Blog LinkedIn

Met deze tips worden jij en je collega’s onweerstaanbaar op LinkedIn

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Bijna iedereen vindt het spannend om zichzelf op LinkedIn te profileren. Ook kennen mensen vaak de ins en outs van het platform niet, waardoor ze bang zijn om voor schut te staan. Zonde! Want LinkedIn is onmisbaar voor de zichtbaarheid van je bedrijf. Dus als je je bedrijf wilt helpen groeien is het slim om op dit platform flink te bouwen aan je eigen zichtbaarheid (en die van je collega’s). Ilse Weijland is LinkedIn trainer en adviseur. Zij helpt al meer dan 6 jaar ondernemende professionals bij het versterken van hun online presentatie. Omdat zij als geen ander tips kan geven over de inzet van LinkedIn, stelden we haar 4 vragen die jou en je collega’s met LinkedIn op weg helpen!

Waarom is het doorgaans voor mensen zo lastig goede zichtbaarheid op LinkedIn te creëren en te behouden?

“Zichtbaarheid heeft alles te maken met jezelf letterlijk durven laten zien: wat al begint op je LinkedIn profiel. Door daar heel duidelijk te vertellen wat het is dat je doet en wat jij voor die ander kunt betekenen, maak je een statement, waar je je online activiteit mooi op kunt laten aansluiten.

Wat veel plaats vindt is de ‘post and pray’ methode: we plaatsen iets en vervolgens hopen we maar dat het goed ontvangen wordt. Dat betekent niet dat er niet over nagedacht wordt, juist wel, maar vaak alleen over dat ene enkele bericht en dat steeds opnieuw. Er ligt dus geen groter plan aan ten grondslag, waarmee het enerzijds lastiger is om een continue stroom aan content vol te houden en er anderzijds weinig herkenbaarheid of structuur in je posts zit. De lezer ziet daardoor steeds iets anders van je, of dat nou een ander onderwerp of ander beeldmateriaal is, en koppelt deze informatie niet aan jou als professional.

Daarbij hoor ik vaak van mensen dat ze het best wel een beetje spannend vinden om iets op LinkedIn te posten. Want hier bevindt zich je zakelijke netwerk en dan moet het ook echt ‘goed’ zijn. Terwijl een platform als Instagram veel laagdrempeliger aanvoelt en het daar dus makkelijker gaat. Dat herken ik zelf ook.”

LinkedIn Ilse Weijland

Waarom is het zo toch belangrijk om met LinkedIn aan de slag te gaan?

“LinkedIn is here to stay en eigenlijk is dat al een tijdje zo, maar ik merk het zelf vooral het afgelopen half jaar in het aantal aanvragen dat ik krijg: steeds meer mensen krijgen door dat ze er niet meer omheen kunnen en dat er nog zoveel meer mogelijk is met LinkedIn dan alleen het aanmaken van je profiel en het verzamelen van je contacten. Uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom blijkt bijv. dat het dagelijkse LinkedIn gebruik in Nederland met bijna 20% is toegenomen t.o.v. 2018, dat is ontzettend veel.

LinkedIn is bij uitstek het social media platform om je zakelijk te presenteren en met ruim 7,5 miljoen profielen in Nederland doen we dat massaal, de een wat beter dan de ander uiteraard ;) Als je nagaat dat je je eerste indruk tegenwoordig vaak online maakt, dan is het zaak om daar werk van te maken en een representatief visitekaartje af te geven. Juist omdat mensen altijd even online onderzoek zullen doen naar het bedrijf of de ondernemer waarmee ze mogelijk in zee willen gaan. Niets zo onprofessioneel als een half af (bedrijfs)profiel en bijvoorbeeld een reactietijd van 5 dagen op je connectieverzoek of bericht.

Daarnaast is het dé plek om inzicht te krijgen in wat er zoal in je netwerk en het netwerk van je netwerk gebeurt. En zijn de lijnen kort en gemakkelijk gelegd, mits je dat een beetje handig aanpakt natuurlijk.”

Wat zijn jouw tips voor de beste zichtbaarheid op LinkedIn?

