Inbound marketing

Inbound marketing: zo laat je klanten naar jou toe komen

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Als je wel eens in het buitenland op vakantie gaat, dan herken je het volgende scenario ongetwijfeld: straatverkopers die om de haverklap hun hele inboedel aan je aanprijzen. Hun broodjes kunnen er ontzettend lekker uit zien, maar wanneer jij net hebt gegeten, ga je nooit over tot aankoop. Een deur verder vind je een tassenwinkel. Je hebt geen tas nodig, maar toch probeert de verkoper je over te halen om zijn of haar winkel binnen te loodsen.

Deze manier van verkopen levert relatief weinig op: de verkoper dringt zich op aan de ander. Dit gebeurt niet alleen offline, maar ook online. Denk aan willekeurige advertenties of video’s die je dagelijks onder ogen komt. Telemarketeers die je een energiecontract proberen te verkopen. Hanteer je als marketeer die strategie, dan ben je met hagel aan het schieten. Ook wel outbound marketing genoemd.

Wat is inbound marketing?

Waar het bij outbound marketing om draait, is dat je de consument probeert over te halen om over te gaan tot een aankoop. Ongeacht of er een behoefte is of niet. Inbound marketing is juist het tegenovergestelde: hierbij gaat het om het aantrekken van relevant bezoek in de vorm van leads die omgezet worden tot potentiële klanten en uiteindelijk omzet. 

Je wil dat je potentiële klant naar JOU toe komt. Een paar elementen zijn essencieel voor inbound marketing:

  • Er is een noodzaak, behoefte, verlangen of probleem dat opgelost moet worden 
  • De verkoper is een autoriteit in zijn of haar markt
  • De consument voelt een band met de verkoper en vertrouwt hem of haar

We leggen je graag uit aan de hand van de volgende stappen hoe jij je eigen inbound marketingstrategie kunt creëren. 

Stap 1: Vraag jezelf af wat de waarde is die jij toevoegt 

Wat is jouw bestaansrecht? Waarom moet een potentiële klant bij jou aankloppen? Welk probleem los jij op of hoe verrijk jij de levens van je klant? Dat is het belangrijkste. 

Mollie Payments helpt ondernemingen efficiënter te werken door een betrouwbare en gemakkelijke betaaloplossing. Spotify maakt muziek voor iedereen toegankelijk én het is afgestemd op de gebruiker. Coolblue levert een topservice door de wasmachine naar boven te brengen, aan te sluiten en neemt je oude wasmachine ook weer mee. 

Deze bedrijven hebben zich verdiept in de pijnpunten van de klant en daar extra waarde aan toegevoegd. Doe dit op een manier die past bij jou organisatie en kom erachter welke gevoelige snaar jij kan raken, door in de huid van je klant te kruipen. 

Stap 2: Kruip in de huid van je klant

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: maar in de huid van klant kruipen is essentieel om ze te voorzien van de juiste content. Interview ze, kom erachter waar ze op zoeken en creëer een Focus Persona. Als je weet hoe hun situatie eruit ziet, wat hun drijfveren zijn en de problemen zijn waar ze tegenaan lopen, dan kan je daar veel beter op inspelen en dus waardevoller zijn voor je klant. 

Stap 3: Ontdek waar je klant zich begeeft 

In het verlengde van de vorige stap wil je weten hoe en waar je potentiële klant zich (online) begeeft. “Een kijkje in de keuken bij ons advocatenkantoor” op TikTok laten zien snijdt geen hout. Een extreem voorbeeld, maar we weten allemaal dat het belangrijk is om op de juiste kanalen aanwezig te zijn. Hoe zoekt je klant, op welke sociale media spenderen ze het hun tijd en wat doen ze graag in hun vrije tijd? Door erachter te komen waar ze zich online bevinden en hierop in te spelen kun je veel efficiënter bezig zijn met marketing. 

