Google Optimalisatie

Google optimalisatie: zorg dat jouw website beter gevonden wordt

Je pagina’s verschijnen maar niet in die top 10 van de zoekresultaten in Google. Of ze staan bovenaan, maar er komt geen verkeer op binnen. Herkenbaar? Dan is het tijd voor zoekmachine – of eigenlijk Google optimalisatie. Optimaliseer je voor Google, dan optimaliseer je meteen voor andere zoekmachines. Want ondanks dat het marktaandeel langzaam aan het afbrokkelen is, heeft de zoekmachine nog altijd zo’n 94% marktaandeel in Nederland.

Google optimalisatie: we starten bij het begin

Er wordt door sommige marketeers, goeroes of specialisten geheim gedaan over Google optimalisaties. Geheime algoritmes, nieuwe updates en ontwikkelingen zouden de hele boel keer op keer weer overhoop gooien. Wat ons betreft is dat een beetje bangmakerij. Want met een goede basiskennis, de juiste tools, gezond verstand en logisch nadenken kom je al een heel eind. En met die eerste twee factoren helpen we je graag op weg.

Basiskennis voor Google optimalisatie

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, oftewel zoekmachine optimalisatie. Kort door de bocht betekent dit eigenlijk dat je de zoekmachines ‘beïnvloedt’ met jouw zoekresultaten, zonder daarvoor advertentiekosten te betalen. Zoekmachine optimalisatie gaat dus breder dan alleen optimaliseren voor de zoekmachine Google, maar Google is nu eenmaal de grootste zoekmachine en daarom houden we deze zoekmachine aan als uitgangspunt. 

Google optimalisatie bestaat grofweg uit drie pijlers: techniek, content en links (autoriteit). Techniek betekent dat de basis van je website technisch goed functioneert. Hij lijnt mooi uit op alle apparaten, de navigatie is overzichtelijk, de site is gemakkelijk in gebruik en laadt snel. Een goede websitebouwer zorgt hiervoor en geeft je hierin advies. Zodra de basis goed staat, hoef je hier niet veel mee te doen. Een goede partij zorgt ervoor dat tools zoals Search Console goed zijn ingericht, zodat je meldingen ontvangt wanneer er iets niet snor zit in je website. En houdt je proactief op de hoogte bij eventuele veranderingen. 

De content in je website

Content is de inhoud van je website. Denk aan de teksten op je website, afbeeldingen, video’s en bijvoorbeeld whitepapers. Door consistent informatie weg te geven over bepaalde onderwerpen, word je uiteindelijk zichtbaarder in de zoekmachines. Je gaat natuurlijk niet lukraak met informatie strooien, maar daar zit een strategie achter. Een content marketingbureau kan je hierbij helpen. Voordat je begint met Google optimalisatie, moet je eerst de onderstaande punten kunnen afvinken:

  • Weten wie je doelgroep is; 
  • Wat hun pijnpunten zijn; 
  • Hoe zij op zoek gaan naar hun informatiebehoefte;
  • Welke oplossing jij biedt. 

Met onze kickstart gids geven we handvatten hoe jij deze vragen kan beantwoorden. Download ‘m gratis en begin met een vliegende start voor jouw marketingstrategie.

Links van en naar je website

Tot slot is er nog het onderdeel links. Je hebt ongetwijfeld wel eens gelezen over linkbuilding: een strategie die ervoor zorgt dat er meer links naar jouw website verwijzen. Stel je voor: veel blogs prijzen jou aan als hét bureau binnen de uitzendbranche. Zij zijn jouw ambassadeurs en je doelgroep weet je sneller te vinden. Door die links zien zoekmachines dat ook en bestempelen jou als autoriteit. 

Slimmeriken dachten jaren geleden het algoritme in hun voordeel te laten werken door online lukraak links uit te wisselen, omdat de kwantiteit het allerbelangrijkste was bij linkbuilding. Door een aantal updates in het algoritme let Google niet alleen op kwantiteit, maar ook op kwaliteit. En zo kelderden die sites enorm in het aantal posities. 

