Online Marketing tips

online marketing tips voor dienstverleners

De zoekmachines domineren met jouw zoekresultaten die bovenaan de pagina pronken, social mediaprofielen waarop de interacties met volgers door het dak gaan, campagnes die ontploffen qua omzet en jouw doelgroep die jou ziet als dé online autoriteit. Dromen we daar als organisatie niet allemaal van?

In de praktijk is het beeld vaak iets minder rooskleurig dan hierboven geschetst. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is. Het is anderen ook gelukt, dus waarom zou het jou niet lukken? Wij richten ons specifiek op online marketing voor dienstverleners. Dat brengt een extra uitdaging met zich mee: voor dienstverleners is het vaak lastig om hun producten en diensten helder uit te leggen die inspelen op de behoefte van de klant. Veel lastiger dan een schoenwinkel die de nieuwste Nikes bijvoorbeeld verkoopt. Daarom geven wij je wat online marketing tips mee om de boel op de rit te geven. En ontvang je een gratis Kickstart Gids om focus aan te brengen in jouw marketingstrategie.

Bepaal de ‘why’ van jouw organisatie

Waarom ben jij in de eerste plaats gestart met ondernemen? Wat onderscheidt jouw product of dienst van anderen? Wellicht ben je door de transitie van offline naar online daarin even het spoor bijster geraakt. In plaats van vol (met hagel) te schieten en iedere communicatie-uiting de wereld in te slingeren, is het goed om eerst even terug te gaan naar de basis. Wie is je doelgroep? Wat zijn hun pijnpunten en behoeften en hoe voorzie jij daarin? Door terug te gaan naar de basis, zal je zien dat je fundering een stuk steviger staat. 

Focus is hierin belangrijk. Weten hoe je dat aanbrengt? Download onze Kickstart Gids.

Online marketing tip 1: Interview je bestaande klanten en leer ze écht kennen

Brengt ons meteen bij de eerste tip: interview je bestaande klanten. Want hoe goed ken jij je doelgroep nou echt? Wat zijn hun pijnpunten, drijfveren en behoeften? En passen ze eigenlijk wel in het plaatje van jouw ideale doelgroep? Door ze te interviewen kom jij erachter hoe jij waardevol kan zijn voor je (potentiële) klanten.

Online marketing tip 2: Verleid je potentiële klant stap voor stap

Heb je ooit midden op straat een vreemde gezoend? Waarschijnlijk niet. En als je dat wel hebt gedaan, dan werd je daarna waarschijnlijk vreemd aangekeken of weggeduwd. Dat zelfde geldt ook voor je potentiële klanten. Misschien is jouw product compleet nieuw voor ze en weten ze nog niet dat ze hieraan behoefte hebben. Of kennen ze je product wel, maar kennen ze jouw reputatie nog niet. 

Zie online marketing als daten: je leert elkaar langzaam kennen en gaat de pluspunten van elkaar zien. Geef ze dus niet meteen een aanbod bij het eerste contactmoment, want de kans is groot dat ze niet happen. Bied jouw kennis aan en geef bijvoorbeeld iets weg. Zo geven wij aan onze potentiële klanten een Kickstart Gids met handvatten om te starten met online marketing speciaal voor B2B dienstverleners.

Online Marketing tips

Online marketing tip 3: Jaag niet alleen op het snelle geld, maar verhoog de totale klantwaarde

Nieuwe klanten aantrekken of een nieuwe markt aanboren zorgt voor extra omzet en kansen. In een e-commerce branche is dat een stuk gemakkelijker om in kaart te brengen. Een klant bestelt een paar schoenen en dat levert je direct omzet op, maar je wilt ook weer in beeld zijn zodra dat paar schoenen kapot gaat. Je wilt je dus richten op de lifetime value van de klant in plaats van eenmalig iets verkopen aan de klant. 

De retentie verhogen. Dat kan natuurlijk ook voor dienstverleners. Houd je (ex-)klant op de hoogte via mail en communiceer met ze op cruciale momenten. Zij zijn al bekend met je merk en product of dienst en daarin hoef je dus minder budget te steken.

Online marketing tip 4: maak ‘echte’ content

Als contentmarketingbureau kunnen we het natuurlijk niet laten om je een aantal tips te geven over het optimaliseren van je content. De content (in tekst, beeld of video) is natuurlijk dé manier waarop je communiceert met je doelgroep. Logisch dat dit een belangrijk onderdeel is van je bedrijf. 

Spreek allereerst je lezer aan met ‘je’ in plaats van ‘u’. Ja, dat geldt ook voor jouw organisatie. “Maar ik wil professioneel overkomen” is een veelgehoord argument, zeker binnen dienstverleners en andere organisaties binnen de B2B. Formeel is alleen niet hetzelfde als professioneel. Door in je-vorm te schrijven zorg je voor losser taalgebruik, wordt het persoonlijker en kan je tussendoor ook een grapje maken. Iedere lezer wilt toch geamuseerd worden?

Durf ook je eigen ervaringen vanuit de ik-vorm te schrijven en toon emoties in je tekst. Op die manier zal je lezer zich meer verbonden voelen en met plezier jouw teksten lezen.

Online marketing tip 5: Hergebruik je content

Je hebt uren gezwoegd op dat ene artikel en nu is het zaak om ‘m onder de neus van je doelgroep te krijgen. Nadat je ‘m hebt gedeeld moet je voor je gevoel aan de slag met weer een nieuw artikel. Gelukkig kan je ook exact dezelfde informatie te delen maar dan in andere vormen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Online guides/e-books
  • Infographics
  • Video 

Zo hebben wij bijvoorbeeld van dit blog ook een beknopte video gemaakt. Door platforms zoals TikTok en functionaliteiten zoals Instagram Reels worden video’s steeds belangrijker. 

Wist je trouwens dat we met z’n allen zo’n 1 miljard uur per dag aan video’s op Youtube kijken en dat er iedere minuut 500 nieuwe video’s worden geupload op datzelfde platform? Video is hot! Het gaat niet meer zo zeer om gestileerde video’s en technieken, maar meer om de inhoud. Video’s die choqueren of heel grappig zijn, hebben de grootste kans om viral te gaan. Dus pak die camera en kijk wat werkt! Houd je video kort: minder dan 30 seconden.  

Zelf aan de slag met jouw marketing? Download als aanvulling op deze online marketingtips dan onze handige Kickstart Gids voor dienstverleners.

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!