Focus op je e-maillijst

5 redenen om minder te focussen op social media en meer op je e-maillijst

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Hoe komt het toch dat de meeste advies- en consultancybureaus focussen op social media als ze via online marketing nieuwe klanten willen aantrekken? Het is iets dat opvalt in de gesprekken met onze (potentiële) klanten. Ze willen negen van de tien keer meer volgers op LinkedIn, likes op hun posts en mooie comments (don’t we all :-)). Maar als je verwacht dat alleen door zichtbaar te zijn op social media het jullie lukt om nieuwe klanten aan te trekken, dan kom je waarschijnlijk bedrogen uit. Zeker, soms lukt het wel. Maar eerlijk gezegd meestal niet. Er is namelijk meer nodig dan vluchtige status-updates om jouw doelgroep warm te krijgen voor een samenwerking.

Waarom is een e-maillijst zo waardevol in je online marketingmix?

Bij e-mail denk je misschien snel aan de nieuwsbrief die jullie een tijd lang (en misschien nog steeds) naar je lijst hebben gestuurd. De nieuwsbrief die jou altijd zoveel frustratie opleverde omdat je niet wist wat je er nu weer in moest zetten. Ondanks dat je die nu misschien niet meer verstuurt, is die e-maillijst is wel heel waardevol. Want deze mensen hebben ooit bewust aangegeven meer van jullie te willen weten en horen. Beter kan je het niet krijgen, toch? 

Nee, we zullen je niet vragen díe frustrerende nieuwsbrief opnieuw op te starten ;-) Maar we gaan je wel vertellen waarom je e-mail ten opzichte van social media nu echt meer aandacht zou moeten geven. En als kers op de taart, hoe je dat dan WEL moet aanvliegen.

Reden 1. Met e-mail ben je niet afhankelijk van social media

Social media veranderen continu hun algoritme. Verbeteren noemen ze dat zelf ;-) maar het kan flink tegen je werken. Het is altijd onzeker of jij morgen met de social posts die je plaatst voor je bedrijf nog steeds hetzelfde bereik hebt als vandaag. Met je e-maillijst heb je hier geen last van. De data die je hier opgebouwd hebt is helemaal van jullie zelf en dat kan niemand van jullie afpakken. Bouwen aan volgers via e-mail is dus een stuk duurzamer. Zeker als meer continuïteit in het aantrekken van klanten je doel is. 

Reden 2. Met een krachtige e-maillijst is netwerken verleden tijd

In Corona-tijd valt er sowieso weinig offline te netwerken, maar niemand wil toch terug naar het eindeloos afstruinen van netwerkborrels, events en branche-clubjes om zijn netwerk te vergroten in de hoop dat daar klanten uit komen? Met een sterke e-maillijst is dat niet meer nodig. Wanneer het jullie lukt om waardevolle content te maken, content waarvan mensen zeggen “Dit is de oplossing die ik zoek! Hier moet ik meer van weten”, dan liggen de inschrijvingen voor jullie e-maillijst voor het oprapen. Én groeit jullie lijst met potentiële klanten.

E-mail

Reden 3. Met e-mail bouw je aan een hechte relatie met je (potentiële) klant

Natuurlijk is het niet onze bedoeling dat je de mensen op jullie e-maillijst gaat spammen met e-mails. Hier refereer ik weer even terug naar die frustrerende nieuwsbrief. Als deze met name bestond uit jullie eigen hoogtepuntjes, dan is er veel te winnen. Met e-mail heb je een middel in handen waarmee je op continue basis hulp en inspiratie kan bieden aan je doelgroep. Om op die manier vertrouwen te kweken tot het moment dat mensen klaar zijn om met jullie samen te werken. Om een hechte relatie met je potentiële klant op te bouwen is het belangrijk waardevolle e-mails te sturen. Wij zelf versturen onze ‘nieuwsbrief’ bijvoorbeeld eens per twee weken. Hierin leiden we altijd naar een waardevol blog om onze doelgroep een stap verder te helpen (zoals dit blog :-))

Reden 4. Met een slim e-mailsysteem maak je het jezelf makkelijk

Met het juiste e-mailsysteem heb je de mogelijkheid om e-mails super simpel te automatiseren. Bijvoorbeeld wanneer iemand een e-book of whitepaper aanvraagt, en je hebt alles eenmalig goed ingesteld, hoef jij niets te doen om die persoon de beloofde content te sturen. Ook biedt een e-mailsysteem, zoals bijvoorbeeld ActiveCampaign, tal van templates voor e-mails. En zelfs voor landingspagina’s hoef jij je niet meer te verdiepen in de techniek van WordPress.

Reden 5. In e-mails heb je de kans om echt waarde toe te voegen

Alle online media zijn natuurlijk redelijk vluchtig. Maar wanneer mensen weten dat jullie hen op structurele basis van waardevolle hulp of inspiratie voorzien, maken ze zeker weten tijd voor jullie e-mails. Die aandacht ga je veel moeilijker krijgen op social media. De crux is alleen, hoe zorg je nu voor waardevolle content? Hoe kom je erachter waar je doelgroep wel en niet op zit te wachten? Hier kom je alleen maar achter door goed naar je doelgroep te luisteren. Welke vragen stellen ze? Welke termen gebruiken ze?

Wil je meer weten over hoe je je doelgroep leert kennen? Lees dan dit blog over het neerzetten van een persona.

Hoe zorg je nu voor groei van je e-maillijst?

Nu het je duidelijk is waarom je meer focus op je e-maillijst zou mogen hebben, ben je klaar om die e-maillijst ook daadwerkelijk te gaan boosten. We geven je een simpel stappenplan:

Stap 1: Creëer een waardevolle lead magnet die in lijn ligt met de dienst die jullie verkopen.
Stap 2: Zorg voor een goede inschrijfpagina en een bedanktpagina.
Stap 3: Zet een ‘delivery-e-mail’ klaar die je geautomatiseerd kunt versturen naar de inschrijvers.
Stap 4: Communiceer de lead magnet op zoveel mogelijk pagina’s van jullie website. 
Stap 5: Boost het verkeer naar je lead magnet zoveel je kan, vanuit social media, SEO en eventueel advertenties.
Stap 6: Laat je collega’s ook een handje meehelpen: laat ze een link naar de lead magnet opnemen in hun e-mailhandtekening, op hun LinkedIn-pagina en in hun posts.

Met deze stappen ben jij hopelijk helemaal klaar om aan de slag te gaan met jullie e-maillijst. Succes!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Om de week schrijven we een nieuw blog om jou op weg te helpen naar meer online zichtbaarheid en een betrokken e-maillijst. Daarnaast doen we met regelmaat gratis live Q&A’s en online masterclasses. Allemaal zo praktisch mogelijk zodat jij de handvatten hebt om in actie te komen. Dus wil je niets missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

BEN JIJ KLAAR OM OP EEN WAARDEVOLLE MANIER MEER KLANTEN AAN TE TREKKEN?

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere online zichtbaarheid én een betrokken e-maillijst

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op.

Download de Kickstart Gids: Meer klanten door waardevolle content.

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

BEN JIJ KLAAR OM OP EEN WAARDEVOLLE MANIER MEER KLANTEN AAN TE TREKKEN?

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere online zichtbaarheid én een betrokken e-maillijst

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op.

Download de Kickstart Gids: Meer klanten door waardevolle content.

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!