In sommige gevallen kan het snel uitwisselen van links nog steeds werken, maar focus je niet alleen op kwantiteit. Wij raden je aan om vooral te richten op het organisch opbouwen van links. Dat is namelijk een strategie die lang meegaat en hoef jij je niet druk te maken over ‘een nieuwe update die heel het algoritme door elkaar schudt’.

Google optimalisatie in de praktijk

We hebben je bijgepraat over de basis, nu is het tijd om Google optimalisatie toe te passen in de praktijk. Met deze stappen kom jij een heel eind:

Laat een site audit uitvoeren

Heb je net ‘n nieuwe website óf draait je website al ‘n tijdje maar heb je nog nooit een site audit laten uitvoeren? Dan wordt ‘t tijd voor eentje. Heb je een eigen webbouwer, dan kan je dit aan hem of haar vragen. Kort door de bocht is dit een uitdraai van de ‘technische gezondheid’ van je website waarbij de eerdergenoemde site snelheid, gebruiksvriendelijkheid en andere factoren onder de loep worden genomen. Je kunt het ook door een ander bureau laten uitvoeren, zie het als een ‘second opinion’ op je webbouwer. Met alles erop gericht dat jouw website draait op volle potentie. 

Achterhaal de informatiebehoefte van je leads of klanten

Interview je klant, onderzoek wat de meest gestelde vragen zijn, loop je mailbox door, onderzoek patronen en bekijk welke vragen je concurrent beantwoordt op de website. Dit zijn verschillende manieren om te achterhalen welke vragen er spelen bij je (potentiële) klanten. Meer inspiratie nodig? Lees dan ook onze 12 tips hoe je tot nieuwe contentideeën komt

Doe zoekwoordonderzoek

Zodra je deze vragen op een rijtje hebt gezet, kan je starten met je zoekwoordonderzoek. Waarom? Omdat je dan precies weet hoe vaak op een bepaalde term wordt gezocht. Zonde om over onderwerpen te schrijven, waarop amper wordt gezocht. 

Onze favoriete tool hiervoor is Ubersuggest. Je vult zoektermen in en deze gratis tool vertelt je hoe vaak er gemiddeld op deze term in Google maandelijks wordt gezocht. Komt er niks uit? Geen ramp! In de tab ernaast vind je verschillende zoekwoordideeën. Het is namelijk logisch dat je een blinde vlek hebt voor je eigen dienstverlening. Met deze ideeën vind je termen die overlap hebben met jouw term en waar wel op wordt gezocht. 

Oefening baart kunst en je zult steeds gemakkelijker zoektermen gaan vinden en patronen zien. Op deze manier creëer je een lijst aan onderwerpen waarover je kan schrijven. Je leest meer over deze en andere SEO tools in deze blog

Creëer thema’s

Op basis van je verzamelde zoekwoordenlijst, kan je vervolgens thema’s maken. Deze pijlers bieden je kaders en structuur. Zo kan jij je binnen de uitzendbranche richten op het werven en selecteren van kandidaten, maar bijvoorbeeld ook detachering, trainingen en assessments. Dat kunnen voorbeelden van contentpijlers zijn. Op basis van je zoektermen en eigen input kan je dan hieraan invulling geven. 

Contentpijlers

Je pagina’s vindbaar maken met Google optimalisatie

Je onderwerpen zijn bepaald, klaar om je zichtbaarheid te vergroten door middel van Google optimalisatie. Dat klinkt spannender dan dat het is, want het komt er eigenlijk op neer dat je zoveel mogelijk kennis weggeeft over een bepaald onderwerp. Maar wel op een manier dat het lekker is geschreven en het een duidelijke structuur met zich meebrengt. Zo is de kans groot dat je hebt gezocht in de zoekmachine op ‘Google optimalisatie’ en daarom op deze pagina bent gekomen. 

