Een contentstrategie voor richting en structuur

Contentstrategie:

van merkverhaal naar content

Je denkt regelmatig na over nieuwe content, maar twijfelt bij alles of je doelgroep er wel op zit te wachten. Of je vraagt je af of je doelgroep de content überhaupt gaat zien. Herkenbaar? Waarschijnlijk werk je nog niet vanuit een contentstrategie. Met een contentstrategie zorg je ervoor dat de content die je creëert en verspreidt van betekenis is voor je doelgroep en hen daadwerkelijk bereikt. Je bouwt een hechte band op met je doelgroep en meet en optimaliseert de resultaten.

Contentstrategie:

van merkverhaal naar content

Je denkt regelmatig na over nieuwe content, maar twijfelt bij alles of je doelgroep er wel op zit te wachten. Of je vraagt je af of je doelgroep de content überhaupt gaat zien. Herkenbaar? Waarschijnlijk werk je nog niet vanuit een contentstrategie. Met een contentstrategie zorg je ervoor dat de content die je creëert en verspreidt van betekenis is voor je doelgroep en hen daadwerkelijk bereikt. Je bouwt een hechte band op met je doelgroep en meet en optimaliseert de resultaten.

Waarom een contentstrategie belangrijk is voor elk bedrijf

Iedereen weet dat het beter is om eerst even stil te staan bij wat je nu precies wilt bereiken, dan direct aan de slag te gaan met contentcreatie. Maar het daadwerkelijk doen is een ander verhaal. Het is daarom fijn om te weten wat een contentstrategie jullie organisatie oplevert.

  • Het levert duidelijke doelen waar je naartoe werkt
  • Het biedt diepgaande kennis over je doelgroep waar je (met content) op in kunt spelen
  • Het bevat een merkverhaal dat perfect past bij het DNA van je organisatie
  • Het zorgt voor continu de juiste zichtbaarheid vanuit je merk
  • Het biedt helder inzicht in de resultaten van je content inspanningen

Waarom een contentstrategie jouw werk leuker maakt

Naast dat een contentstrategie jouw organisatie veel voordelen oplevert, maakt het je werk ook een stuk leuker. Hoe fijn zou het zijn als de contentwerkzaamheden goed geïntegreerd zijn in je werk, en het niet meer altijd op de laatste plaats komt.

  • Je werkt efficiënter en voelt meer rust omdat je een gestructureerde werkwijze hanteert
  • Je kent de behoeftes en het gedrag van je doelgroep en weet welke content wel en niet werkt
  • Je werkt vooruit waardoor je hoeft nooit meer last minute content hoeft te bedenken
  • Je kunt altijd op de actualiteit inhaken omdat je voorbereid bent
  • Je hebt altijd overzicht van de te maken en plaatsen content, met een contentplanning waar je geen stress van krijgt
  • Je hebt het gevoel dat je grip hebt op de kanalen die je inzet en weet hoe ze voor je kunnen werken.

→ Bekijk nu wat wij voor je kunnen doen.


Nu je weet waarom een contentstrategie een must is voor jou en je organisatie, kun je aan de slag! Maar waar begin je? Wanneer wij voor een organisatie aan de slag gaan met een contentstrategie zetten we 3 stappen.

Stap 1 Bepaal het DNA van je organisatie

Wanneer wij aan de slag gaan met een contentstrategie checken we eerst of een organisatie goed op het netvlies heeft wat hun eigen unieke DNA is. Waarom doen ze wat ze doen? Dit DNA gaat namelijk de rode draad vormen door de hele contentstrategie. Ook checken we waar een organisatie naartoe wil. Willen ze bekendheid rond hun merk opbouwen, leads genereren, een autoriteit worden in hun markt of juist met employer branding aan de slag?

Stap 2 Onderzoek je doelgroep

Om met content van betekenis te kunnen zijn voor je doelgroep, is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. En dan niet kennen in de vorm van geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, beroep en hobby’s (waar veel bedrijven blijven hangen). Maar kennen in de vorm van doelen, behoeftes, frustraties en gedrag. Bij het maken van de contentstrategie besteden we daarom altijd de juiste aandacht aan het onderzoeken van de doelgroep en hun klantreis en maken we hier persona’s van.