Stap 4: Maak gebruik van verschillende online kanalen bij inbound marketing 

Over inbound marketing bestaan wat ons betreft nog wat misvattingen. Vaak wordt er gesproken over “push” en “pull”-marketing: bij push-marketing wordt een marketingboodschap breed verkondigd met als doel om klanten aan te trekken. Bij pull-marketing wordt de klant naar jou toe getrokken. Deze laatste is het meeste te vergelijken met inbound marketing. 

Maar toch ligt hier een grijs gebied. Want je kunt niet stil in een hoekje gaan zitten wachten tot je klant naar jou toe komt. Als jij niet laat zien waar je voor staat, hoe kan je klant dan van jouw bestaan af weten?

Dit is meteen ook wel het lastige van inbound marketing. Sommige specialisten zweren erbij dat je alleen op een organische manier aan je klanten moet komen. Door zichtbaar te zijn op social media en in Google, via mond-tot-mondreclame, zonder daaraan een mediabudget te spenderen. Wat ons betreft is dat wat kort door de bocht. Want adverteren en inbound marketing kunnen prima samen gaan. Belangrijker is dat de boodschap op het juiste moment en aan de juiste persoon wordt voorgeschoteld. En dat uiteindelijk de onbetaalde media de betaalde media gaan vervangen. Een aantal voorbeelden van online (betaalde) kanalen die je hiervoor kan inzetten:

SEO

SEO is wat ons betreft de nummer één als het gaat om inbound marketing. Je potentiële klant heeft een vraag, zoekt ‘m op in de zoekmachines en jouw pagina popt naar boven met het juiste antwoord. Stel, jij hebt een consultancybureau op het gebied van aanbestedingen, dan stelt je potentiële klant wellicht de vraag in de zoekmachines: “hoe win ik een aanbesteding?” Met jouw kennis en kunde kan je daar dan antwoord op geven en deel je hoe jullie te werk gaan in bijvoorbeeld blogs. Je deelt je kennis, met als doel om een autoriteit te worden en ervoor te zorgen dat de bezoeker vaker terug komt.  

SEO gaat verder dan alleen het beantwoorden van de vragen van de zoeker: het gaat er ook om dat hij of zij een optimale gebruikerservaring krijgt. Een leesbare pagina, gemakkelijk te navigeren op de website en de website beantwoordt meer vragen dan dat ‘ie oplevert. 

SEO is wat ons betreft de basis, maar staat niet op zichzelf. Een goede online reputatie opbouwen kost namelijk veel tijd en de concurrentie in zoekmachines neemt toe. SEO is dus echt bedoeld voor de lange termijn en werkt het beste in combinatie met andere kanalen. 

SEO

Social media

In 2020 besteedden we gemiddeld 1,5 uur per dag op social media. Best wel confronterend om te lezen, toch? Het voordeel hiervan is dat je een fractie van die tijd kunt claimen. Die blogs die je deelde om je positie in de zoekmachines te versterken, kun je ook delen op social media. En dan niet op ieder kanaal, maar op het kanaal dat past bij jou als organisatie. 

Voor de zakelijke dienstverlener zal in ieder geval LinkedIn hierin een belangrijke rol spelen. Maar richt jij je op de consumenten dan zijn Facebook en Instagram voor de handliggende kanalen. Kijk dus goed wat je wilt delen en welk kanaal daarop aansluit. Wil je daarin de eerste stappen zetten? Download dan onze Kickstart Gids

E-mailmarketing

De kans is groot dat je tegenstrijdige berichten leest over e-mailmarketing. De ene roept dat e-mail niet meer van deze tijd is, terwijl de ander erbij zweert. Of misschien lees je zelf geen e-mails en heb je daarom het idee dat het niet werkt. De reden waarom e-mail vaak niet werkt, is omdat het verkeerd wordt aangepakt. Er worden e-mails gestuurd naar oude lijsten, de frequentie ligt te hoog of de informatie in de mails sluit niet aan op de behoeften van de lezer. Gelukkig kan het ook anders door te focussen op een kwalitatieve e-maillijst

