Gastbloggen

Hoe je met gastbloggen je autoriteit én je e-maillijst een boost geeft

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Gastbloggen voor een andere website of platform kan een super goede manier zijn om je e-maillijst te laten groeien. Wanneer je dat doet voor een site met meer bereik en autoriteit dan jijzelf hebt, geef je sowieso je eigen autoriteit een boost. Maar er zijn juist ook super slimme kansen om direct meer inschrijvers te krijgen voor je e-maillijst. Sit back and relax, in dit blog vertellen we je hoe je dit voor elkaar krijgt.

Hoe werkt gastbloggen?

Met gastbloggen bedoelen wij het publiceren van jouw blog op een website van iemand anders. Dat kan zijn een kennisplatform, een nieuwssite of een website van een expert of influencer. Ik zeg jouw blog, maar het kan natuurlijk ook een co-creatie zijn van jou en de eigenaar/redacteur van de website. Het belangrijkste is dat de website waarvoor je gaat gastbloggen een logische ‘fit’ heeft met jouw business en dat je zeker weet dat mensen die voldoen aan het profiel van jouw persona er te vinden zijn.

Gastbloggen is best wat werk. Dus wanneer je hier aan begint wil je zeker weten dat het voor jouw business een goede keus is. Wanneer weet je nu of dit voor jou het geval is?

Wanneer is gastbloggen slim voor jou?

Belangrijk om te weten is dat gastbloggen allereerst super interessant is als jij je expertstatus nog aan het opbouwen bent. Als je kiest voor gastbloggen op een externe website, kies er dan een die meer bereik en een hogere autoriteit heeft dan jij. Voor ons is dat bijvoorbeeld Frankwatching.nl. Dit is hét platform als het gaat om online marketing. Door op Frankwatching twee gastblogs te publiceren krijgen wij de kans nieuwe mensen te bereiken die voldoen aan het profiel van onze persona. Daarnaast laten we hen zien dat wij experts zijn op het gebied van contentstrategie en het laten groeien van je e-maillijst. Frankwatching is een bekende website in de branche en doordat mensen vertrouwen dat zij hun lezers waardevolle content bieden, straalt dit ook af op ons. 

Gastbloggen op Frankwatching

De autoriteit van jou als persoon of als merk groeit dus wanneer je regelmatig en voor de juiste websites gastblogt. Maar daarnaast gaat óók de autoriteit van jouw website omhoog. Wanneer jij je gastblog namelijk voorziet van een linkje naar jouw eigen website, is dit voor Google een teken dat jouw website relevant is. Hoe meer zogenoemde ‘backlinks’ van andere goede sites naar jouw website, hoe beter de score is die Google jouw website geeft. De domein autoriteit (DA) noem je dat. En hoe hoger jouw DA is hoe groter de kans dat Google jouw webpagina’s een hoge positie geeft in Google. Nog een reden dus voor jou als ondernemer om aan de slag te gaan met gastbloggen.

Wil je meer leren over SEO en laagdrempelig aan de slag? Lees dan dit blog over dé twee SEO-tools om simpel en snel mee te starten. 

Hoe je meer inschrijvers op je e-maillijst krijgt met gastblogs

Dat gastbloggen goed is om aan jouw expertstatus te bouwen is duidelijk. Maar zou het niet fantastisch zijn als je er direct meer uit zou kunnen halen dan alleen een stukje bekendheid en autoriteit? Zou je bijvoorbeeld direct inschrijvers voor je e-maillijst uit je gastblogs kunnen halen??

Yes, zeker weten! En naast gastblogs zijn ook podcasts waar jij als gast aansluit hier heel erg geschikt voor. Maar dan moet je het wel op de juiste manier aanpakken. De meeste kennisplatforms, nieuwssites of experts en influencers vinden het namelijk vooral belangrijk dat hun lezers en volgers geïnspireerd en oprecht geholpen worden door de content die ze publiceren. Op een platte manier een commercieel aanbod er tussen plakken zien ze meestal niet zitten. Belangrijk is dus dat jij de manier waarop je die inschrijvers voor je e-maillijst wil aantrekken op een zo natuurlijk en relevant mogelijk manier aanpakt.

Een gratis weggever integreren in je gastblog

Stel je hebt contact gelegd met iemand achter een website, media- of contentplatform en je krijgt de kans om een gastblog te schrijven of geïnterviewd te worden voor een artikel of podcast (nog beter!). Dan zou je kunnen overwegen om speciaal voor de publicatie een aparte weggever te maken rondom het onderwerp waar je over schrijft of wat jullie bespreken. Om de lezers, luisteraars of kijkers nóg een stapje verder te helpen. 

Maak het niet te groot, denk bijvoorbeeld aan een checklist of template, maar zorg wel dat de content naadloos aansluit bij het onderwerp. En maak het daarnaast super waardevol en exclusief voor deze mensen. Op die manier heeft de extra content echt veel waarde bovenop de gastpublicatie en voelt het relevant en speciaal voor zowel de lezers als de eigenaar/redacteur van het platform. De kans wordt hierdoor heel groot dat je je idee kunt uitvoeren. En wanneer jullie publicatie veel bereik krijgt onder de lezers of luisteraars zal je dat ook terugzien in aantallen inschrijvers. Een boost voor je autoriteit én je e-maillijst dus!

Tip: Zorg dat je het altijd goed overlegt met de mensen achter de website of het contentplatform en zorg dat je een ‘go’ hebt voordat je aan de uitwerking begint. 

Bescherm jezelf en begin simpel

Zie jij deze aanpak en helemaal zitten en wil je een gastblog of interview direct inzetten om je e-maillijst te laten groeien? Realiseer je dan dat je hier flink meer tijd mee kwijt bent dan wanneer je alleen een gastblog publiceert. Je hebt werk aan het maken van de gratis weggever en ook heb je een landingspagina nodig die geïntegreerd is met je e-mailmarketing systeem. 

Begin je net met gastbloggen, wacht er dan nog even mee. Het is goed om te weten welke mogelijkheden je hebt op termijn, maar start op de simpele manier. Wanneer je gastbloggen onder de knie hebt en wat contacten hebt opgedaan, ben je klaar om die gratis weggever in je content te introduceren!

Wil je meer leren over het laten groeien en betrokken krijgen en houden van je e-maillijst? Download dan onze gids: Geef je e-maillijst een kickstart met waardevolle content en ga aan de slag.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download