constante-flow-van-leads

Altijd zichtbaar zijn. Voor veel ondernemers en marketeers een van de grootste uitdagingen. Hoe krijg je het qua tijd, creativiteit en budget voor elkaar om minimaal elke week iets van je te laten horen? En dat op de lange termijn. ‘Always on’ zijn heeft als resultaat dat je altijd in het (achter)hoofd van jouw potentiële klant zit. Wanneer ze dan zover zijn dat ze een oplossing willen voor hun probleem, dan ben jij de partij die ze bellen. Zo werk je aan een constante flow van leads en kun je je bedrijf laten groeien.

Uit het oog, uit het hart

Jouw potentiële klant anno 2019 is verwend. Er is zoveel informatie te vinden! Wanneer je niets of weinig doet online hoef je niet te verwachten dat mensen spontaan naar jouw website komen. Bovendien ben je snel vergeten wanneer je geen band opbouwt met je potentiële klanten. Zeker als concurrerende partijen wel actief zijn en goede uitleg geven over hun diensten, bloggen, posten op LinkedIn, maandelijks een nieuwsbrief versturen, netwerken op borrels, kopjes koffie drinken enz. Het is het principe van ‘uit het oog, uit het hart’: als jouw bedrijf niet top of mind is bij relaties en nieuwe potentiële klanten.

De resultaten van always on 

Wil je een band opbouwen met nieuwe potentiële klanten en vissen vangen buiten je netwerk, dan is het dus nodig dat je altijd relevant aanwezig bent met content. Wist je dat dit ook voor Google belangrijk is? Als je (bijna) nooit iets toevoegt aan jouw website, dan ben je niet interessant. Google doet dan een aanname dat je bedrijf niet actief is en geen waarde biedt voor zoekende mensen. Google ‘denkt’ eigenlijk niet anders dan jouw potentiële klanten. 

De resultaten van always on op een rij:

  • Meer bereik. Als je nu nagenoeg nog niet actief bent online zal het verschil enorm zijn.
  • Je bereikt jouw potentiële klant al voor hij daadwerkelijk op zoek gaat en wellicht jouw concurrenten vindt in plaats van jou.
  • Potentiële klanten krijgen meer vertrouwen in jouw bedrijf en expertise door de info die je deelt. 
  • Een hogere positie in Google.
  • Meer verkeer op je website.
  • Meer terugkerend verkeer op je website: mensen die geïnteresseerd zijn in meer informatie. 
  • Meer leads via je website.

Het verschil tussen altijd zichtbaar zijn en campagnes

Je always on activiteiten kun je aanvullen door met enige regelmaat (bijv. eens in de twee maanden) een campagne te doen. Het verschil tussen always on en een campagne zie je in deze grafiek. Met always on werk je aan je constante bereik. Dit stopt niet en hier werk je wekelijks aan. De ene week ben je zichtbaarder dan de andere, maar je bent altijd zichtbaar. 

Hero hub hygiene uitgelegd

Een campagne komt bovenop deze constante laag van bereik. Een voorbeeld is het adverteren van een e-book en deze opvolgen met 5 emails om mensen op weg te helpen met een specifiek probleem. Dit e-book adverteer je een maand lang en dan weer een periode niet waarin je kijkt wat er gebeurt. Deze mensen vragen wellicht niet direct een gesprek met je aan nadat ze het e-book hebben gelezen, maar ze blijven je wel volgen via email of LinkedIn. Zo komen ze dus automatisch in je always on laag waardoor jij top of mind blijft. Wanneer je genoeg vertrouwen hebt gewonnen en hun behoefte urgent wordt, nemen ze alsnog contact met je op. Heb geduld. De aankoop van een auto of keuken gaat ook niet over één nacht ijs. 

Wat nog vaak fout gaat is het starten met campagnes wanneer er nog geen always on laag is. Je snapt nu dat het extra bereik van een campagne verloren gaat als je dit niet kan opvolgen met je always on content. Daarom brengen wij samen met onze klanten altijd eerst de basis op orde en gaan we daarna van start met een campagne.

Monitor het resultaat

Niets is zo motiverend als zien dat alle energie die je in je always on content steekt ook echt resultaat geeft. Het belangrijkste om in de gaten te houden is het verkeer op je website. Een stijging in het verkeer is een eerste positief signaal. Focus je niet te veel op nieuwe leads wanneer je je always on laag nog aan het opbouwen bent. Van 10 extra mensen op je website kun je niet verwachten dat er 5 een gesprek met je aanvragen. Je mag al tevreden zijn als 1% van je websitebezoekers contact met je opnemen. Hoe je content inspanningen verder kunt monitoren vertel ik je binnenkort in een blog. 

Hoe je altijd zichtbaar wordt en blijft

Wil je een begin maken aan always on zijn en niet na een maand het bijltje erbij neergooien? Dat zijn er 3 dingen van belang:

  1. Zorg voor de juiste strategische en conceptuele kaders door middel van een contentstrategie. Hierin maak je onder andere een keuze voor welke doelgroep jij always on gaat zijn. Deze kaders helpen je ook in de praktijk: welke boodschap ga je vertellen zodat je always on content gelezen en gevolgd wordt door de juiste mensen. En je bepaald welke kanalen je gaat inzetten en hoe je deze aan elkaar verbindt.
  2. Dan heb je alle kaders op een rij om te gaan brainstormen over daadwerkelijke content. Dit gaat een stuk makkelijker nu je alle randvoorwaarden voor succesvolle content hebt staan. 
  3. Breng vervolgens de workflow van mensen en middelen op orde. Door taken te verdelen, de juiste mensen aan te sluiten (bijvoorbeeld een copywriter of filmmaker) en deadlines te stellen zorg je dat je de continuïteit van always on kan volhouden.

Wil je hier meer over lezen? In ons e-book leggen we uit hoe je met waardevolle content, een full funnel aanpak en een goede integratie in de organisatie resultaat gaat bereiken met je content. Het e-book kan je hier gratis downloaden.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.