De zin en onzin van landingspagina’s

De zin en onzin van landingspagina’s

Landingspagina’s zijn essentieel om te gebruiken als je met een goede SEO-strategie meer verkeer naar je website wilt trekken. Er bestaan echter een hoop onduidelijkheden over landingspagina’s. Daarom vertellen we je aan de hand van een aantal stellingen graag de zin en onzin van landingspagina’s. 

Wat is een landingspagina?

Voordat we het diepe induiken, eerst wat meer opheldering over wat landingspagina’s precies zijn. Landingspagina’s zijn specifieke pagina’s om je websitebezoekers op te laten landen. Er zijn verschillende manieren voor een bezoeker om op je website te landen. Ze kennen je website en vullen de url in of ze zoeken jouw bedrijf in Google. In beide gevallen kennen mensen je al en komen ze waarschijnlijk op de homepage (of de ‘over ons’ of contactpagina) terecht. 

Landingspagina’s zijn bedoeld om de bezoeker te voorzien van informatie over een bepaalde zoekvraag. Stel: jij hebt gezocht op de term ‘wat is een landingspagina?’ en komt nu op deze pagina terecht. Dan heeft deze landingspagina precies z’n doel gediend. Je komt hier binnen met een bepaalde behoefte (meer leren over landingspagina’s) in plaats van dat je ons kent. En op die manier zorgen we ervoor dat jij je informatie ontvangt én dat we misschien wel top of mind zijn, de volgende keer als jij een vraag hebt binnen online marketing.

De landingspagina waar je je nu op bevindt is net als alle anderen een pagina binnen de website van Hallo Blauw. Zie het als een ‘achterdeur’ om op de website binnen te komen, waarbij je binnenkomt vanuit een behoefte in plaats van dat je ons kent. 

landingspagina's

De zin en onzin van landingspagina’s

Nu je weet wat een landingspagina is en welk doel het dient, behandelen we aan de hand van een aantal stellingen de zin en onzin van het gebruik van landingspagina’s.

Stelling 1: “Landingspagina’s moeten in je navigatie (het menu) terugkomen”

Antwoord: dit is niet noodzakelijk. De meest gestelde vraag die wij krijgen als we uitleggen waar landingspagina’s voor dienen is: “maar waar zet ik deze pagina dan neer in mijn navigatie?” Het mooie van landingspagina’s is dat dit geen must is. Niet alle pagina’s hoeven terug te komen in jouw navigatie. Als het daar logisch is en je navigatie is daarop ingesteld dan kan je ‘m prima daar wegzetten. Hoe gemakkelijker vindbaar jouw landingspagina is, hoe sneller zoekmachines (en dus jouw potentiële klanten) ‘m kunnen vinden. Maar er zijn ook andere mogelijkheden.

Stelling 2: “Een landingspagina is een zwevende, losse pagina in je website”

Antwoord: ja en nee. Als je het niet goed aanpakt, dan is dat inderdaad het geval. Je wilt dus voorkomen dat je pagina geen enkele link heeft met de rest van je website. Maar hij hoeft ook niet per se in de hoofdstructuur voor te komen. Er zijn namelijk ook andere manieren om ervoor te zorgen dat de pagina verbonden is met de rest van de website. Dit noemen we interne links. Zo schreven wij bijvoorbeeld een pagina over het nut van SEO teksten die je op landingspagina’s zet (see what we did there?) en kan je bijvoorbeeld je beste blogs of landingspagina’s in de footer zetten. 

Tot slot kan je (evt. door je webbouwer) een HTML sitemap in je footer laten zetten, die alle pagina’s opsomt en er naartoe linkt. Deze wordt automatisch bijgewerkt wanneer je een nieuwe pagina hebt gepubliceerd en zo zorg je ervoor dat iedere pagina in je website ten minste één link met de rest van de website heeft. Voorkom dus dat je landingspagina een zwevende pagina wordt en lees regelmatig oude blogs terug om te kijken of je kan linken naar de nieuwe blogs. 

Je voorkomt zwevende pagina’s door de volgende slimmigheidjes toe te passen:

  • Je pagina in de navigatie te zetten, of
  • Je pagina in de footer te zetten
  • Intern linken tussen verschillende blogs en landingspagina die verwant zijn aan het onderwerp 
  • Een HTML sitemap met een link naar alle pagina’s op te zetten

Stelling 3: “Het beste kan ik één landingspagina maken en daar zoveel mogelijk zoektermen in verwerken”

Antwoord: nee, nee, nee! Hoewel je met sterke landingspagina’s ervoor zorgt dat je hoger in zoekmachines komt zoals Google en daarmee meer bezoekers naar je website trekt, is je hoofddoel om je bezoeker te voorzien van relevante informatie. Dus wanneer je bezoeker zoekt op “elektrische fiets met accu”, wil je ‘m niet een pagina voorschotelen met mountainbikes, wielrenfietsen en elektrische fietsen. Het is prima om een hoofdpagina te maken waarop je alle modellen zet, maar zorg daarnaast ook dat je per zoekterm een losse landingspagina maakt met daarop de specifieke informatie waarop de bezoeker zoekt. 

Je hoeft niet voor alle synoniemen een aparte pagina te maken of verwante zoekopdrachten. Wij hebben bijvoorbeeld de zoektermen “landingspagina”, “landingspagina’s maken” en “wat is een landingspagina” op deze pagina behandeld. Zorg er vooral voor dat de informatie relevant en duidelijk is. Dan zal je zien dat bezoekers vanuit de zoekmachine sneller klikken op jouw website in plaats van die van je concurrent.

Stelling 4: “Ik schrijf landingspagina’s over alle onderwerpen die relevant zijn voor mijn organisatie en de organische bezoekers stromen binnen”

Antwoord: Deels. Als jij ervoor zorgt dat je spot-on alle vragen van je bezoekers beantwoordt, dan kan dit zomaar waarheid worden. Maar soms heb je een blinde vlek voor je eigen onderneming en weet je niet exact wat de behoefte van je potentiële klant is (of denk je voor hen). 

Er zijn verschillende manieren om dit te onderzoeken: interview je klant, check je mails met veelvoorkomende vragen en doe een zoekwoordonderzoek. Aan de hand van verschillende tools online (Ubersuggest en de Google Ads Keywordplanner) kan je onder andere achterhalen hoe vaak er maandelijks op een bepaalde term wordt gezocht. Op die manier kan je pagina’s gaan schrijven over onderwerpen waar mensen daadwerkelijk op zoeken. 

Je landingspagina opbouwen

Nu je weet waar een landingspagina voor dient en welke stellingen we naar het land der fabelen hebben gestuurd, kan je starten met het maken van een landingspagina. Qua structuur kan je deze landingspagina als voorbeeld gebruiken: je start met een kop, inleiding, geeft een korte definitie van de term en gaat de diepte in. Vervolgens sluit je af met een call to action om je bezoeker te activeren. Wissel af met afbeeldingen en opsommingen om de pagina aantrekkelijker te maken. 

Landingspagina’s kan je ook gebruiken voor je (betaalde) social media posts, als pagina achter je mails en je advertenties in Google. Landingspagina’s kan je dus online marketing breed. Gebruik ze in je hele contentstrategie

Duidelijk is dat landingspagina’s in ieder geval erg belangrijk zijn in je SEO-aanpak. Door waardevolle content breng je meer mensen naar je website, en vanuit de landingspagina’s gaan ze (als het goed is) verder je site in. Wil je meer handvatten voor de online marketingstrategie van jullie bedrijf? Download onze Kickstart Gids waarmee je meer focus aanbrengt binnen je online marketing.

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!