Blog-briefing maken

Bloggen moeilijk en tijdrovend? Maak een heldere blog-briefing! (met template)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

55% meer websitebezoekers, 126% meer leads, 434% meer geïndexeerde pagina’s. Dit zijn de meest recente cijfers over zakelijk bloggen (Bron: Hubspot). Genoeg redenen om tijd te besteden aan bloggen dus (mits het binnen je contentstrategie past). Omdat ook uit de cijfers komt dat 77% van de internetgebruikers regelmatig blogs lezen, hoeven we jou niet meer uit te leggen wat een blog is. Maar wat je misschien nog niet wist, is dat beginnen met een goede blog-briefing erg belangrijk is voor de kwaliteit van je blog. Én dat het een stuk fijner en sneller werkt dan maar gewoon ergens beginnen. Wil jij ook meer websitebezoek en leads voor je business? Begin je blog dan met een goede blog-briefing.

Rommel erin = rommel eruit

Of je nu zelf de blog gaat schrijven, een collega of een externe tekstschrijver, zonder een blog-briefing mag je eigenlijk niet beginnen. Natuurlijk heb je een idee in je hoofd over het onderwerp en weet je ook wel enigszins wat je ermee wilt bereiken, maar een zakelijke blog is geen dagboek. Je kunt niet zomaar gaan typen (of iemand laten typen) en wel zien wat er op papier komt. Het maken van een goede briefing zorgt ervoor dat je écht goed nadenkt over de inhoud. En het werkt daarnaast als een fijne checklist.

Als iemand anders je blog gaat schrijven moet de briefing alle input bevatten die diegene nodig heeft. Van inhoud tot praktische details. Dit scheelt tijd, geld en een hoop energie. De tekstschrijver kan zelfstandig aan de slag zonder jou te moeten ‘lastig te vallen’ met vragen. Dit betekent tijdwinst voor jou en de tekstschrijver (en tijd = geld). Daarnaast zijn de verwachtingen voor jullie beide duidelijk over de inhoud en stijl van het blog. Dus geen verrassingen achteraf!

7 musts voor een goede blog-briefing

Als je je aan deze 7 musts houdt, gaat elke blog-briefing zorgen voor een goede blog. Ter illustratie van de 7 musts geef ik je graag het template van onze blog-briefing. Neem deze als leidraad wanneer je zelf aan de slag gaat met je briefing.

1. Zorg dat de schrijver genoeg weet over jouw organisatie.

Als een collega aan de slag gaat met jouw blogartikel is dit niet van toepassing, maar juist voor een externe tekstschrijver is deze tip extra belangrijk. Als de opdracht voor een blog regelmatig terugkeert kun je het beste met één tekstschrijver werken. Op die manier hoef je maar één keer goed de informatie van je organisatie door te spreker. Je kunt dit doen door een keer af te spreken met je tekstschrijver en mondeling meer over je bedrijf te vertellen. Maar je kunt natuurlijk ook zorgen voor een document met achtergrondinformatie.. Denk hierbij aan informatie over jullie dienst en/of product, je missie en visie, je contentstrategie, tone-of voice, etc.

blog briefing schrijven

2. Omschrijf duidelijk het doel van je blog.

Het doel van deze blog? Wij willen bereiken dat jij een goede blogbriefing kunt maken met onze tips en tricks en ons daardoor als behulpzaam en kundig ervaart. Zo simpel is het. Je doel hoeft niet ingewikkeld of diepgaand te zijn, als het maar duidelijk is en je het doel kunt herkennen in de tekst. Meerdere doelen in een blog maakt het vaak niet beter. Kies voor focus!

3. Weet voor wie je schrijft.

Om ervoor te zorgen dat je blog écht van betekenis is voor je doelgroep, is het belangrijk dat de schrijver van de blog de doelgroep helder voor ogen heeft. Verplaats je daarom bij het maken van je briefing zoveel mogelijk in de lezer. Dwing jezelf om ‘van buiten naar binnen’ te denken met de kennis die je hebt van de doelgroep. Zet een aantal demografische kenmerken op een rij maar vergeet ook vooral niet te kijken naar de behoeftes, wensen en motivaties van de doelgroep.

