Zo boost je je e-maillijst met social media

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Laten we even eerlijk zijn, social media zijn geen makkie. Er is ontzettend veel concurrentie. Misschien heb jij wel een haat-liefde verhouding met social media. Luv it wanneer jouw content geliked wordt, maar hate it wanneer niemand aandacht geeft aan een post waar jij zo je best op hebt gedaan. Maar tegelijkertijd is social media een hele mooie manier om te bouwen aan jouw e-maillijst. Hoe je dat doet vertellen we je in dit blog!

De juiste mindset én praktische tips

Om de groei van jouw e-maillijst te boosten met social media, heb je twee dingen nodig. De juiste mindset én concrete en praktische tips. Jij dacht misschien dat je alleen de tweede nodig hebt? Nope ;-) Zonder de juiste mindset is namelijk de kans heel groot dat je het bijltje erbij neer gooit. Want de realiteit is dat niet elke post die je maakt in grote getalen geliked zal worden. Ook al doe je nog zo je best op het maken van mooie content! Dan is het belangrijk dat jij nu beslist dat je je niet zal laten leiden door die (vervelende) cijfertjes. 

Je doel zou namelijk niet moeten zijn zoveel mogelijk likes te verzamelen. Je doel zou wel moeten zijn om er continu te zijn voor jouw ideale klant en hen waarde geven. Waarde zorgt er namelijk voor dat je volgers precies weten waarom ze jou zo graag volgen: jij bent de gids die ze verder brengt op hun reis gevuld met obstakels. En continuïteit zorgt ervoor dat ze elke keer terugkomen voor meer. Want ze weten dat je ze keer op keer nieuwe, waardevolle lessen biedt. Als jij je focust op continuïteit en waarde geven, dan zullen jouw volgers op social media, je e-maillijst én je omzet groeien. Dan focus je je op de lange termijn en zal je niet ontmoedigt raken wanneer een post niet de aandacht krijgt waar je op hoopte (de korte termijn). 

Mindset check? Ok, dan is het nu tijd voor die praktische tips!

De 3 social media post-categorieën om je e-mailijst te boosten

Als je ons al wat langer volgt dan weet je dat wij ervoor staan dat je je e-maillijst centraal zet in je marketingaanpak. En alles wat je doet heeft daarom als doel die e-maillijst te laten groeien. Ook social media. Maar dat betekent niet dat je alleen maar je lead magnet promoot op social media. Het gaat allemaal om een goede balans tussen connectie maken, inspireren, anderen iets leren en vragen om actie. Geven en nemen dus, net als in real life. Volgers zijn namelijk net echte mensen ;-)

Door een goede balans tussen connectie-, inspiratie- en educatie-posts ben je waardevol voor bestaande én nieuwe volgers. Of jij je nu focust op LinkedIn, Facebook of Instagram. Door alle post-categorieën te gebruiken trek je jouw ideale klant aan en leren ze jouw bedrijf en expertise kennen, zonder het gevoel te hebben dat je direct iets van hen wil. En dat heb je nodig om te groeien. We leggen je uit waarom deze drie categorieën zo belangrijk zijn voor het boosten van jouw e-maillijst met social media én hoe je ze gebruikt.

1. Connectie-posts

De naam zegt het al. Met connectie posts wil je verbinding creëren met je volgers op social media. En die verbinding komt tot stand door emotie. Die emotie is heel belangrijk want emoties spelen een grote rol bij het nemen van beslissingen, blijkt uit talloze onderzoeken. Emoties zorgen namelijk voor meer aandacht en zorgen ervoor dat je iets je beter kan herinneren. Een beslissing moet goed voelen, toch? Dat is emotie. Heel belangrijk dus dat je regelmatig connectie-posts deelt waarin je emotie gebruikt. 

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. De beste manier om een connectie maken is namelijk door eerlijk en open te zijn, en door je kwetsbaar op te stellen. Ai! Dat is oefenen, want dat is spannend en nog niet zo makkelijk. En hoe ‘fiets’ je die lead magnet er dan nog in zonder dat het onlogisch of zelfs pusherig aanvoelt voor je volgers. Wij geven je een aantal tips die je direct kunt gebruiken.

Tips voor social media-posts die een connectie maken:

  • Publiceer je je lead magnet voor het eerst? Maak er een momentje van en deel het als een mijlpaal.
  • Vertel het verhaal achter je lead magnet. Waarom vind je het zo belangrijk dat mensen de inhoud van je lead magnet te zien/lezen/horen krijgen? 
  • Gebruik humor. Maak bijvoorbeeld van een mug een olifant. Met andere woorden, maak van een klein probleem iets groots en biedt mensen de oplossing om het probleem weer klein te maken. Volg je het nog? ;)
  • Bied jij in je lead magnet een oplossing voor een probleem dat je zelf vroeger ook had? Vertel over jouw persoonlijke reis.

