55% meer website bezoekers, 126% meer leads, 434% meer geïndexeerde pagina’s. Dit zijn de meest recente cijfers van over zakelijk bloggen (Bron: Hubspot). Genoeg redenen om tijd te besteden aan bloggen dus (mits het binnen je contentstrategie past). Omdat ook uit de cijfers kwam dat 77% van de internetgebruikers, regelmatig blogs lezen, hoeven we jou niet meer uit te leggen wat een blog is. Maar wat je misschien nog niet wist, is dat een goede blog briefing erg belangrijk is. Wil jij ook dergelijke resultaten zien? Begin dan met goed briefen.

Rommel erin is rommel eruit

Of je nu zelf de blog gaat schrijven, een collega of een externe tekstschrijver, zonder een briefing mag je eigenlijk niet beginnen. Natuurlijk heb je een idee in je hoofd over het onderwerp en weet je ook wel enigszins wat je ermee wilt bereiken, maar een zakelijke blog is geen dagboek. Je kunt niet zomaar gaan typen (of iemand laten typen) en wel zien wat eruit komt. Het maken van een goede briefing zorgt ervoor dat je écht goed nadenkt over de inhoud. Het werkt daarnaast als een checklist.

Als iemand anders je blog gaat schrijven moet de briefing alle input bevatten die diegene nodig heeft. Van inhoud tot praktische details. Waarom? Dit scheelt tijd, geld en irritaties. Diegene kan namelijk aan de slag;

  • zonder jou constant ‘lastig te vallen’ met vragen = efficiënt en levert tijdwinst voor jou en de schrijver op. En dat tijd geld is, hoef ik je niet uit te leggen.
  • met een duidelijk beeld van wat voor soort blog er verwacht wordt = een blog die qua inhoud/ one of voice past en daarmee dus geen verrassingen achteraf.

7 musts voor een goede blog briefing

Als je je aan deze 7 musts houdt, gaat elke blog briefing zorgen voor een goede blog. Je bent voorbij mijn intro en 1e alinea wat betekent dat ik ook iets goed doe met deze blog. Ter illustratie van de 7 musts, raad ik je aan de blog briefing die bij deze blog hoort te gebruiken. Dit is ook meteen het template dat je kan gebruiken als je zelf aan de slag gaat met je briefing.

1. Zorg dat de schrijver genoeg weet over de achtergrond van jouw bedrijf.

Niet van toepassing in mijn geval, ik werk voor Hallo Blauw dus ken het bedrijf ondertussen aardig goed. Ook als een collega aan de slag gaat met je briefing zal dit iets minder van toepassing zijn maar voor een externe tekstschrijver is dit stuk van groot belang. We adviseren om te werken met één tekstschrijver (of een bureau) zodat je één keer goed de achtergrond kan toelichten en dit niet steeds opnieuw aan het doen bent. Je kunt dit doen door een keer af te spreken met je tekstschrijver en mondeling meer over je bedrijf te vertellen. Maar je kunt natuurlijk ook zorgen voor een document met achtergrondinformatie (en dat eventueel meesturen met de briefings). Denk hierbij aan informatie over de grootte van je bedrijf, je dienst en/of product, je missie en visie, je strategie, tone-of voice, etc.

blog briefing schrijver achtergrond

2. Zonder duidelijk omschrijving van je doel bereik je niet wat jij wilt.

Het doel van deze blog? Wij willen met deze blog bereiken dat jullie een goede blogbriefing kunnen maken met onze tips en tricks. Zo simpel is het. Je doel hoeft niet ingewikkeld of diepgaand te zijn, als het maar duidelijk is zodat je het doel ook herkent in de tekst. Meerdere doelen in een blog, maakt het vaak niet beter.

3. Weet voor wie je schrijft.

Om ervoor te zorgen dat je blog écht van betekenis kan zijn voor je doelgroep is het belangrijk dat de schrijver van de blog de doelgroep goed kent en helder voor ogen heeft. Verplaats je bij het maken van je briefing zoveel mogelijk in de lezer. Dwing jezelf om ‘van buiten naar binnen’ te denken met de kennis die je hebt van de doelgroep. Zet een aantal demografische kenmerken op een rijtje maar vergeet ook vooral niet te kijken naar de behoeftes van de doelgroep.