4. Bepaal in de briefing alvast de insteek of invalshoek.

Doordat je de behoeftes van je doelgroep kent en hebt beschreven, weet je ook waar hij of zij graag over wil lezen. Gebruik dit als uitgangspunt voor je invalshoek. Weet je dat je doelgroep praktisch is ingesteld en eigenlijk weinig tijd heeft? Beschrijf dit in je briefing zodat de schrijver weet dat de blog nuttig en gemakkelijk toepasbaar moet zijn. Geef ook alvast aan welk onderwerp of welke informatie zeker niet mag ontbreken in de blog.

5. Denk alvast na over de tussenkoppen en de call-to-action. 

Je wordt pas echt gedwongen om goed na te denken over je blog op het moment dat je moet beschrijven wat er echt in moet komen (en ook wat niet). Bepaal alvast in grote lijn de tussenkoppen van de blog en baken hiermee het onderwerp af. Ook niet onbelangrijk: wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je tekst? Doorklikken naar een pagina? Contact met je opnemen? Dit is je call-to-action (CTA). Je CTA sluit altijd aan bij het doel dat je hebt met de blog.

6. Besteed aandacht aan SEO in je blog-briefing.

Je schrijft je blogs waarschijnlijk om je doelgroep te helpen en inspireren en daarmee mensen te overtuigen bij je te kopen of om met je samen te werken. Maar vergeet ook niet dat bloggen een belangrijke tool is om je organische vindbaarheid in Google te vergroten. Zorg er dus altijd voor dat je aandacht besteedt aan SEO in je blog-briefing. Een paar tips om in je briefing op te nemen:

  • Doe zoekwoordonderzoek in een (gratis) keywordtool zoals Ubersuggest. Bepaal vervolgens één zoekwoord waar je op wilt scoren met je blog en gebruik zoveel mogelijk synoniemen in je tekst.
  • Gebruik het zoekwoord in je titel, tussenkopjes en regelmatig in de tekst zelf. Houdt het leesbaar, als je teveel spamt met het zoekwoord haken mensen af.
  • Gebruik het zoekwoord in je URL, meta title en meta description en zoveel mogelijk in de alt-tekst van de afbeeldingen.
  • Probeer zoveel mogelijk links naar interne pagina’s in je tekst aan te brengen. Let op dat het relevant blijft voor de tekst, te veel links leest niet prettig en voelt snel als spam.
  • Meer van dit soort handige tips? Je ontvangt ze na aanmelding gratis in je inbox

7. Vergeet de praktische informatie niet.

Een tekstschrijver kan niet met jouw blog briefing aan de slag zonder praktische informatie. Vergeet dus vooral niet om de deadline, de lengte van de tekst, interne links en eventuele voorbeelden te vermelden. Heb je bepaalde input waarvan je wilt dat de tekstschrijver gebruik maakt? Vermeld dan ook de bronnen.

Blog briefing google

Pas op voor deze valkuilen

Met het schrijven van deze blog maak ik meteen een fout. Ik ga namelijk over de (door mijzelf bepaalde) maximaal aantal woorden heen :) Nog een paar valkuilen waar je voor op moet passen:

  1. Niet genoeg tijd nemen voor de briefing; een goede briefing kost tijd die je weer wint bij het (laten) schrijven van de blog. 
  2. Teveel tijd nemen voor de briefing ; als je jezelf afvraagt of je niet beter meteen zelf de blog kan schrijven, gaat er iets mis. Verlies je niet in details!
  3. Te weinig ruimte laten voor creativiteit in de blog; ben voorzichtig met het opleggen van beperkingen in je blog-briefing. Het gaat in de briefing om het stellen van kaders. Laat de tekstschrijver vervolgens doen waar hij of zij goed in is.

Cliché maar waar: een goed begin is echt het halve werk. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk en experimenteer! Benieuwd of bloggen goed zou passen binnen jouw contentstrategie? Of heb je hulp nodig om je blogs succesvoller te maken voor je business en het toe te passen in de praktijk? Wij denken graag mee. Plan een strategiegesprek met ons in en we bekijken samen hoe we jou kunnen helpen.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Wil je écht impact maken op je doelgroep? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Elke eerste donderdag van de maand ontvang je de laatste blogs én extra tips om waardevol te zijn voor je doelgroep, structuur aan te brengen in je content en meer resultaat te behalen uit je inspanningen.  

Wil je geen tips mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.