Contentstrategie

Je denkt er al een tijd lang over na: je wil marketing voor jouw organisatie naar een hoger niveau tillen: betere zichtbaarheid, meer autoriteit, meer vertrouwen van je doelgroep en uiteindelijk meer leads! Om dit te doen wil je op alle online kanalen een betekenisvol verhaal vertellen en hiermee nieuwe klanten aan je binden. Inmiddels ben je er achter dat je hiervoor een goede contentstrategie nodig hebt. Maar hoe overtuig jij je baas of collega’s van de noodzaak om hierin te investeren? En hoe laat je ze zien dat dit op de lange termijn de enige weg is naar meer omzet en groei van jullie bedrijf? Wij hebben een aantal ijzersterke argumenten voor je om te in te zetten. 

1 Jouw klant is in de basis niet geïnteresseerd in jouw bedrijf, wel in waardevolle hulp

Dit vind je misschien niet zo leuk om te horen en misschien wil je het niet geloven, maar jouw potentiële klant is eigenlijk helemaal niet zo geïnteresseerd in jouw bedrijf. En eigenlijk ook niet in jouw product of dienst. In de basis zijn mensen op zoek naar oplossingen voor hun problemen of ze zoeken naar dingen die hun leven een stukje mooier of fijner maken. Veel later pas zijn ze geïnteresseerd in jou als mogelijke partij die hen die oplossing kan bieden. Dus daarom is het geen goed idee om op de online kanalen te vertellen hoe goed en leuk jouw bedrijf is. In ieder geval niet alleen maar. Door met contentmarketing aan de slag te gaan kun je betekenisvolle informatie en inspiratie bieden, waardoor je mensen al vroeg in hun klantreis aan je bindt. Help mensen op een oprechte manier verder met waardevolle content vanuit je strategie en dan komt er vanzelf een moment waarop ze wél geïnteresseerd raken in jouw bedrijf!

2 Jouw klant gaat zelf op zoek naar informatie waar en wanneer hij of zij wil, niet wanneer jij wil

Jouw potentiële klant is kritisch. Er is veel aanbod en hij of zij zoekt zelf naar de meeste relevante informatie, waar en wanneer hem of haar dat uitkomt. Mensen ervaren traditionele reclame daarom steeds meer als opdringerig. Beter is het om ervoor te zorgen dat jouw klant naar jou toekomt. Internet leent zich hier natuurlijk perfect voor. Maar hoe pak je het aan? Jouw klant is immers op zoveel verschillende websites en social media aanwezig gedurende de dag. Meer inzicht krijgen in het gedrag van jouw klant is daarom stap 1. In jouw contentstrategie is dit een belangrijk onderdeel. Want als je niet weet op welke kanalen je op welk moment moet zijn, gaat je super goede content nooit bij je klant aankomen.

3 Met contentmarketing kan je je advertentiekosten (online en offline) verlagen

Toen er nog geen internet en social media waren moest je betalen om je doelgroep te bereiken via media. Tegenwoordig kan iedereen een breed publiek bereiken, tegen lage kosten of zelfs gratis. Als je content maar goed is! Betaalde media zoals Google- en social advertising zijn nog steeds handig om aandacht te trekken voor je content. Maar als je investeert in goede informatie of inspiratie voor je klant, dan verspreidt de content zich voor een groot deel ook via de onbetaalde kanalen, zoals SEO en social media. Trek de aandacht van je klant op bijvoorbeeld LinkedIn en verwijs naar content die men kan downloaden. In ruil hiervoor vraag je een emailadres, waardoor je de klant op regelmatige basis weer relevante content kan sturen. Op den duur creëer je zo een goede relatie en gaat de klant je volgen. Zo wordt je minder afhankelijk van betaalde communicatiekanalen en bouw je aan een duurzame online positie.

4 Als je op de oude manier blijft communiceren loopt de concurrentie op je in

Je kunt er vanuit gaan dat jouw belangrijkste concurrenten niet stil zitten. Misschien zie je af en toe zelfs al een goed online artikel of social post van ze voorbij komen. Niet zo gek, organisaties in allerlei branches realiseren zich dat ze van echte betekenis moeten zijn voor hun klanten willen ze gezien worden. Om nog maar niet te spreken over wat er nodig is om ze bij je te laten kopen, of met je samen te willen werken. Tijd voor actie, want jíj wil toch de autoriteit in de markt worden? En voordat je het weet is de voorsprong te groot. Pak het goed aan: ontdek eerst op welke manier je impact kunt maken op je doelgroep en ga dan aan de slag met de unieke boodschap die jouw organisatie wil delen. Als je die twee in je contentstrategie hebt bepaald ben je klaar om content te gaan creëren en verspreiden via de online kanalen.

Ik hoop dat je het je met deze argumenten gaat lukken de mensen in jouw organisatie te overtuigen! Ben je benieuwd naar de manier waarop wij contentmarketing introduceren in organisaties? Je kunt er meer over lezen in ons e-book.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.