Fouten online marketing MKB

5 fouten waardoor je online marketing als MKB’er nooit op de rit krijgt

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Oef dat klinkt streng! Zo streng zijn wij normaal gesproken toch niet? Inderdaad, zo direct zeggen we het niet snel, maar het is wel waar. Als je als MKB’er een aantal online marketing zaken fout blijft doen, gaat het je niet lukken de groei te realiseren die je voor ogen hebt met je organisatie. Dan blijf je voor sales misschien wel afhankelijk van het netwerk van die ene of twee personen in je bedrijf, strookt de presentatie op je online kanalen niet met de professionaliteit van de rest van je bedrijf, en blijft het lastig die continue flow van leads van de grond te krijgen. Wat jij nodig hebt zijn een paar goede inzichten en het belangrijkste: een flinke dosis wilskracht en doorzettingsvermogen.

Online marketing voor MKB

 
Hoe is online marketing voor het MKB nu anders dan voor grotere bedrijven? Belangrijkste factoren zijn kennis en tijd. Want waar grote bedrijven minimaal 1 maar soms een hele batterij aan mensen op marketing en communicatie hebben zitten, heb jij marketing misschien wel neergelegd bij de office manager. Of misschien heeft het nog helemaal geen plek in je organisatie. Daar komt bij kijken dat dus ook niemand echt goede (online) marketing kennis heeft. Dat betekent niet dat het niet goed kan komen! Hebben een of meerdere mensen in je organisatie een goed gevoel voor marketing en omzeil je deze 5 fouten, dan is succes binnen handbereik!


Fout 1: Gewoon maar ergens beginnen 

 
Vooropgesteld: beginnen is altijd een goed plan. Daar zijn we juist helemaal voor. Het zit alleen in dat ‘ergens’. Ben je een keer ‘ergens’ begonnen en blijkt het niet de juiste aanpak, maak dan niet de fout ergens anders te beginnen om te kijken of dat wel werkt. Marketing is voor niets een vak. Wacht niet te lang met advies in huis halen. Of dat nu eenmalig is of structureel, een expert kan je na het stellen van een aantal belangrijke vragen laten zien wat voor jouw organisatie de beste strategie is. Je zal zien dat met het bepalen van concrete doelen en duidelijke kaders online marketing makkelijker én leuker wordt! Vanaf daar kan je alsnog besluiten zaken (deels) in huis te doen. Alvast starten met een aantal kaders? Lees dan dit blog over hoe je een contentstrategie op 1 A4 maakt.

Fout 2: Alleen iets doen wanneer je tijd over hebt

Tijd is vaak de keyfactor waarom het niet lukt om als organisatie online zichtbaar te zijn en te blijven. Zodra de business aantrekt gaan alle goede voornemens voor social media, de site en blog overboord. Logisch! Wij herkennen dit zelf ook. Wel is het belangrijk om tot een modus te komen waarin je ook in drukke tijden aandacht aan marketing kunt geven. Het is immers essentieel om ook op langere termijn business te hebben om druk mee te zijn. Het begin is een strakke contentkalender in Trello. En sla je maandelijkse of tweemaandelijkse marketingmeeting nooit over. Als je hiermee oefent wordt marketing een geïntegreerd onderdeel van de daily business en kost het je steeds minder tijd!
 Trello contentkalender bord

 

Fout 3: Geen interne organisatie van (online) marketing

We zien het vaak genoeg wanneer we een nieuwe MKB klant spreken. Ze zijn begonnen met allemaal goede dingen. Bijvoorbeeld met het schrijven van blogs en posten op social media. Maar er zit nog geen structuur in. Dat geldt voor de inhoud maar ook zeker voor het proces. En een goed geolied proces is minstens zo belangrijk voor succes. Wie doet wat, wanneer en hoe? Wanneer wij een contentstrategie maken voor het klant, gaat er ongeveer een derde van de tijd zitten in hoe we de boel organiseren. Simpelweg omdat we weten dat anders die mooie strategie in de kast belandt. Continuïteit is key zeggen wij altijd en die moet je waarborgen. Een ‘product owner’ aanwijzen en een heldere contentkalender maken is hierin essentieel. En vergeet niet de rest van de organisatie goed te betrekken bij de plannen. Collega’s heb je namelijk hard nodig voor de inhoud van je content.

Fout 4: Alles zelf willen doen

Bij een duurzame online marketing aanpak voor MKB komt best veel kijken. Zaken waar je gefaseerd mee aan de slag gaat. Logisch dat je niet zomaar alle werkzaamheden uitbesteedt aan een bureau of freelancer. Je hebt zelf immers ook een hoop kwaliteiten in huis en je wilt geen torenhoge kosten. Maar lees dan nog even fout 2 terug. Je hebt al niet veel tijd, besteed de tijd die je wél hebt daarom slim. Ga bijvoorbeeld zelf geen blog schrijven. De tijd die je er mee bezig bent is snel uit verhouding en dit maakt het direct minder leuk. Wat je wel kunt doen is de blog-briefing schrijven voor de copywriter. Hierin kan je alle inhoud kwijt die je voor ogen hebt, maar laat je het schrijfwerk aan de specialist over. Maak met externen waar mogelijk dus afspraken wat je zelf wilt doen en wat je wilt uitbesteden.

Fout 5: Niet naar resultaten kijken

Weet jij waar je naar moet kijken om te weten of je blog slaagt, je website leads genereert of je social media succesvol is? Of kijk je er maar niet naar omdat je onbewust aanvoelt dat de inspanningen tot op heden niet bijdragen aan de organisatiedoelstellingen? Dat is natuurlijk wel wat het moet gaan doen. Ondanks dat content maken en verspreiden ontzettend leuk is, is het geen doel op zich. Uiteindelijk moet content bijdragen aan je autoriteit online, vertrouwen geven en leiden tot nieuwe warme leads. Wij gebruiken hier een heel handig dashboard voor, wat de belangrijkste resultaten op alle online kanalen die je inzet overzichtelijk laat zien. Dit stelt je in staat steeds meer te leren over wat wel en niet werkt. En zodra je gaat zien dat waardevolle content bijdraagt aan je omzet, krijg je een enorme energieboost om online marketing verder uit te bouwen.

Waarschijnlijk herken je als MKB’er deze 5 fouten in je eigen organisatie. Maar aan de andere kant, je bent tenminste wel met online marketing bezig! Of je in ieder geval bewust van wat een online marketing aanpak met een focus op betekenisvolle content jouw organisatie kan brengen. Wil je meer weten over hoe je een duurzame marketing aanpak voor jouw organisatie neerzet? Plan een strategiegesprek met ons in.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Wil je écht impact maken op je doelgroep? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Elke eerste donderdag van de maand ontvang je de laatste blogs én extra tips om waardevol te zijn voor je doelgroep, structuur aan te brengen in je content en meer resultaat te behalen uit je inspanningen.  

Wil je geen tips mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.