Online Marketing tips

online marketing tips voor dienstverleners

De zoekmachines domineren met jouw website die bovenaan de pagina pronkt, social mediaprofielen waarop de interacties met volgers door het dak gaan en jouw doelgroep die jou ziet als dé online autoriteit. Willen we dat niet allemaal voor ons bedrijf?

In de praktijk is het beeld vaak iets minder rooskleurig dan hierboven geschetst. Maar dat betekent niet dat het niet mogelijk is. Het is anderen ook gelukt, dus waarom zou het jou niet lukken? Wij richten ons specifiek op online marketing voor dienstverleners. Dat brengt een extra uitdaging met zich mee: voor dienstverleners is het vaak lastig om hun producten en diensten helder uit te leggen die inspelen op de behoefte van de klant. Veel lastiger dan een schoenwinkel die de nieuwste Nikes bijvoorbeeld verkoopt. Daarom geven wij je in dit artikel wat online marketingtips mee om de boel op de rit te krijgen.

Bepaal de ‘why’ van jouw organisatie

Hoe is jullie bedrijf ontstaan? Wat onderscheidt jullie van anderen? Wellicht ben je door de transitie van offline naar online daarin het spoor bijster geraakt. In plaats van met hagel te schieten en allerlei content de wereld in te slingeren, is het goed om eerst even terug te gaan naar de basis. Wie is je doelgroep? Wat zijn hun pijnpunten, wensen en behoeften en hoe voorzie jij daarin? Door terug te gaan naar de basis, zal je zien dat je jullie fundering een stuk steviger neerzet. 

Focus is hierin belangrijk. Weten hoe je dat aanbrengt? Download onze Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content.

Online marketing tip 1: Interview je bestaande klanten en leer ze écht kennen

Brengt ons meteen bij de eerste tip: interview je bestaande klanten. Want hoe goed ken jij je doelgroep nou echt? Wat zijn hun pijnpunten, drijfveren en behoeften? En passen ze eigenlijk wel in het plaatje van jouw ideale doelgroep? Maak niet de fout door te denken dat je ze wel kent. Door ze te interviewen kom jij er past echt achter hoe jij waardevol kan zijn voor je (potentiële) klanten.

Online marketing tip 2: Verleid je potentiële klant stap voor stap

Heb je ooit midden op straat een vreemde gezoend? Waarschijnlijk niet. En als je dat wel hebt gedaan, dan werd je waarschijnlijk direct weggeduwd. Datzelfde geldt ook voor je potentiële klanten. Misschien is jouw product compleet nieuw voor ze en weten ze nog niet dat ze hieraan behoefte hebben. Of kennen ze je product wel, maar kennen ze jouw reputatie nog niet. 

Zie online marketing als daten: je leert elkaar langzaam kennen en gaat de pluspunten van elkaar zien. Geef ze dus niet meteen een aanbod bij het eerste contactmoment, want de kans is groot dat ze niet happen. Bied jouw kennis aan en geef bijvoorbeeld iets weg. Zo geven wij aan onze potentiële klanten een Kickstart Gids met handvatten om te starten met waardevolle content speciaal voor zakelijke dienstverleners en adviesbureaus.

Online Marketing tips

Online marketing tip 3: Jaag niet alleen op het snelle geld, maar verhoog de totale klantwaarde

Nieuwe klanten aantrekken of een nieuwe markt aanboren zorgt voor extra omzet en kansen. In een e-commerce branche is dat een stuk gemakkelijker om in kaart te brengen. Een klant bestelt een paar schoenen en dat levert je direct omzet op, maar je wilt ook weer in beeld zijn zodra dat paar schoenen kapot gaat. Je wilt je dus richten op de lifetime value van de klant in plaats van eenmalig iets verkopen aan de klant. 

De retentie verhogen. Dat kan natuurlijk ook voor dienstverleners. Houd je (ex-)klant op de hoogte via mail en communiceer met ze op cruciale momenten. Zij zijn al bekend met je merk en product of dienst en daarin hoef je dus minder tijd en geld te steken.

Online marketing tip 4: maak ‘echte’ content

Als contentmarketingbureau kunnen we het natuurlijk niet laten om je een aantal tips te geven over het optimaliseren van je content. De content (in tekst, beeld of video) is natuurlijk dé manier waarop je communiceert met je doelgroep. Logisch dat dit een belangrijk onderdeel is van je bedrijf. 

Spreek allereerst je lezer aan met ‘je’ in plaats van ‘u’. Ja, dat geldt ook voor jouw organisatie. “Maar ik wil professioneel overkomen” is een veelgehoord argument, zeker binnen dienstverleners en andere organisaties binnen de B2B. Formeel is alleen niet hetzelfde als professioneel. Door in je-vorm te schrijven zorg je voor losser taalgebruik, wordt het persoonlijker en kan je tussendoor ook een grapje maken. Iedere lezer wilt toch geamuseerd worden?

Durf ook je eigen ervaringen vanuit de ik-vorm te schrijven en toon emoties in je tekst. Op die manier zal je lezer zich meer verbonden voelen en met plezier jouw teksten lezen.

Online marketing tip 5: Hergebruik je content

Je hebt uren gezwoegd op dat ene artikel en nu is het zaak om ‘m onder de neus van je doelgroep te krijgen. Nadat je ‘m hebt gedeeld moet je voor je gevoel aan de slag met weer een nieuw artikel. Gelukkig kan je ook exact dezelfde informatie te delen maar dan in andere vormen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Whitepaper/e-books
  • Infographics
  • Video 

Zo hebben wij bijvoorbeeld van dit blog ook een beknopte video gemaakt. Door platforms zoals TikTok en functionaliteiten zoals Instagram Reels worden video’s steeds belangrijker. Niet dat je jouw content daar ook moet plaatsen. Maar het geeft wel aan hoe belangrijk video is en dat daar de toekomst ligt.

Wist je trouwens dat we met z’n allen zo’n 1 miljard uur per dag aan video’s op Youtube kijken en dat er iedere minuut 500 nieuwe video’s worden ge-upload op datzelfde platform? Video is hot! Het gaat niet meer zo zeer om gestileerde video’s en technieken, maar meer om de inhoud. Video’s die choqueren of heel grappig zijn, hebben de grootste kans om viral te gaan. Dus pak die camera en kijk wat werkt! Houd je video kort: minder dan 30 seconden.  

Zelf aan de slag met jouw marketing? Download als aanvulling op deze online marketingtips dan onze handige Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content.