Oef dat klinkt streng! Zo streng zijn wij normaal gesproken toch niet? Inderdaad, zo direct zeggen we het niet snel, maar het is wel waar. Als je als MKB’er een aantal online marketing zaken fout blijft doen, gaat het je niet lukken de groei te realiseren die je voor ogen hebt met je bedrijf. Dan blijf je voor sales misschien wel afhankelijk van het netwerk van die ene of twee personen in je bedrijf, strookt de presentatie op je online kanalen niet met de professionaliteit van de rest van je bedrijf, en blijft het lastig die continue flow van leads van de grond te krijgen. Wat jij nodig hebt zijn een paar goede inzichten, een flinke dosis doorzettingsvermogen en het belangrijkste: een stap-voor-stap plan om je de weg te wijzen.
Online marketing voor MKB
Fout 1: Gewoon maar ergens beginnen
Fout 2: Alleen iets doen wanneer je tijd over hebt
Tijd is vaak de keyfactor waarom het niet lukt om als organisatie online zichtbaar te zijn en te blijven. Zodra de business aantrekt gaan alle goede voornemens voor social media, de site en blog overboord. Logisch! Wij herkennen dit zelf ook en onze klanten zitten in hetzelfde schuitje. Wel is het belangrijk om tot een modus te komen waarin je ook in drukke tijden aandacht aan marketing kunt geven. Het is immers essentieel om ook op langere termijn business te hebben om druk mee te zijn. Het begin is een strakke contentkalender in Trello. En sla een maandelijkse marketingmeeting nooit over. Als je hiermee oefent wordt marketing een geïntegreerd onderdeel van de daily business en kost het je steeds minder tijd!
Fout 3: Geen interne organisatie van (online) marketing
We zien het vaak genoeg wanneer we een nieuwe MKB klant spreken. Ze zijn begonnen met allemaal goede dingen. Bijvoorbeeld met het schrijven van blogs en posten op social media. Maar er zit nog geen structuur in. Dat geldt voor de inhoud maar ook zeker voor het proces. En een goed geolied proces is minstens zo belangrijk voor succes. Wie doet wat, wanneer en hoe? Wanneer wij een contentstrategie maken voor het klant, gaat er ongeveer een derde van de tijd zitten in hoe we de boel organiseren. Simpelweg omdat we weten dat anders die mooie strategie in de kast belandt. Continuïteit is key zeggen wij altijd en die moet je waarborgen. Een coördinator aanwijzen en een heldere contentkalender maken is hierin essentieel. En vergeet niet de rest van de organisatie goed te betrekken bij de plannen. Collega’s heb je namelijk hard nodig voor de inhoud van je content.
Fout 4: Alles zelf willen doen
Bij een duurzame online marketing aanpak voor MKB komt best veel kijken. Zaken waar je gefaseerd mee aan de slag gaat. Logisch dat je niet zomaar alle werkzaamheden uitbesteedt aan een bureau of freelancer. Je hebt zelf immers ook een hoop kwaliteiten in huis en je wilt geen torenhoge kosten. Maar lees dan nog even fout 2 terug. Je hebt al niet veel tijd, besteed de tijd die je wél hebt daarom slim. Ga bijvoorbeeld zelf geen blog schrijven. De tijd die je er mee bezig bent is snel uit verhouding en dit maakt het direct minder leuk. Wat je wel kunt doen is de blog-briefing schrijven voor de copywriter. Hierin kan je alle inhoud kwijt die je voor ogen hebt, maar laat je het schrijfwerk aan de specialist over. Maak met externen waar mogelijk dus afspraken wat je zelf wilt doen en wat je wilt uitbesteden.
Fout 5: Niet naar resultaten kijken
Weet jij waar je naar moet kijken om te weten of je blog slaagt, je website leads genereert of je social media succesvol is? Of kijk je er maar niet naar omdat je onbewust aanvoelt dat de inspanningen tot op heden niet bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen? Dat is natuurlijk wel wat het moet gaan doen. Ondanks dat content maken en verspreiden ontzettend leuk is, is het geen doel op zich. Uiteindelijk moet content bijdragen aan je expert-status online, vertrouwen geven en leiden tot nieuwe klanten. Wij gebruiken hier een heel handig dashboard voor, wat de belangrijkste resultaten op alle online kanalen die je inzet overzichtelijk laat zien. Dit stelt je in staat steeds meer te leren over wat wel en niet werkt. En zodra je gaat zien dat waardevolle content bijdraagt aan je omzet, krijg je een enorme energieboost om online marketing verder uit te bouwen.
Waarschijnlijk herken je als MKB’er deze 5 fouten in je eigen bedrijf. Maar aan de andere kant, je bent tenminste wel met online marketing bezig! Of je in ieder geval bewust van wat een online marketing aanpak met een focus op waardevolle content jouw organisatie kan brengen. Wil je meer weten over hoe je een duurzame marketing aanpak voor jouw organisatie neerzet? Start dan met de 7 stappen uit onze Kickstart Gids.