Contentpijlers

Als bedrijf kun je overal content over maken. Maar die onbegrensdheid levert vaak meer frustratie op dan dat het iets goeds oplevert. Want als je zoveel keus hebt slaat het de inspiratie snel dood, is de structuur ver te zoeken en zie dan nog maar eens betekenisvol te zijn voor je doelgroep. Als je houvast creëert voor het kiezen van je onderwerpen, wordt het bedenken van content juist leuk! Contentpijlers zorgen voor die houvast. In dit blog help ik je op weg om de juiste contentpijlers voor jouw merk te bepalen.

Wat zijn contentpijlers en waarom zet je ze in?

Om een sterk en consistent beeld van je merk neer te zetten is het belangrijk om heldere keuzes te maken in de thematiek van je content. Deze keuzes noem je de contentpijlers. Je moet contentpijlers zien als inhoudelijke categorieën waarin je je content onderverdeelt. Ze komen voort uit je strategie: wie je bent, voor wie je content maakt en met welke betekenisvolle boodschap.

Als je contentpijlers gaat ontwikkelen voor je eigen bedrijf of merk kun je veel inspiratie opdoen in tijdschriften. Een goed voorbeeld is Psychologie Magazine. Zij werken met 4 contentpijlers: psyche & gezondheid, relaties, werk & talentontwikkeling en opvoeding. Met deze 4 pijlers kaderen ze heel duidelijk af waar ze wel en niet over schrijven. Sla het magazine maar eens open, in elke uitgave herken je duidelijk deze 4 thema’s. Zo weten de lezers wat ze wel en niet kunnen verwachten en creëren ze een trouwe groep lezers.

Ook helpen contentpijlers je als je brainstormt over nieuwe betekenisvolle content. Omdat je met de pijlers al een duidelijke keuze hebt gemaakt over de thematiek van je content, kun je gericht over onderwerpen nadenken. Je loopt niet het risico dat een collega met een onderwerp aankomt dat weliswaar ergens een link heeft met jullie business, maar totaal niet past bij de boodschap die jullie met content willen overbrengen op de doelgroep. Kortom, het scheelt je een hoop gedoe, vergaderen en frustratie!

Hoe bepaal je de inhoud van je contentpijlers?

Als je aan de slag wilt met contentpijlers zul je twee dingen van elkaar moeten onderscheiden: inhoud en vorm. Contentpijlers gaan specifiek over de inhoud, bijvoorbeeld: vastgoed, films, HR, persoonlijke ontwikkeling, marketing, huisdieren, etc. Wanneer je contentpijlers bepaalt laat je de vorm nog even links liggen. Je denkt dus nog niet na over hoe je die inhoud gaat verpakken. Libelle heeft bijvoorbeeld de contentpijler ‘culinair’. Vervolgens hebben ze binnen deze pijler contentformats bedacht: recepten, keukenhacks, restaurantrecensies en seizoensgroenten.

Hoe kom je nu aan de juiste pijlers voor jouw merk? Kiezen! Om te zorgen dat je niet alsnog alle kanten op gaat, maar er ook voor zorgt dat je geen relevante onderwerpen laat liggen, kies je er minimaal 2 en maximaal 6. Contentpijlers kiezen voor een merk dat vanalles en nog wat doet is veel lastiger dan voor een merk dat een niche heeft gekozen. Met een niche heb je immers al een belangrijke keuze gemaakt.

De beste manier om pijlers te kiezen is door je potentiële klant centraal te zetten. Welke informatiebehoefte heeft je doelgroep? Speel hier op in met je contentpijlers. Zorg dan wel dat je je doelgroep goed kent. Wat houdt jouw klant écht bezig? Wat zijn behoeften, wensen en frustraties? Laat je niet teveel leiden door je eigen vooroordelen die bij de doelgroep horen die jullie op basis van demografische kenmerken hebben bepaald.

Contentpijlers post-its

Oefening: bepaal contentpijlers voor jouw merk

Doe deze oefening met je team en aan het eind van de dag heb jij de contentpijlers voor jouw merk te pakken!

  1. Organiseer een brainstorm met je team. Zorg dat je een leuke groep van mensen hebt uit alle lagen van de organisatie en waarvan je weet dat ze graag bij willen dragen aan de groei van jullie bedrijf.
  2. Zorg dat de betekenisvolle boodschap die jullie willen overbrengen met content bij iedereen duidelijk is. En deel zoveel mogelijk informatie die je hebt opgedaan over de doelgroep.
  3. Geef iedereen een stapel post-its en een stift. Verplaats je in de doelgroep met jullie kernboodschap in het achterhoofd. Laat iedereen zoveel mogelijk aspecten opschrijven van het leven, het werkveld of interessegebieden van jullie doelgroep die relevant zijn voor jouw merk of bedrijf.
  4. Plak alle post-its op een muur of raam en groepeer de onderwerpen die inhoudelijk bij elkaar horen. Zo ontstaan er vanzelf groepen die thematisch bij elkaar passen. Haal post-its weg die gaan over de vorm in plaats van de inhoud en kijk naar de resultaten.
  5. De grootste groepen geven richting aan de inhoudelijke pijlers van je merk. Kies er minimaal 2 en maximaal 6 en geef ze een passende naam. Laat kleine groepen afvallen. Het is en blijft en een questie van keuzes maken!

Zoek je hulp bij het bepalen van de contentpijlers voor jouw merk? Of merk je dat je strategie nog niet duidelijk genoeg is om tot goede contentpijlers te komen? Plan een strategiegesprek met ons in en we helpen je op weg!


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.