Foto beeldbank

Je bent de content van je website aan het vernieuwen. Qua tekst kom je een heel eind, maar voor de beelden heb je geen enkele goede optie. Of je wilt als bedrijf een LinkedIn-post plaatsen om je netwerk te inspireren, maar je hebt geen geschikte foto om je post te ondersteunen. Klinkt dit je bekend in de oren? Veel bedrijven onderschatten het nut van een goede beeldbank. Tekst komt eerst, beeld als laatste. Zonde! Want bewezen is dat beeld veel meer zegt dan tekst. Om betekenisvol te zijn voor je doelgroep wil jij toch ook zoveel mogelijk laten zien van jouw bedrijf en de mensen erachter? En zo ingewikkeld is het niet om tot een beeldbank te komen. Wij geven je 7 redenen om te starten met een beeldbank en helpen je op weg!

7 redenen waarom een beeldbank een absolute must is

  1. Mist een goede afbeelding, dan kan slechts 10% van de mensen je boodschap nog reproduceren. Gebruik je een goed beeld bij je content op social media, dan krijg je 94% meer views dan wanneer je enkel tekst gebruikt.
  2. Om een band te creëren met je doelgroep wil je jezelf en je bedrijf laten zien. Stockfoto’s zijn allesbehalve persoonlijk en dus eigenlijk een ‘no go’ als je met content betekenisvol wilt zijn voor je doelgroep.
  3. Stockfoto’s zijn vaak zo cliché (en Amerikaans) dat het een averechts effect heeft en ze je doelgroep eerder afstoten.
  4. Met een beeldbank bespaar je tijd, geld en energie. Er is altijd goed beeld ‘op voorraad’, waardoor je dus niet steeds opnieuw na hoeft te denken over passend beeld.
  5. Doordat de beelden door een fotograaf zijn gemaakt volgens de juiste briefing, zijn ze van goede kwaliteit en stralen ze professionaliteit en het goede gevoel uit over jouw bedrijf.
  6. Doordat je de tijd neemt voor de aanleg (en uitbreiding) van een beeldbank hebben alle foto’s de juiste stijl. Je zorgt hiermee voor een consistent en herkenbaar beeld van jouw merk.
  7.  De beelden die je gebruikt zijn specifiek voor jouw bedrijf gemaakt. Je creëert hiermee een uniek beeld en onderscheid je van je concurrent. Ook niet onbelangrijk: Je loopt niet het risico dezelfde foto’s tegen te komen bij andere bedrijven.

Stockfoto’s versus beeldbank, zie jij het verschil?

Aan de slag met jouw eigen beeldbank

Een goede beeldbank helpt je als je door middel van content een band wil gaan opbouwen met je doelgroep. Toch is de stap om te starten met een beeldbank voor sommige bedrijven groot. Het klinkt duur en tijdrovend en je hebt eigenlijk geen zin om met je collega’s een middag model te staan. Wij geven je een paar praktische tips om te beginnen:

  • Zoek een fijne fotograaf. Fotografie voor een beeldbank klinkt duur maar hoeft dat zeker niet te zijn. Ga aan de slag met een goede startende fotograaf of leg biedt jouw dienst/ product aan in ruil voor goede foto’s. Bedenk dat stockfoto’s ook niet goedkoop zijn en je heel lang plezier gaat hebben van eigen foto’s.
  • Bepaal de beeldtaal van jouw bedrijf. Wat wordt de stijl van de foto’s? Een fotograaf kan je hierbij helpen. Zorg dat de beeldtaal in alle foto’s te herkennen is.
  • Bepaal de locatie waar je gaat fotograferen. Bijna elk pand heeft wel een mooie plek. Is dit niet het geval, kies dan voor een andere inspirerende omgeving die iets zegt over jullie bedrijf.
  • Deze foto’s mogen niet ontbreken in jouw beeldbank:
    • Overzichtfoto’s waarbij jij en/of je collega’s aan het werk zijn.
    • Detailfoto’s waarbij jij en/of je collega’s aan het werk zijn en waarbij er is ingezoomd op een belangrijk onderdeel van jullie werk.
    • Foto’s waarbij collega’s de camera in kijken. Positieve gezichten in beeld werken altijd!
    • Meerdere foto’s van de plek waar jullie werken. Zowel buiten als binnen.
    • Verkoop je een product, fotografeer dan hoe je product gebruikt wordt.
    • Bied je een dienst aan, maak dan foto’s van hoe jullie werken voor een klant.
  • Update de beeldbank regelmatig. Afhankelijk van hoeveel content je produceert, adviseren wij een of twee keer per jaar. Zorg voor verschillende setjes kleding voor genoeg afwisseling. Denk ook aan de wisseling van de seizoenen. Als je midden in de winter een bedrijfsupdate op LinkedIn wilt plaatsen, is het wel handig als je ook foto’s hebt waar jullie niet je meest zomerse outfit aan hebben.
  • Maak de beelden beschikbaar voor iedereen binnen je organisatie en gebruik een handige tool als Canva om beelden voor elke uiting op maat te maken.

Let’s get started

Twijfel dus niet langer en ga gewoon aan de slag! Begin deze week met een LinkedIn-post waarin je je netwerk vraagt om tips voor een goede fotograaf. En organiseer een brainstorm met je collega’s waar je de beeldtaal en mogelijke foto’s bepaalt. Begin klein en je zult zien dat het een groots effect heeft.

Kan je wel wat hulp gebruiken? Bij de aanleg van je beeldbank of überhaupt bij het van betekenis zijn voor je doelgroep door middel van online content? Vraag een strategiegesprek met ons aan, we helpen je graag op weg!

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.