Employer branding content-tips

Employer branding: met deze 5 content-tips versterk je je merk

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Er is al veel geschreven over het belang van employer branding. En de meeste bedrijven beseffen inmiddels dat alleen een vacature de wereld in schieten niet genoeg is om nieuw talent aan je te binden. Het verspreiden van relevante en unieke content is dé manier om aan potentieel personeel te laten zien wie je bent en wat je belangrijk vindt als organisatie. Dat betekent dat je aan de slag moet met andere content dan die voor je klanten bedoeld is. Pff, klinkt als veel werk? Begin dan met deze 5 praktische content-tips specifiek voor employer branding!

1. Zorg voor een heldere en consistente employer-boodschap

Net als bij marketing richting je potentiële klanten heb je bij employer branding een heldere boodschap nodig. Eén boodschap en tone of voice die doorklinkt in alle content die je maakt en verspreidt. Op die manier voelen en weten kandidaten wat ze van jou als organisatie kunnen verwachten en krijgen ze door alle keren dat je zou voorbij zien komen een consistent beeld. Coolblue doet dit bijvoorbeeld heel goed (hoe kan het ook anders). Neem maar eens een kijkje op hun werken bij-website ter inspiratie!

Ga op onderzoek naar jullie unieke boodschap door allereerst op zoek te gaan naar waar jullie voor staan als bedrijf en de redenen waarom personeel zo graag bij jullie werkt. En match dit vervolgens met de inzichten die je hebt van de mensen die je graag wilt aantrekken. Resultaat: een boodschap die aansluit bij de behoeften en motivaties van de mensen die je zoekt en perfect past bij jullie als organisatie. Je bent klaar om rondom deze boodschap content te gaan creëren!

2. Zet je collega’s in als ambassadeurs op LinkedIn

Linkedin is booming. En het is het meest populaire social media kanaal als het gaat om employer branding. Logisch, want LinkedIn wordt gebruikt voor zakelijke doeleinden en is daarom de ideale manier om je organisatie neer te zetten als aantrekkelijke werkgever. Een goede bedrijfspagina is daarom de eerste stap, want je wil de basis op orde hebben. Maar vervolgens wil je ook dat potentiële kandidaten die pagina bezoeken en gaan volgen zodat ze jullie content onder ogen krijgen. Natuurlijk kan je adverteren, maar nog beter (en goedkoper) is om je eigen collega’s in te zetten.

Want wie kunnen er nu beter aan de buitenwereld laten zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken dan je eigen mensen? Zij kunnen het verhaal van jullie organisatie het beste vertellen en een goed en eerlijk beeld schetsen van de bedrijfscultuur. Maak een groepje van een aantal collega’s die het leuk vinden om hiermee aan de slag te gaan en organiseer een LinkedIn-challenge. Daag ze uit om bijvoorbeeld twee keer per maand een bericht te publiceren op LinkedIn en je organisatie hierin te taggen. Benieuwd naar de challenge die wij onze klanten bieden? Stuur ons een bericht!


3. Creëer met Homerun een professionele werken bij-site

Homerun voor employer branding

Let’s be honest. Alle effort die je steekt in employer branding moet leiden tot sollicitaties van de juiste mensen. Uiteindelijk wil je dus alle potentiële medewerkers leiden naar een omgeving waar ze nog eens dat goede gevoel krijgen en overtuigd worden van jou als werkgever. Je website is hiervoor niet goed genoeg want deze is in de basis bedoeld voor je klanten. Hierop geef je een andere boodschap in je content mee dan aan potentieel personeel. Een werken bij-website via de tool Homerun zou wel eens de uitkomst kunnen zijn voor jou. Homerun is recruitment software in de cloud waarmee je op een simpele manier een mooie en praktische werken bij-website neerzet.

“We zorgen ervoor dat je als bedrijf je cultuur kunt laten zien. Daarmee vervangen we ouderwetse
vacatures door rijke en verhalende vacatures.” – Homerun

Een pluspunt van Homerun is dat alle communicatie over sollicitanten loopt via het platform. Alle collega’s die betrokken zijn bij de vacature kunnen via de app chatten en vervolgacties plannen. Op die manier zorg je ervoor dat het sollicitatieproces gestroomlijnd loopt. Voor het goede gevoel van de kandidaat maar zeker ook voor jou en je collega’s. Want wie zit er te wachten op gedoe rondom brieven, cv’s en gesprekken?

4. Vertel het verhaal van je mensen ipv van je merk

Als mensen ergens allergisch voor zijn these days is het wel voor reclame. De kunst is dus om het werkgeversverhaal van je organisatie op een natuurlijke en geloofwaardige manier te vertellen. Dus vertel in je content niet waar je zelf als werkgever allemaal goed in bent, maar geef je medewerkers een podium om te vertellen hoe ze jou als werkgever ervaren. In tekst, foto of video wat je vervolgens via je online kanalen verspreidt. Dit geeft jou als organisatie direct een gezicht. Eng? Misschien wel. Want je medewerkers zullen heus niet alles fantastisch aan je vinden. Maar alleen door échte ervaringen van anderen te verspreiden bind je nieuwe mensen aan je en versterk je je employer brand. En juist als je je als werkgever soms ook kwetsbaar durft op te stellen krijg je sympathie. En verhoog je de kans dat je nieuw en goed personeel aantrekt.

Een mooi voorbeeld binnen employer branding is het YouTube kanaal Werken bij Defensie. Hier vind je allerlei video’s die het verhaal vertellen van de verschillende mensen die er werken. 


5. Weet wie je zoekt, waar je ze vindt en wat ze beweegt 

Jij hebt vast een duidelijk profiel van de mensen die je zoekt met de vacatures die je uitzet. Maar om ervoor te zorgen dat je bij die mensen al in beeld komt nog voordat ze daadwerkelijk gaan solliciteren, wil je meer van ze weten. Wat zijn hun wensen, doelen, drijfveren en barrières? En wat is hun online gedrag? Als je achter die informatie komt weet je veel beter met welke thema’s en onderwerpen je aan de slag moet binnen employer branding. En je weet op welke momenten je waar moet zijn. Zet je in content bijvoorbeeld jullie grote indrukwekkende projecten centraal? Of richt je je op de maatschappelijke impact die jullie als organisatie hebben op de maatschappij?

Geef de mensen die je zoekt een gezicht door middel van persona’s. Een persona is een fictief persoon waar je op richt met je content. Maak de persona op basis van data en veldonderzoek (interviews). Vaar zeker niet alleen op jullie eigen onderbuik gevoel! Meer weten hierover? Lees ook ons blog over hoe je een persona creëert.

Als je je persona’s weet te bereiken met relevante en onderscheidende content creëer je een band met potentiële kandidaten nog voordat zij gaan solliciteren. Misschien zelfs voordat ze zich überhaupt gaan oriënteren op een nieuwe baan!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. Wil je geen nieuwe blogs missen?

Abonneer je nu.

Als je je abonneert ontvang je onze nieuwe blogs direct in je inbox. Je weet zeker dat je niets mist om meer online zichtbaar te zijn met waardevolle content.

Wil je geen blogs mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!