Stap 4: Laat de gezichten achter je bedrijf zien 

Mensen doen zaken met mensen. En daarom is het belangrijk dat jij ook de gezichten achter je bedrijf laat zien. Ja, dat is misschien eng. Maar uit ervaring weten we dat het écht werkt. De gunfactor verhoogt drastisch en mensen zullen meer herkenning vinden. Als je niet weet hoe je dat moet aanpakken, kan je beginnen met een “LinkedIn-teamchallenge”: iedere medewerker deelt een persoonlijke update op zijn eigen LinkedIn-profiel met betrekking tot de activiteiten van de organisatie. Wel handig om een aantal regels op te stellen of een bepaald thema te kiezen, zodat er uniformiteit blijft. 

Maar geef je medewerkers verder de vrijheid. Dat werkt veel beter dan een algemeen bericht dat wordt gedeeld vanuit het management dat door iedereen op de tijdlijn geplaatst moet worden. In het eerste voorbeeld spat het enthousiasme er veel meer vanaf en dat is precies wat je wilt. Door er een teamchallenge van te maken wordt het teamgevoel vergroot en dat levert een positieve bijdrage aan de resultaten en creativiteit. 

Stap 5: Overtref de verwachtingen

Under promise, over deliver. Dat betekent niet dat je de verwachtingen laag moet leggen, want dan komt de consument überhaupt niet bij jou terecht. Maar zorg dat verwachtingen overtreft.

Coolblue doet “alles voor een glimlach” met hun hilarische uitingen, verpakkingen die je kunt omvouwen en uitstekende bezorgservice. Die acties blijven niet onopgemerkt en zorgen ervoor dat de klanten het verder vertellen. Zo maak je van je klanten ambassadeurs. En daar kan geen goed staaltje marketing tegenop. 

Stap 5: Maak van je leads klanten

Je strategie begint vruchten af te werpen. Bezoekers weten je site te vinden, liken je social media berichten, ze openen je nieuwsbrieven.. je ziet dat het werkt en dat mensen interesse krijgen. Maar je bent geen filantropische organisatie. Uiteindelijk wil je wel dat die lezers klanten worden. 

Maak van je bezoekers leads en van je leads klanten. De eerste stap is het aanbieden van een lead magnet. Bijvoorbeeld een whitepaper, e-book of adviesrapport dat je gratis aanbiedt. Ook hier gebruik je weer de inbound marketingstrategie: je pakt het stap voor stap aan. Bel niet gelijk de klant op net nadat de lead magnet in de mailbox is geland, dat zal alleen maar weerstand opwekken. Start bijvoorbeeld met een ‘always on’ campagne. Door structureel kennis, reviews, resultaten en klantencases te delen win je stapje bij beetje meer het vertrouwen. Geef ze na verloop van tijd een offer they can’t refuse en zo bouw je langzaam een stroom van klanten aan. 

Beginnen met inbound marketing

Met deze tips heb je een startpunt om aan de slag te gaan met je inbound marketingstrategie. Die staat niet in een dag en het zal tijd kosten voordat je de eerste resultaten ervan gaat zien. Maar zodra je weet wie je klant is, wat hun belangrijkste behoefte is, hoe jij daarin voorziet, kan je starten met het creëren van content. Probeer wat werkt en raak niet uit het veld geslagen als het in het begin nog niet aanslaat. Dat is zoeken, maar zodra je de sweet spot van je potentiële klant hebt gevonden kan je op die koers verder. 

Ben jij klaar om dit hele proces aan te pakken? Onze Full Focus Content Academy helpt je daarbij. We leren je van A tot Z hoe je met waardevolle content meer klanten aantrekt. Door middel van videolessen leer je de basis en met een 1-op-1 sessie gaan we dieper in op de aanpak specifiek voor jouw bedrijf. 

Ben jij er klaar voor om in negen weken een compleet marketingsysteem klaar te zetten waarmee je door middel van waardevolle content en inbound marketing zorgt voor meer online zichtbaarheid, een betrokken e-maillijst en meer klanten? Dan is dit online programma geschikt voor jou. 

Lees meer over onze Full Focus Content Academy

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download