“Begin met je eigen LinkedIn profiel en dat van je bedrijf: dat is altijd de basis van alle verdere activiteit op het platform. Zorg dat er een professioneel en representatief beeld ontstaat van jouw/jullie expertise en ervaring. Op basis van je profiel moet ik weten waarvoor ik je kan bellen, dus houd hierbij altijd je klant in gedachten. En check uiteraard ook even de instellingen rondom zichtbaarheid en zet alles op openbaar, zodat je goed vindbaar bent!

Durf eigen content te plaatsen en maak daar een plan voor: wat wil je vertellen, voor wie en met welk doel. Ik werk veel met ondernemers die dit vaak nog best lastig vinden en, laten we eerlijk zijn, dat is het ook. Maar met deze stok achter de deur creëer je wel meer houvast, voor jezelf én je beoogde doelgroep en wordt het leuker en makkelijker.

Daarbij vind ik aandacht altijd een hele belangrijke en dat zit ‘m al in kleine dingen: niet een snelle like uitdelen als je een interessant bericht voorbij ziet komen, maar er ook een inhoudelijke reactie op geven. Altijd, maar dan ook echt altijd een persoonlijk connectieverzoek sturen, en ja, ook als je elkaar al een keer hebt ontmoet. Zijn er mensen in jouw netwerk waarvan jij denkt dat die elkaar echt eens moeten ontmoeten? Breng ze dan met elkaar in contact. Kun je iemand zelf niet van dienst zijn met zijn/haar hulpvraag? Benut je netwerk van professionals dan om iemand verder op weg te helpen. Stuur even een persoonlijk berichtje om iemand te feliciteren met een nieuwe baan, verjaardag of gewoon zomaar om te vragen hoe het gaat en om weer eens offline een kop koffie te drinken.

Daarmee werk je aan écht contact met je netwerk, ben je tegelijkertijd zelf ook weer in beeld bij die ander en genereer je als natuurlijk gevolg meer business. Dat is wat mij betreft social selling.”

LinkedIn post

LinkedIn post 2Test

Hoe kom jij aan inspiratie voor je eigen posts op LinkedIn?

“Ik heb er zelf gelukkig nooit zo’n moeite mee om content te verzinnen, ideeën en inspiratie genoeg :-) En ik vind dat ook een van de leukste dingen om mijn klanten mee te helpen, juist omdat je vaak zelf niets eens ziet wat je allemaal kunt delen. Een frisse blik helpt dan heel erg.

Waar ik wel zoveel mogelijk op probeer te letten is of deze content ook van toegevoegde waarde is voor de doelgroep. Het gaat namelijk niet altijd om wat je zelf nou zo graag wil vertellen, maar vooral ook om de vraag of anderen daar ook wat aan kunnen hebben.

Dat gezegd hebbende: content is echt overal, altijd. En ik vind persoonlijk vooral die berichten die gaan over het proces in plaats van het eindresultaat het meest interessant. Vooral omdat daar meer herkenbaarheid in zit, zeker als mensen ook de dingen durven te delen die niet of minder goed gingen. Sla je tijdlijn er maar eens op na: op welke berichten haak je aan en welke scrol je snel voorbij. Een goede graadmeter om mee te nemen in je eigen aanpak!”

Nieuwsgierig naar Ilse Weijland en haar bedrijf Verderkijker? Check haar website en natuurlijk haar LinkedIn profiel.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Om de week schrijven we een nieuw blog om jou op weg te helpen naar meer online zichtbaarheid en een betrokken e-maillijst. Daarnaast doen we met regelmaat gratis live Q&A’s en online masterclasses. Allemaal zo praktisch mogelijk zodat jij de handvatten hebt om in actie te komen. Dus wil je niets missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

BEN JIJ KLAAR OM OP EEN WAARDEVOLLE MANIER MEER KLANTEN AAN TE TREKKEN?

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere online zichtbaarheid én een betrokken e-maillijst

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op.

Download de Kickstart Gids: Meer klanten door waardevolle content.

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

BEN JIJ KLAAR OM OP EEN WAARDEVOLLE MANIER MEER KLANTEN AAN TE TREKKEN?

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere online zichtbaarheid én een betrokken e-maillijst

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op.

Download de Kickstart Gids: Meer klanten door waardevolle content.

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!