Wij zagen namelijk veel potentie in deze zoekterm, omdat we er veel vragen over krijgen en omdat er veel wordt gezocht op de term. Soms wordt gedacht dat je gekke capriolen moet uithalen om een term bovenaan de zoekmachines te krijgen, maar je ziet eigenlijk dat dit een heel natuurlijke pagina is met een duidelijke introductie, veel informatie over het onderwerp, duidelijke tussenkoppen en straks ook een afsluiting (met passende ‘call to action’). Dieper op dit onderwerp ingaan? Lees dan ook meer over SEO teksten of hoe je zakelijk bloggen inzet voor jouw organisatie.

Optimaliseer de posities van je pagina’s

Je pagina’s staan online.. maar je pagina is nog niet vindbaar. Hoe kan dat?! Het zou fantastisch zijn als het zo werkte, maar tegelijkertijd zou de concurrentie dan moordend zijn in de zoekmachines. En dan zou er geen brood te verdienen zijn voor SEO bureaus. Het blijkt zowaar een vak en langetermijnstrategie te zijn. 

Met Search Console zorg je ervoor dat, na publicatie van je nieuwe pagina’s, deze worden opgenomen in de index van Google (zie het als het ‘archief’ van de zoekmachine). Daarnaast zijn er nog een aantal andere tips om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s beter worden gevonden:

  • Zorg dat er intern wordt gelinkt naar andere pagina’s die overlap met het onderwerp hebben. Je ziet een aantal links in onze tekst naar andere pagina’s die aanvullende informatie geven. Dat doen we om jou als lezer alle relevante informatie te laten zien. En omdat we weten dat Google dat waardeert. 
  • Scoort die ene concurrent hoger op jouw term? Zorg er dan voor dat jouw artikel beter is. Met meer tekst, meer tips en meer kennis om weg te geven. Bijt je helemaal vast in dit onderwerp en zorg dat de lezer na het lezen van jouw pagina of blog het idee heeft dat ‘ie alle informatie heeft die nodig is. Let op: blijf niet schrijven om te schrijven. Relevantie gaat áltijd voor kwantiteit. 
  • Deel je blogs die je voor Google schrijft, ook via andere kanalen. Je kunt er bijvoorbeeld op adverteren of delen via je social media. SEO is slechts een middel (en meteen ook de basis van je website), maar is pas echt succesvol als je het een onderdeel maakt van je totale marketingstrategie
  • Schrijf voor andere sites. Zo bloggen wij bijvoorbeeld voor Frankwatching, Marketing Tribune en nog andere verzamelsites die als doel hebben om zoveel mogelijk informatie te delen aan de lezer. Op deze manier versterken wij onze expertstatus, bouwen we autoriteit op en linken deze sites naar onze site toe. Win-win! 

Tot slot heeft het gewoon tijd nodig. Net als Rome, is ook de positie van jouw pagina’s niet in een dag gebouwd. En in Rome (en iedere andere stad) zul je zien dat gebouwen steeds weer worden afgebroken en worden vervangen door nieuwe. Dat geldt ook voor je SEO- en totale marketingstrategie: je bent nooit klaar en bouwt vanuit je startpunt alleen maar verder op. Neem SEO op in je totale strategie en zet je eerste stappen naar online zichtbaarheid. Wij denken dat je met dit blog een prima startpunt hebt op het gebied van Google optimalisatie. 

Hulp nodig met die stappen? Download dan onze Kickstart Gids. En wil je meteen aan de slag gaan? Meld je dan aan voor onze Full Focus Content Academy.

We hebben je bijgepraat over de basis, nu is het tijd om Google optimalisatie toe te passen in de praktijk. Met deze stappen kom jij een heel eind:

Stelling 2: “Een landingspagina is een zwevende, losse pagina in je website”

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download