Voorbeeld connectie-post

2. Inspiratie-posts

Inspiratie-posts zijn voor velen een stuk makkelijker. Deze posts hebben namelijk als doel volgers te inspireren door hen anders te laten denken en te laten zien wat ze zouden kunnen bereiken. Heel belangrijk, want met deze posts kun je laten zien dat er een oplossing is voor de problemen die jouw volgers ervaren. En ook hier bestaan hele goede mogelijkheden om aandacht te krijgen voor je lead magnet.

Tips voor social media-posts die inspireren:

  • Je kent vast wel een inspirerende quote die past bij het onderwerp van je lead magnet. Een quote waar jij achter staat en in gelooft. Gebruik het als haakje.
  • Is er iets in de media gekomen dat het onderwerp van jouw lead magnet raakt? Deel het en maak de link naar jouw boodschap.
  • Vertel over het doel dat mensen bereiken wanneer ze aan de slag gaan met jouw lead magnet. Misschien heb je wel een testimonial van een van je klanten? Gebruik ‘m!
  • Benoem het vervelende probleem dat mensen oplossen wanneer ze aan de slag gaan met de content uit jouw lead magnet (inspiratie). Misschien heb je hier ook wel een voorbeeld van een van jouw klanten bij?
  • Geef je volgers op social media een peptalk. Net zoals je je klanten zou kunnen geven. Iedereen kan van tijd tot tijd wel een peptalk gebruiken om in te zien dat er een goede oplossing is voor een probleem. En laat je hier nu net op doorgaan in je lead magnet ;-)

Voorbeeld inspiratie-post

3. Educatie-posts

Gelukkig gaan we van moeilijk naar makkelijk. Niet gezegd dat het altijd makkelijk is om educatie-posts te maken ;-) Maar het maken van dit soort posts zal je waarschijnlijk het makkelijkste afgaan omdat je gewend bent om mensen verder te helpen en iets te leren. Social media-posts in deze categorie hebben als doel om volgers op weg te helpen door het delen van praktische kennis. Iets wat jij in je dagelijkse werk continu doet. Je laat hiermee zien dat jij een expert bent in je vak en dat jij de juiste persoon bent om om hulp te vragen en van te leren. Bij deze posts maak je waarschijnlijk ook het makkelijkste het bruggetje naar jouw lead magnet.

Tips voor social media-posts die jouw volgers iets leren:

  • Geef je in je lead magnet een stappenplan richting een specifiek doel? Zoom in op een van die stappen en ga er dieper op in.
  • Geef een tip weg die je in je lead magnet ook benoemt en maak mensen nieuwsgierig naar meer.
  • Neem een onderdeel uit je lead magnet en maak hier een checklist bij.
  • Maak het super praktisch en deel kort het stappenplan om iets te bereiken. Natuurlijk bewaar je de uitleg voor de lead magnet.
  • Geef een concreet voorbeeld passend bij wat je mensen leert in je lead magnet. Hiermee krijgen jouw volgers direct een goed beeld hoe jouw lead magnet hén kan helpen.
  • Benoem een vraag die volgers hebben gesteld (of zouden moeten stellen) over de content van jouw lead magnet en beantwoord deze.

De kracht van herhaling

Bent niet bang om in je social media-posts (vaak) de link te maken naar je lead magnet. Je volgers zien je posts lang niet allemaal en de kracht van herhaling is super belangrijk om je volgers ervan te overtuigen dat jouw lead magnet ze echt verder zal helpen! Jij zal zelf veel sneller het gevoel hebben dat je je volgers spamt, dan dat zij zich gespamd zullen voelen. Houd voor ogen dat je volgers in de eerste plaats oprecht wil inspireren of iets wil leren, maak daarna op natuurlijke manier de koppeling naar je lead magnet. Dan doe je het nooit fout ;-)

De eerste 500 inschrijvers op je e-maillijst? Start met onze Kickstart Gids.

Ben jij ervan overtuigd dat een e-maillijst het meest belangrijke is om jouw traject, (online) training, pakket of programma beter te gaan verkopen. Download onze gids: Geef je e-maillijst een kickstart met waardevolle content. Wij helpen je hierin met alle stappen om jouw continu groeiende en super betrokken e-maillijst up and running te krijgen. Op naar de eerste 500 inschrijvers op jouw lijst!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download