Contentstrategie op 1 A4

Contentstrategie op 1 A4 (met template!)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Heb je duidelijke kaders nodig voor content, maar heb je geen tijd om een uitgebreide contentstrategie te maken? Neem dan 2 uurtjes de tijd en maak een contentstrategie op 1 A4. Hierop zet je heel kort en duidelijk een plan neer hoe content gaat bijdragen aan het doel wat je voor ogen hebt. Kan dat op 1 A4? Ja zeker! Wat jij namelijk nodig hebt zijn een paar duidelijke richtlijnen. Dit helpt je om te starten met goede content. Wanneer je aan de gang bent en je ziet de eerste resultaten ontstaan, dan is het moment om door te pakken en meer aandacht aan je contentstrategie te besteden. Ik laat in 8 stappen zien hoe je zo’n contentstrategie op 1 A4 maakt.

Waarom een contentstrategie?

Het creëren en verspreiden van content richting specifieke doelgroep zorgt ervoor dat je kunt bouwen aan bekendheid, autoriteit en vertrouwen richting je klant. En hiermee zorg je voor nieuwe leads en sales. Belangrijk dus voor jou als marketingprofessional om voor content duidelijke kaders te schetsen. Zodat je met de waardevolle tijd die je in content steekt ook daadwerkelijk iets bijdraagt aan jullie organisatiedoelstellingen. 

Download eerst het template voor de contentstrategie op 1 A4. Print het uit (even weg van je computer), pak een kop koffie en zoek een rustige plek.

Stap 1: Bepaal het doel van je contentstrategie 

Om te beginnen: waarom vind je het eigenlijk zo belangrijk om content te (gaan) creëren en verspreiden via online kanalen? Misschien hoor je om je heen dat het dé manier is om klanten aan je te binden. En zie je de concurrentie aan de slag gaan met blogsvideo en social media. Bedenk los van wat je ziet en hoort, om je heen, van je collega’s en je baas, wat jij als marketingprofessional graag wilt bereiken met de content die je maakt. Denk aan: 

  • “Een professionele presentatie van ons bedrijf op online kanalen.”
  • “Nieuwe klanten genereren door slimme online leadgeneratie en leadopvolging.”
  • “Het betrokken houden van bestaande klanten om te zorgen voor herhaalopdrachten en mond tot mond reclame.” 
  • “Het bekender maken van onze organisatie als werkgever en een band opbouwen met potentiële werknemers.”

Stap 2: Bepaal wat jouw organisatie uniek maakt

Om straks te komen tot de juiste boodschap voor content is het belangrijk te weten wat de redenen zijn voor klanten om bij jullie te kopen of met jullie samen te werken. Duik in het hoofd van je klant en bepaal wat jullie organisatie uniek maakt. Dat zit in dingen die jullie anders doen dan anderen, maar het zit ook in de persoonlijkheid van jullie merk. Schrijf op je A4 hoe je jouw merk zou omschrijven als dit een persoon was. In je antwoord zitten als het goed is heel wat eigenschappen die jouw organisatie uniek maken. 

Stap 3: Formuleer de belangrijkste triggers van je doelgroep

Een ander belangrijk uitgangspunt in de contentstrategie is de doelgroep die je wilt bereiken. Begin met de belangrijkste doelgroep. Zeker als je meerdere verschillende doelgroepen hebt moet je ze anders benaderen, wat ook andere content en kanalen betekent. Schrijf de belangrijkste doelgroep op met een aantal belangrijke kenmerken. Bedenk vervolgens wat de allerbelangrijkste trigger is om zich te oriënteren op jouw product of dienst. Dat zit niet jouw product of dienst zelf, maar juist in het probleem dat jij oplost of de wens die jij vervult. Wat wordt er mogelijk wanneer je doelgroep besluit met jou in zee te gaan?

Stap 4: Formuleer de boodschap van de content

De belangrijkste uitgangspunten, merk en doelgroep, heb je op je A4, goed bezig! Nu je deze goed voor ogen hebt kan je de boodschap gaan formuleren die voelbaar moet zijn in alle content. Zie het als een kort verhaaltje van een paar regels waaraan je alle content kan toetsen. Als content hierbinnen past, zit je goed! Hoe je dat doet? Zet je klant centraal, grijp terug naar zijn of haar belangrijkste probleem of wens en omschrijf hoe je hier als bedrijf mee omgaat om dit op te lossen, of hier invulling aan te geven. Pas op dat het geen commercieel verhaaltje wordt! De kunst is juist om je klant de held te maken en jouw organisatie als de helper of gids in te zetten. Dat ga je vervolgens in content namelijk ook doen.