Stap 3 Zet je contentstrategie neer

Als je de doelen, het DNA en de persona’s duidelijk in beeld hebt kun je aan de slag met de daadwerkelijke contentstrategie. We schrijven om te beginnen een merkverhaal waarin merk en persona’s samenkomen. Vanuit het merkverhaal bepalen we de contentpijlers waar we alle content aan ophangen. Door altijd te werken met deze pijlers weet je zeker dat de content bijdraagt aan de vooraf bepaalde doelen. Pijlers, content en kanalen komen uiteindelijk samen in een overzichtelijke contentkalender.

Hoe wij je kunnen helpen met een contentstrategie

Ben jij begonnen met een contentstrategie maar kom je er niet uit? Of weet je niet goed hoe te beginnen? Wij helpen je graag! Wij maken specifiek voor jouw merk een contentstrategie, dit noemen we de Content Blauwdruk, waarin we alle kaders voor het creëren en verspreiden van content gaan bepalen. We volgen de 3 stappen en betrekken jou en je organisatie overal bij. Zodat we zeker weten dat de contentstrategie gaat zorgen voor het juiste resultaat en er voldoende draagvlak is voor de nieuwe aanpak.

Wil jij een Content Blauwdruk voor jouw merk? Plan dan nu een strategiegesprek met ons in. We zouden het leuk vinden je te spreken!

Een doordachte en werkbare contentstrategie, dat was onze behoefte. Hallo Blauw heeft dit voor Gapph naar volle tevredenheid uitgewerkt. De kennis en ervaring, de planmatige aanpak en de hulp die zij ons bieden zorgt voor een hele prettige samenwerking.

Het is erg fijn en nuttig om ons bedrijfs-DNA in kaart te hebben en een praktische strategie te krijgen hoe we ons kunnen presenteren naar onze doelgroep. Ik ben onder de indruk van de gestructureerde en analytische aanpak van Hallo Blauw in combinatie met hun expertise op het gebied van content marketing. Dit geeft ons veel vertrouwen om met energie aan de slag te gaan met de content strategie voor ons bedrijf en met Hallo Blauw te blijven samenwerken aan verschillende content formats.

Jan LindemanCEO - DDL Diagnostic Laboratory

Door middel van merk- en doelgroep analyse heeft Hallo Blauw een concrete Content & Social Media strategie opgezet. Hierdoor is er meer focus ontstaan op merk en merklading voor de langere termijn. Het werken met Hallo Blauw geeft structuur en houdt me scherper, doordat zij continu vanuit de klant denken: “wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Draagt het bij aan de behoefte van de klant?” Door continu te toetsen en te meten weten we: wat werkt wel en wat werkt niet. Kortom het is een samenwerking dat zorgt voor een stevig fundament.

Tessa HoenekampTessa Hoenekamp - Brandmanager Uitgeverij THEMA

Een doordachte en werkbare contentstrategie, dat was onze behoefte. Hallo Blauw heeft dit voor Gapph naar volle tevredenheid uitgewerkt. De kennis en ervaring, de planmatige aanpak en de hulp die zij ons bieden zorgt voor een hele prettige samenwerking.

Het is erg fijn en nuttig om ons bedrijfs-DNA in kaart te hebben en een praktische strategie te krijgen hoe we ons kunnen presenteren naar onze doelgroep. Ik ben onder de indruk van de gestructureerde en analytische aanpak van Hallo Blauw in combinatie met hun expertise op het gebied van content marketing. Dit geeft ons veel vertrouwen om met energie aan de slag te gaan met de content strategie voor ons bedrijf en met Hallo Blauw te blijven samenwerken aan verschillende content formats.

Jan LindemanCEO - DDL Diagnostic Laboratory

Door middel van merk- en doelgroep analyse heeft Hallo Blauw een concrete Content & Social Media strategie opgezet. Hierdoor is er meer focus ontstaan op merk en merklading voor de langere termijn. Het werken met Hallo Blauw geeft structuur en houdt me scherper, doordat zij continu vanuit de klant denken: “wat is de toegevoegde waarde voor de klant? Draagt het bij aan de behoefte van de klant?” Door continu te toetsen en te meten weten we: wat werkt wel en wat werkt niet. Kortom het is een samenwerking dat zorgt voor een stevig fundament.

Tessa HoenekampTessa Hoenekamp - Brandmanager Uitgeverij THEMA

CONTENTMARKETING BLOGS

Lees onze nieuwste artikelen: