Betekenisvolle content

Iedereen weet dat betekenisvolle content belangrijk is om je doelgroep aan je te binden. Maar op goed geluk content de wereld de wereld in slingeren is niet de oplossing. Er is op dit moment zelfs meer content dan tijd om het te consumeren(!). Wil je er dus voor zorgen dat mensen jóuw content onder ogen krijgen, moet je er als marketingprofessional voor zorgen dat je écht betekenisvolle content maakt en verspreidt. Content die impact maakt op het leven van je doelgroep. We helpen je in 5 stappen!

Waarom betekenisvolle content?

Merk je het zelf ook? Wij zijn als consumenten steeds minder gevoelig voor marketing en reclame. We willen zelf bepalen welke informatie en inspiratie voor ons interessant is. Hoe irritant is het dat we zoveel prikkels krijgen die geen echte meerwaarde hebben voor ons (toch al) drukke leven. Als organisatie wordt het hierdoor een steeds grotere uitdaging om je doelgroep te bereiken. Wellicht moet je meer aandacht en energie in content steken dan je nu gewend bent. Misschien is je content nog niet waardevol, onderscheidend, oprecht en persoonlijk genoeg. Een contentstrategie kan je helpen om dit goed aan te pakken.

Stap 1: Bepaal welke waarde je wilt toevoegen aan het leven van je doelgroep

Betekenisvolle content begint bij je eigen organisatie. Wie ben jij als organisatie en wat wil je bereiken? Steeds meer mensen vinden het belangrijk dat organisaties meer willen bereiken dan alleen maar meer klanten, omzet en winst. Ze willen merken dat organisaties meer voor ons of de maatschappij betekenen dan alleen dat handige product of dienst. Ze willen dat je mensen op een oprechte manier verder helpt en hen helpt een mooier, slimmer, gezonder, makkelijker of gelukkiger leven te leiden. Kijk dus eens goed naar je organisatie en stel jezelf de vraag: welke waarde wil ik toevoegen aan het leven van mijn doelgroep? Dit is het namelijk het startpunt van betekenisvolle content.

Het is niet erg als je tot dit moment nog veel bezig bent geweest met de korte route (hoe zie ik zo snel mogelijk resultaat in leads, klanten en omzet). Ook dan kan je een omslag maken naar een meer betekenisvolle manier van marketing. Het vergt een verandering in je marketingaanpak: van de snelle en oppervlakkige aanpak, naar een structurele en betekenisvolle aanpak. Op die manier garandeer je resultaat ook op de lange termijn.

Stap 2: Leer je doelgroep écht kennen

Als je je doel hebt bepaald ben je klaar om je doelgroep te gaan onderzoeken. De meeste organisaties weten de belangrijkste kenmerken van hun doelgroep, zoals demografische kenmerken en interesses. Maar ondanks dat je veel in contact staat met je klant, is het gevaarlijk om te denken dat je je doelgroep echt goed kent. Om betekenisvolle content te kunnen maken die impact maakt, moet je namelijk ook hun behoeftes, drijfveren, doelen, frustraties, angsten en gedrag kennen. Dat betekent dat je echt moet gaan praten met je klanten. Begin gewoon eens met drie klanten, dan leer je al heel veel!

Misschien vraag je je af of je dit voor al je doelgroepen moet gaan doen? Nee, zeker niet. Kies voor één doelgroep en laat die anderen even links liggen. Als je probeert iedereen te bereiken, bereik je niemand als je niet oppast. Zo werkt het met betekenisvolle content ook. Je kunt nooit met dezelfde content voor iedereen waardevol zijn. Dus durf te kiezen! Die andere doelgroep kun je eventueel later aan bod laten komen.

Focus op 1 doelgroep

Stap 3: Creëer betekenisvolle content voor de hele klantreis

Nu je meer weet van je doelgroep, weet je ook hoe zijn of haar klantreis er uit ziet. Naar welke informatie is je klant op zoek op welk moment en op welke plek? Als je voor elk moment in die klantreis betekenisvolle content weet te maken voor je klant, dan win je zijn vertrouwen en verdien je uiteindelijk zijn aankoop. Formuleer bijvoorbeeld per fase een aantal vragen die je klant heeft en beantwoord deze door middel van content (in bijvoorbeeld een blog, video of animatie).