Stap 5: Bepaal contentpijlers en thema’s

Over welke onderwerpen ga je nu dan allemaal content maken? Fijn om straks goed te weten waarover je wel en vooral ook geen content gaat maken. Dat doe je door contentpijlers te bepalen. Zie het als inhoudelijke categorieën waar je onderwerpen in onderverdeelt. Denk bijvoorbeeld aan de indeling van een tijdschrift. Libelle creëert bijvoorbeeld content over thema’s als mode, psyche, eten en relaties. En kiest er bewust voor om niet te schrijven over ‘carrière’. Dit past niet bij de triggers van hun doelgroep en niet bij wie Libelle als merk wil zijn. Pak alle uitgangspunten die je tot nu toe hebt bepaald erbij en schrijf twee of drie pijlers op je A4. Zou je de contentpijlers liever in teamverband bepalen? Check dan dit blog met een oefening voor je team om de contentpijlers te bepalen.

Stap 6: Bedenk een aantal creatieve formats voor je content

Nu het leukste onderdeel. Pak nog wat te drinken en ga staan, tijd om creatief te worden met contentformats! Je moet contentformats zien als de ‘verpakking’ voor je content. Het gaat hier niet om de inhoud maar om het creatieve haakje waar je het aan ophangt. Welke formats passen in jouw contentstrategie? Kijk goed naar alle voorgaande onderdelen in deze strategie en schrijf er een aantal op. Om je een voorzetje te geven, denk aan: mensen & hun verhaal, Q&A-blog met een expert, achter de schermen, feitjes en wist je dat-jes, cijfers of feiten in een infographic, interview in een podcast, andermans content delen met eigen visie, inhakers op actualiteit, etc. Schrijf er 5 op het A4. Heb je moeite om je creativiteit te laten vloeien? Een contentbureau kan je daarbij helpen!

Stap 7: Kies de kanalen die je gaat inzetten

Jij als marketingprofessional weet waarschijnlijk een heleboel van de verschillende online kanalen. En nu je met deze contentstrategie al een eind op weg bent kun je wat gemakkelijker bepalen welke online kanalen je zeker wel, en beter niet, kunt inzetten om je doelgroep te gaan bereiken. Zet de fases van je klant op een rij: oriënteren, overwegen, kiezen, gebruiken / samenwerken. En kies voor elke fase de kanalen die je gaat inzetten. Een blog kan je bijvoorbeeld inzetten in de eerste en laatste fase. SEO-landingspagina’s in de eerste twee, e-mail in de tweede, derde fase en vierde fase, en social media kanalen kun je inzetten in de eerste twee en de laatste fase. Je eigen website speelt overal een rol, maar is met name in de derde fase cruciaal. Let op: dit voorbeeld geldt met name voor dienstverleners. Voor elk bedrijf en elke soort business is dit anders. 

Stap 8: Zet een simpele contentkalender op

OK, nu is het moment om je laptop er weer bij te pakken. Je gaat namelijk een contentkalender opstellen en dit ga je natuurlijk wel digitaal doen. Wanneer wij aan de slag gaan met een contentkalender voor een klant (of die van onszelf) gebruiken we de tool Trello. Een contentkalender in Trello biedt je overzicht over alle content en alle kanalen. Je geeft er makkelijk in aan wat je wanneer plant, wie de content maakt en plaatst en welke acties er ondernomen moeten worden.Het begin is gemaak! Je hebt een contentstrategie te pakken en dat op 1 A4. Ga ermee aan de slag en kijk hoe ver je komt. Ben je toe aan meer verdieping op je strategie of kom je er niet uit? Vraag een strategiegesprek met ons aan of lees meer over content toepassen in de praktijk. Wij helpen je graag verder.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Wil je écht impact maken op je doelgroep? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Elke eerste donderdag van de maand ontvang je de laatste blogs én extra tips om waardevol te zijn voor je doelgroep, structuur aan te brengen in je content en meer resultaat te behalen uit je inspanningen.  

Wil je geen tips mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.