contentstrategie

EEN CONTENTSTRATEGIE ZORGT VOOR RICHTING EN STRUCTUUR

Je denkt regelmatig na over nieuwe content, maar twijfelt bij alles of je doelgroep er wel op zit te wachten. Of je vraagt je af of je doelgroep de content überhaupt gaat zien. Herkenbaar? Waarschijnlijk werk je nog niet vanuit een contentstrategie. Met een contentstrategie zorg je ervoor dat de content die je creëert en verspreidt van betekenis is voor je doelgroep en hen daadwerkelijk bereikt. Je bouwt een hechte band op met je doelgroep en hierdoor groeit het aantal klanten en verkopen.

Waarom een contentstrategie belangrijk is voor elk bedrijf

Iedereen weet dat het beter is om eerst even stil te staan bij wat je nu precies wilt bereiken, dan direct aan de slag te gaan met contentcreatie. Maar het daadwerkelijk doen is een ander verhaal. Het is daarom fijn om te weten wat een contentstrategie jullie bedrijf oplevert.

  • Het levert duidelijke doelen op over waar je naartoe werkt, in de vorm van bekendheid of klanten
  • Het biedt diepgaande kennis over je doelgroep waar je (met content) op in kunt spelen
  • Het bevat een merkverhaal dat perfect past bij het DNA van je bedrijf
  • Het zorgt voor continu de juiste zichtbaarheid vanuit je merk
  • Het biedt helder inzicht in de resultaten van je content inspanningen

Hoe een contentstrategie jouw werk leuker maakt

Naast dat een contentstrategie jouw bedrijf veel voordelen oplevert, maakt het je werk ook een stuk leuker. Hoe fijn zou het zijn als de contentwerkzaamheden goed geïntegreerd zijn in je werk, en het niet meer altijd op de laatste plaats komt.

  • Je werkt efficiënter en voelt meer rust omdat je een gestructureerde werkwijze hanteert
  • Je kent de behoeftes en het gedrag van je doelgroep en weet welke content wel en niet werkt
  • Je werkt vooruit waardoor je hoeft nooit meer last minute content hoeft te bedenken
  • Je kunt altijd op de actualiteit inhaken omdat je voorbereid bent
  • Je hebt altijd overzicht van de te maken en plaatsen content, met een contentkalender waar je geen stress van krijgt
  • Je hebt het gevoel dat je grip hebt op de kanalen die je inzet en weet hoe ze voor je kunnen werken.

Gebruik dit stappenplan voor je contentstrategie

Nu je weet waarom een contentstrategie een must is voor jou en je bedrijf, kun je aan de slag! Maar waar begin je? Zowel in de Full Focus Content Academy als in het traject leggen we eerst de basis en zetten we vervolgens concrete stappen voor een praktische contentstrategie.

Stap 1: Bepaal het DNA van je bedrijf

Wanneer wij 1-op-1 voor een bedrijf aan de slag gaan met een contentstrategie, checken we eerst of een bedrijf goed op het netvlies heeft wat hun eigen unieke DNA is. Waarom doen ze wat ze doen? Dit DNA gaat namelijk de rode draad vormen door de hele contentstrategie. Ook checken we waar een bedrijf naartoe wil. Willen ze bekendheid rond hun merk opbouwen, meer klanten, een autoriteit worden in hun markt of juist met employer branding aan de slag?

Stap 2: Onderzoek je doelgroep

Om met content van betekenis te kunnen zijn voor je doelgroep, is het belangrijk om je doelgroep goed te kennen. En dan niet kennen in de vorm van geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling, woonplaats, beroep en hobby’s (waar veel bedrijven blijven hangen). Maar kennen in de vorm van doelen, behoeftes, frustraties en gedrag. Bij het maken van de contentstrategie besteden we daarom altijd de juiste aandacht aan het onderzoeken van de doelgroep en hun klantreis en maken we hier persona’s van.

Stap 3: Zet je contentstrategie neer

Als je de doelen, het DNA en de persona’s duidelijk in beeld hebt kun je aan de slag met de daadwerkelijke contentstrategie. We schrijven om te beginnen een merkverhaal waarin merk en persona’s samenkomen. Vanuit het merkverhaal bepalen we de contentpijlers waar we alle content aan ophangen. Door altijd te werken met deze pijlers weet je zeker dat de content bijdraagt aan de vooraf bepaalde doelen. Pijlers, content en kanalen komen uiteindelijk samen in een overzichtelijke contentkalender. Zorg vervolgens dat je je content verrijkt met aantrekkelijke foto’s. Leg hiervoor een beeldbank aan. 

Aan de slag met de contentstrategie voor jouw bedrijf? Download dan onze Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

 

Zo helpen we jou met een contentstrategie

Weet je niet goed hoe te beginnen met een contentstrategie? Lees dan dit artikel en download het contentstrategie template op 1 A4. Of krijg je je baas niet overtuigd? Wij helpen je graag op weg met onze Kickstart Gids. Hierin begeleiden we je in 7 stappen naar focus in je contentstrategie.  

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download