Voorbeeld: als jij interesse hebt in een e-reader, heb je misschien allereerst de vraag of je op een e-reader wel kunt lezen in de zon. Of twijfel je omdat je met een e-reader opeens een scherm in handen hebt in plaats van een mooi boek. Daarna ben je waarschijnlijk benieuwd welke merken er zijn en wat de verschillen zijn. Ook zal je bij je vrienden navragen welke e-reader zij hebben en wat ze ervan vinden. Uiteindelijk ben je overtuigd en kijk je naar de prijs en aanbiedingen. Elke fase vraagt om andere inhoud, vormen en kanalen. Een aanbieder van e-readers doet er goed aan voor elk van deze fases en behoeftes betekenisvolle content in te zetten.

Stap 4: Schrijf een oprecht merkverhaal en maak je klant de held

Dan ben je nu toegekomen aan wat ik de leukste stap vindt richting betekenisvolle content. Het doorvertalen van het DNA van je eigen organisatie, de doelen die je hebt bepaald en de kennis die je over je doelgroep hebt opgedaan, in een merkverhaal. Wil je het echt goed doen dan pas je storytelling toe. Belangrijk is om je klant de hoofdpersoon te maken van jouw verhaal. Hij of zij is de held in jouw merkverhaal. Jouw organisatie is de gids of helper die jouw klant helpt een positieve verandering door te maken, van probleem naar oplossing. Beschrijf in het verhaal de reis van jouw klant en gebruik hiervoor de fases van de klantreis. Bij het verhaal bedenk je vervolgens contentpijlers: inhoudelijke thema’s die logischerwijs volgen uit je verhaal. Alle betekenisvolle content die je gaat maken hang je op aan deze pijlers. Zo zorg je er altijd voor dat alle content past binnen het verhaal en bijdraagt aan de doelen die je hebt gesteld.

Held in je merkverhaal

Maak je merkverhaal zo tastbaar en herkenbaar mogelijk, hou het dus simpel! Als je persoonlijk en oprecht bent en je kwetsbaar durft op te stellen, is het voor je doelgroep gemakkelijker een band met je aan te gaan. Kijk maar naar jezelf, je gaat gemakkelijker een band aan met een persoon dan met een bedrijf. En die band, daar is het je natuurlijk om te doen.

Stap 5: Bepaal KPI’s, meet en stuur bij

Om impact te kunnen maken op mensen zul je moeten leren wat ze wel en niet ervaren als betekenisvolle content. Dat kan alleen als je regelmatig onderzoekt welke content goed werkt en welke niet. Als je hiervoor KPI’s stelt krijg je hier snel gevoel bij. KPI’s voor een blog kunnen bijvoorbeeld zijn: hoeveel mensen hebben het blog bekeken, hoe lang hebben ze gelezen, hebben ze een reactie achterlaten, delen ze je blog op social media en ondernemen ze andere acties op je site. In het begin kan je de cijfers nog niet goed vergelijken. Maar als je structureel aandacht besteedt aan het meten van je content, dan kan je steeds betekenisvoller worden voor je doelgroep.

Nu je deze 5 stappen kent ben je klaar om met betekenisvolle content impact te gaan maken op je doelgroep. Ik weet, het klinkt gemakkelijker dan het is. Geef je jezelf vooral de tijd. Het is een andere manier van marketing en het vergt geduld om het te laten slagen. Op termijn zul je zien dat je inspanningen groot effect hebben op je organisatiedoelstellingen. Je startpunt is een contentstrategie. Waarin je alle 5 de stappen doorloopt. Vind je het lastig om zelf aan de slag te gaan? Wij helpen je graag! Plan een strategiegesprek met ons in en we bekijken samen hoe we jou en jouw organisatie het beste kunnen helpen.

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.