Social media advertising

Verreweg de meeste marketing- en communicatieprofessionals die wij spreken, weten hoe belangrijk het is. Jezelf positioneren als expert en kennis delen met je doelgroep. Bijvoorbeeld in de vorm van blogs, whitepapers, e-books en video’s. Mits goed toegepast natuurlijk, is het een perfecte manier om leads te genereren en je bedrijf te laten groeien. Toch proeven we vaak ook veel aarzeling bij bedrijfseigenaren. Vooral kennisintensieve bedrijven vertellen ons bang te zijn om te veel te delen, met als gevolg dat ze zichzelf juist tegenwerken.

Wij snappen jouw gevoel

Want je denkt dingen als:   

  • “klanten die belangrijke kennis cadeau krijgen, lossen voortaan zelf hun problemen op en hebben dan mijn organisatie niet meer nodig”
  • “ik geef door kennisdeling mijn concurrenten een kijkje in de keuken, met het risico dat die er met mijn unieke concept of aanpak vandoor gaan”

Herkenbaar? Stel je jezelf dan de vraag: zijn deze angsten wel reëel?     

Natuurlijk is het best mogelijk dat je door het delen van jouw kennis op korte termijn iemands probleem oplost. En dat diegene jou dus niet belt of mailt, maar het zelf regelt. Maar hoe groot is de kans dat er vroeg of laat een nieuwe vraag rijst? Een probleem dat toch net iets omvangrijker of complexer is dan die eerste vraag. Precies, die kans is erg aanwezig. En dan is jouw organisatie top of mind. 
Bovendien: denk jij echt dat een blog of whitepaper voldoende is om iemand helemaal zelfstandig aan de slag te laten gaan met jouw expertise? Zou de kennis, kunde en ervaring in jouw organisatie zo weinig waard zijn dat iemand jouw vak zo makkelijk kan uitvoeren op basis van de kennis die jij hebt gedeeld? Jij weet zelf ook dat met de inzet van jullie kwaliteiten het resultaat stukken beter zou zijn. Dus bekijk het positief. Wanneer iemand er zelf mee aan de slag gaat, is de kans heel groot dat hij of zij gaat inzien dat het allemaal niet zo simpel is als het lijkt. Of dat het veel tijd vergt, en jij weet ook dat maar weinig mensen veel tijd hebben. Kortom, er zelf mee aan de slag gaan is juist een reden om toch hulp van de expert te vragen. Jij bent weer in beeld! 

Contact opnemen met Hallo Blauw

Dan hebben we natuurlijk die concurrent nog die jij niet wijzer wil maken dan hij is. Dat gevoel snappen we. Het zat ook bij ons ooit als een duiveltje op de schouder. Maar laat die gedachte je niet belemmeren en geef die concurrent dat kijkje in de keuken. Jouw organisatie heeft geen mysterieuze black box nodig. Jullie zijn al een stap verder, want jullie bedenken je content zelf en hebben de tijd en investering er voor over. Bovendien, jouw organisatie draait echt niet alleen om het product of de dienst die je verkoopt. De manier waarop je het doet, is minstens zo belangrijk. En veel lastiger te kopiëren. Laat je angsten dus los. En neem afscheid van belemmerende gedachten.

6 voordelen van gratis kennis en inspiratie delen

Weet je dat het delen van jouw expertise ontzettend veel voordelen heeft? Waarschijnlijk veel meer dan je je nu realiseert. Want wat voor jou gesneden koek is, is voor jouw doelgroep ontzettend waardevol. Dit levert kennisdeling jouw organisatie gegarandeerd op:

  1. Je krijgt veel empathie van jullie doelgroep. Hoe tof is het dat jullie deze mensen helemaal gratis verder helpen?
  2. Jouw organisatie wordt een autoriteit in jullie vakgebied. Er ontstaat een vertrouwensband met de doelgroep.
  3. Jullie laten jullie doelgroep zien wat jullie organisatie onderscheidt van de anderen in de markt.
  4. Jouw bedrijf wordt beter vindbaar in Google.
  5. Jullie doelgroep gaat de organisatie volgen op social media en zich abonneren op jullie nieuwsbrief.
  6. Je krijgt veel voldoening omdat jullie van betekenis zijn voor mensen.

Wij weten dat alles wat je gratis deelt met je doelgroep je later van ze terug gaat krijgen. Als je maar zorgt dat jullie content wel onder ogen komt van je doelgroep. Dus zet SEO en social media slim in. Als je zorgt dat je oprecht en persoonlijk bent in jullie content en zorgt voor échte waarde, dan komt je doelgroep vanzelf naar je terug voor meer.

Geef liever te veel weg dan te weinig

Wij zoeken zelf ook continu naar de balans in wat we wel en niet delen. Over het algemeen vinden we dat we beter te veel dan te weinig kunnen delen. Bovendien krijgen we veel energie van het delen van kennis, zeker ook vanwege de leuke reacties. Mensen onthouden het en vinden het sympathiek. We helpen ze verder met iets en dat voelt goed.

Hallo Blauw - e-bookMaar alleen een goed gevoel is helaas niet genoeg. Gelukkig zien wij ook echt resultaat van deze strategie. Wij zelf hebben we ons e-book Betekenisvolle contentmarketing met resultaat beschikbaar gemaakt op onze website. Die ontvangen mensen helemaal gratis in hun inbox. We krijgen vaak de reactie “Jullie delen wel heel veel waarde gratis” en natuurlijk hebben wij onszelf ook afgevraagd of het nu wel zo slim was. Maar in het afgelopen jaar hebben we meerdere leads en daadwerkelijk nieuwe klanten binnen gehaald door ons e-book. Hoeveel precies is moeilijk te zeggen, want met regelmaat komen ze via een blog op de site en vragen dan het e-book aan. Beiden content-items werken dus samen om die klant contact op te laten nemen met ons. De investering van het e-book hebben we in ieder geval al meer dan terugverdiend.

Waar begin je?

Misschien speelt er nog iets anders. Wellicht is het voor jou en je team lastig om te bepalen hoe je moet beginnen met het delen van je kennis. Twijfel je bijvoorbeeld over:

  • Wat voor soort kennis je wilt delen?
  • Welke middelen je wilt gebruiken?
  • Waar je je kennis wilt posten?
  • Hoe je jouw content gaat verspreiden?
  • Met wat voor soort kennis je je doelgroep echt blij maakt?

Een goed beginpunt is het maken van een contentstrategie. Deze strategie loopt als rode draad door je content heen en maakt het voor iedereen binnen de organisatie makkelijk om met content aan de slag te gaan. Wil je hier met ons eens over sparren? Plan een strategiesessie met ons in.

Content klaar? Delen maar!

Wij hopen dat dit artikel je een duwtje in de rug geeft om meer kennis vanuit jullie organisatie met jullie doelgroep te gaan delen. Zoek de balans wat je wel en niet gratis deelt en hoeveel tijd en geld je besteed aan gratis content. Als je er maar voor zorgt dat de content die je gratis weggeeft wél van genoeg waarde is. Er is al genoeg van dezelfde content, onderscheid jezelf en bied nog meer waarde dan anderen doen.

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het bepalen wat je voor kennis of hulp zou moeten delen met je doelgroep? Vraag een strategiegesprek met ons aan. We helpen je graag op weg!

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.