? Zo veel opties… Wij helpen je op weg in 3 stappen.

Stap 1: Bepaal het onderwerp dat centraal komt te staan in je lead magnet

Hieronder vind je drie vragen om jezelf te stellen. De antwoorden op deze vragen geven waarschijnlijk heel duidelijk de richting aan voor het onderwerp. Als je het onderwerp bepaalt zorg dan dat dit precies in lijn ligt met de dienst die je aanbiedt. De lead magnet moet immers leiden naar jullie aanbod.

  1. Wat is de vraag die jou altijd gesteld wordt als je aan mensen vertelt wat jullie bedrijf doet. Wat is de gemene deler hierin?
  2. Wat is (op dit moment) het grootste pijnpunt of verlangen van jullie focus persona (link naar blog over persona opstellen)? Wat is de oplossing voor hun pijn of dit verlangen vervullen?
  3. Welke content zou zo waardevol zijn dat jullie focus persona zou zeggen: “Ik kan niet geloven dat dit gratis is!”

Stap 2: Kies de vorm voor je lead magnet

Als je het onderwerp hebt bepaald ben je klaar om de vorm van je lead magnet te kiezen. Maar hoe weet je nu welk type lead magnet je het beste kan creëren? Hieronder vind je zeven types van lead magnets met een hoog betrokkenheidsgehalte. Bekijk ze een voor een en bepaal welke optie het beste past bij jullie klant en bedrijf. Maak het niet te ingewikkeld voor jezelf, zeker als dit jullie eerste lead magnet wordt. Het gaat er om dat je van de kant komt!

Type 1: Whitepaper, e-book of gids
Een serie van pagina’s waarin je diepte kunt in gaan en echt waarde kunt bieden. Let op: het woord ‘e-book’ kan klinken alsof het de lezer veel tijd gaat kosten.

Type 2: Checklist, sheet of template
Een of twee pagina’s waarin je de lezer snel een aantal waardevolle tips en/of voorbeelden kunt geven om direct mee aan de slag te gaan. Een lead magnet in deze vorm is (als het goed is) super praktisch en daarom erg aantrekkelijk! 

Type 3: Audio of video
In een audiofragment of video kun je dezelfde content kwijt als in type 1 of 2, maar dan in een andere vorm. Als audio of video heel goed bij jullie bedrijf of klant past en je hebt de tijd ervoor, go for it!

Type 4: Challenge
Een door jullie opgezette serie van activiteiten waarbij je je doelgroep uitdaagt om gedurende 5-10 dagen elke dag iets te doen om bij (of dichtbij) een doel te komen. 

Type 5: Quiz
Een serie van een aantal snelle (en meestal leuke) vragen, waarna je deelnemers per e-mail het resultaat stuurt. 

Type 6: Webinar of online workshop
Een een online event (live of opgenomen) waarin je publiek meeneemt in een onderwerp. Je kunt kiezen voor video of audio in combinatie met een aantal slides, polls of Q&A. Hoe praktischer (workshop) hoe meer aanmeldingen je zult krijgen!

Type 7: Mini training
Een serie van bijvoorbeeld drie teksten, video’s of audio opnames waarin je je klant al wat leert van hetgeen jullie in het bedrijf aanbieden.

Stap 3: Bekijk voorbeelden van lead magnets ter inspiratie

Om je te inspireren, geven we hieronder drie goede lead magnets als voorbeeld. Gebruik ze om je creativiteit een boost te geven! Op die manier kom je ongetwijfeld tot een woest aantrekkelijke lead magnet voor jullie eigen bedrijf!

Voorbeeld: Onze eigen nieuwste lead magnet!
Kickstart Gids: online marketing voor B2B adviesbureau’s

Kickstart Gids online marketing B2B adviesbureaus

 

Voorbeeld: Lead magnet van HLB Van Daal Adviseurs & Accountants
Whitepaper Het familiebedrijf van de toekomst 

Lead Magnet HLB Van Daal

Voorbeeld: Lead magnet van Microphone Media 
Mini training (podcast & e-book): Podcast in je contentstrategie 

Lead Magnet Microphone Media

 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Download de Kickstart Gids: online marketing voor B2B-adviesbureaus

In deze gratis Kickstart Gids leer je in 7 stappen hoe je een
marketingsysteem opzet voor jouw B2B adviesbureau
dat zorgt voor meer online zichtbaarheid, autoriteit en klanten.

(voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!)

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!