Blog briefing persona

4. Je kent je doel en je doelgroep, bepaal nu de insteek/invalshoek.

Doordat je de behoeftes van je doelgroep kent en hebt beschreven, weet je ook waar hij/zij graag over wil lezen. Gebruik dit als uitgangspunt voor je invalshoek. Weet je dat je doelgroep praktisch is ingesteld en eigenlijk weinig tijd heeft? Beschrijf dit in je briefing zodat de schrijver weet dat de blog nuttig en gemakkelijk toepasbaar moet zijn. Geef hierin eventueel ook belangrijke onderwerpen aan die zeker moeten terugkomen.

5. Help de schrijver (of jezelf) op weg door de opbouw van de inhoud en de CTA te beschrijven.

Je wordt pas echt gedwongen om goed na te denken over je blog op het moment dat je moet beschrijven wat er echt in moet komen (en ook wat echt niet). Bepaal de ‘inhoudsopgave’ voor je blog en baken hiermee het onderwerp af. Ook niet onbelangrijk: wat wil je dat de lezer doet na het lezen van je tekst? Doorklikken naar een pagina? Contact met je opnemen? Dit is je call-to-action. Leg dit goed uit in je briefing. Je CTA kan (hoeft niet) een direct gevolg van je doel zijn maar sluit altijd aan op het doel.

6. Leesbaar én SEO-proof!

Wij schrijven onze blogs vooral om te inspireren maar we willen natuurlijk hiermee ook goed vindbaar zijn in Google. Lees onze blog over SEO voor meer diepgaande informatie over SEO-proof teksten en goede content. Graag helpen we je alvast op weg met wat korte praktische tips:

  • Bepaal je zoekwoorden t.b.v. SEO door goed te kijken naar de inhoud, woorden te bepalen die daarbij passen en deze in te typen op google. Komen daar vergelijkbare teksten uit, dan zit je goed qua woorden.
  • Check eventueel onderaan de Google pagina welke opties Google nog meer voorstelt.
  • Gebruik dit woord/ deze woorden in je titel, tussenkopjes en in de tekst zelf. Houdt het leesbaar en gebruik varianten en synoniemen van die woorden.
  • Gebruik dit woord/ deze woorden in je URL en wanneer logisch in de bestandsnaam van je afbeeldingen

Blog briefing google

7. Praktische informatie is onmisbaar.

Misschien overbodig maar de schrijver kan niet met jouw blog briefing aan de slag zonder praktische informatie. Vergeet dus vooral niet om de deadline, de lengte van de tekst, interne links en eventuele voorbeelden te vermelden.

Pas op voor deze valkuilen

Ik maak met het schrijven van deze blog een door mij veelgemaakte fout; over de (door mijzelf bepaalde) maximaal aantal woorden heen gaan. Ter compensatie ga ik iets sneller door de meest voorkomende valkuilen (zoals je niet aan de briefing houden) heen:

  1. Niet de tijd nemen voor een heldere briefing; een goede briefing kost tijd die je weer wint bij het (laten) schrijven van de blog. Verwacht geen voorkennis bij de schrijver en zorg hier middels je briefing voor.
  2. Teveel tijd nemen voor de briefing (en jezelf verliezen in details); als je jezelf afvraagt of je niet zelf beter de blog kan schrijven, gaat er iets mis. In je blog briefing staat alleen de informatie die de schrijver echt nodig heeft.
  3. Te weinig ruimte laten voor emotie in de blog. Dit is een beetje afhankelijk van het doel van je blog maar zodra een blog een zakelijke opsomming van feitelijkheden wordt, is het geen blog meer. Ben dus voorzichtig met het opleggen van al te veel beperkingen in je blog briefing.

Cliché maar waar, een goed begin is echt het halve werk. Maak het jezelf vooral niet te moeilijk en experimenteer, maar vergeet nooit je blog briefing. Benieuwd of bloggen goed zou passen binnen jouw contentstrategie? Of hulp nodig om je blogs succesvoller te maken voor je business? Wij denken graag mee. Plan een strategiegesprek met ons in en we bekijken samen hoe we jou kunnen helpen.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.