continuïteit in je online zichtbaarheid

Geen tijd? Zo zorg je voor continuïteit in je online zichtbaarheid

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

“Ik heb geen tijd gehad” horen wij wekelijks als reden dat een post niet is geplaatst of blog is geschreven. En begrijpelijk. Het is onrealistisch om te denken dat je in weinig tijd goede content kan maken. Bovendien is het voor de meesten een extra actie die op de takenlijst erbij komt. Het gevolg is vaak dat die content er helemaal niet komt. Het blijft akelig stil vanuit jullie bedrijf… Super zonde! In dit blog geven we je daarom de 3 T’s die jou gaan helpen om de continuïteit van online zichtbaar zijn te waarborgen (en nee, dit gaat niet over de neefjes van Michael Jackson ;-)).

De 3 T’s: Team, Tijd en Tool

Er zijn drie aspecten die belangrijk zijn wanneer het gaat om continuïteit in je online zichtbaarheid. Het zijn de sleutels naar met regelmaat te bloggen, te posten op social media etc. En vol te houden wanneer het druk wordt. 

1. Team

Zorg dat je er niet alleen voor staat en vraag anderen om samen met jou een contentteam te vormen. Zoek minimaal één persoon die jou gaat helpen. Bijvoorbeeld om samen te brainstormen voor content, input te geven voor een blog of juist om te schrijven. Dit team kan je samenstellen met je eigen collega’s of voeg er iemand van buiten het bedrijf aan toe. Denk bijvoorbeeld aan een (freelance) tekstschrijver. Er is niets zo fijn als bepaalde taken die jou veel tijd kosten uit te kunnen besteden. Maak slim gebruik van de kwaliteiten van collega’s, maar kijk ook realistisch welke taken je beter extern kan wegleggen. 

2. Tijd

Die strijd tegen de klok. Die volle agenda. Die eindeloze to do lijst. Waarschijnlijk weet je ondertussen wel dat die drie nooit gaan veranderen. Dus hoe kun je op een realistische manier wel tijd creëren om content te maken? Hiervoor moet je twee dingen doen.

  1. Plan elke maand een contentsessie met het contentteam. Deze sessie is je stok achter de deur. En die stok ga je nodig hebben! Deze sessie is hét moment dat je brainstormt voor nieuwe content, kijkt naar de voortgang van acties en kan ingrijpen wanneer dingen in het gedrang komen.
  2. Als je agenda vol zit weet je dat content maken onderaan je to do lijst komt. Plan daarom elke week een vast blok van twee tot drie uur om aan content te werken. Als je dit blok een vast plekje in je agenda geeft ga je gefocust aan het werk en krijg je veel meer gedaan! In deze uren vink je zoveel mogelijk taken van de contentkalender af. Je weet al wat je moet doen, want dit heb je bepaald in de content sessie. Nu is het tijd om content te gaan batchen!

Hoe batchen contentcreatie veel minder stressvol maakt

Een korte uitleg voor als je nog nooit van batchen hebt gehoord. Batchen is eigenlijk hetzelfde als het ‘bingewatchen’ van je lievelingsserie op Netflix. Het principe is hetzelfde: je zit in een flow, je wilt direct verder (kijken) en voordat je het weet ben je drie afleveringen (of content-items) en drie uur verder. Een van de belangrijkste aspecten is dat je niet afgeleid wordt. Je staat alleen op om iets te drinken te halen, maar gaat dan gelijk weer verder. 

Batchen is enorm nuttig om grote bergen werk te verzetten. Plus je krijgt er ontzettend veel energie van! Als je deze drie uur nuttig hebt besteed, meerdere taken kan afvinken dan heb je zeker weten een goed gevoel aan het eind van de dag. 

Nu je weet wat batchen is kunnen we deze efficiënte methode inzetten om jouw wekelijkse drie uur optimaal te benutten. 

  • Stap 1: Een goede voorbereiding. Verzamel de content-ideeën tijdens de maandelijkse contentsessie. 
  • Stap 2: Sluit je af voor afleidingen. Zet het in je agenda en vertel als het nodig is tegen collega’s dat je deze drie uur niet bereikbaar bent. Zet je telefoon op stil en leg hem uit het zicht. Een tool die je kan helpen om afleidingen te weerstaan is Freedom
  • Stap 3: De juiste energie en mindset. Het gaat je niet lukken om in een flow te komen als je erg moe bent of denk dat het je toch niet gaat lukken. Of als je niet bereid bent om stap 1 en 2 eerst te zetten. Plan je batching-moment slim in je agenda. En begin vol goede moed! Als je tegen heug en meug gaat zitten typen krijg je er zeker geen energie van.    

Dan de taken die je kan batchen. Dit zijn er eindeloos veel, maar we hebben een lijstje voor je gemaakt van content-gerelateerde taken die erg geschikt zijn om te doen tijdens jouw geblokte uren. 

  1. Het uitschrijven van de hoofdlijnen van blogs (inclusief een blogbriefing voor een tekstschrijver).
  2. Het schrijven van blogs. 
  3. Het schrijven van social media posts.
  4. Het zoeken van geschikte afbeeldingen voor bij blogs (als je geen beeldenbank hebt). 
  5. Het opnemen van meerdere korte videotjes voor social media.
  6. Het inplannen van social media posts. 
  7. E-mail nieuwsbrief maken (zet ze al klaar voor meerdere maanden).
  8. Werken aan een lead magnet.

Continuiteit met een contentkalender in Trello

 

3. Tool

Hou overzicht over alle content en taken met de gratis tool Trello. Niets is namelijk zo inefficiënt als overal bestanden, planningen en taken te hebben zonder overzicht. Trello is ideaal omdat je hierin alle kanalen, content en taken per content-item mét plaatsingsdatum op een rij kunt zetten. In het kalenderoverzicht ziet iedereen die toegang heeft vervolgens precies wat, wanneer en waar geplaatst moet worden. Wij gebruiken Trello al vele jaren en onze klanten zijn ook fan! Hoe wij Trello gebruiken lees je in dit blog.     

Wil je meer praktische handvatten om consistent zichtbaar te zijn en waardevolle content te maken? Abonneer je dan op ons blog. We houden je dan niet alleen op de hoogte van nieuwe blogs, maar je krijgt ook uitnodigingen voor (gratis) webinars en Q&A sessies. Schrijf je hieronder in! 

 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download