Branding fotoshoot

Zo organiseer jij je eerste (of volgende) branding fotoshoot

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Eens moet de eerste keer zijn! Jouw personal branding fotoshoot. Wil je als ondernemer je bedrijf op de kaart zetten, dan ontkom je er niet aan. Maar veel, met name introverte ondernemers staan niet te springen bij zo’n fotoshoot. We get it! Kleding kiezen, poses aannemen, doen alsof je zo lekker aan het werk bent (terwijl je je nog nooit zo oncomfortabel hebt gevoeld). Best ingewikkeld. Al hebben wij makkelijk praten, wij zijn in ieder geval nog met zijn tweeën. Maar toch, als je het een paar keer hebt gedaan wordt ook een branding fotoshoot makkelijk. Om je ongemak tot een minimum te beperken, geven we je in dit blog een stappenplan om jouw eerste (of volgende) fotoshoot tot een groot succes te maken.

Waarom is het belangrijk om zo’n fotoshoot regelmatig te doen?

Onze eigen volgende fotoshoot staat alweer gepland. Ongeveer eens per jaar of eens per half jaar organiseren we er een. Waarom we dit zo belangrijk vinden? Voor onszelf maar ook voor jou? Dat is om een paar redenen:

  1. Het maakt de drempel lager om continuïteit te houden in content publiceren. Zowel voor je blog, social media en e-mail. En continuïteit is zó belangrijk wanneer je bedrijf voor een groot deel afhankelijk is van leadgeneratie. En laten we eerlijk zijn, hierbij heb je nu eenmaal beeld nodig.
  2. Als je eens per jaar een fotoshoot organiseert hoef je verder niet altijd bezig te zijn met beeld. Dus lekker laten liggen die telefoon! Hierdoor houd jij tijd én energie over voor je klanten of andere waardevolle content.
  3. Goede foto’s geven jouw bedrijf een gezicht. Ze maken jou als ondernemer of jouw bedrijf menselijker en dus makkelijker om mee te connecten. Én het is een van de beste manieren om te bouwen aan het vertrouwen van jouw ideale klant.
  4. Met goede foto’s bouw je aan je merk. Of je nu zzp’er bent of eigenaar van een wat groter bedrijf: authentieke en unieke beelden vertellen jouw verhaal, laten zien wie je bent en wat je kunt betekenen voor klanten. 
  5. Zelf gemaakte foto’s zijn zeker ook belangrijk in de mix, maar frisse en goed belichte foto’s van goede kwaliteit doen heel veel voor je betrouwbaarheid en professionaliteit.
  6. En, niet te vergeten, mooie foto’s maken je trots. Op jezelf en je bedrijf. Met foto’s maak je visueel wat je bereikt hebt en welke waarde je anderen biedt. En met een mooie set foto’s op zak ben je helemaal klaar om dit ook aan de buitenwereld te laten zien!

Het stappenplan voor jouw personal branding fotoshoot

Oke, nu je weet waarom het zo belangrijk is om aan de slag te gaan met de organisatie van jouw fotoshoot, ben je klaar om aan de slag te gaan. We geven je een simpel en duidelijk stappenplan waarmee jouw fotoshoot niet meer stuk kan.

Stap 1. Bepaal de uitstraling van je foto’s

Zoek online naar vijf tot acht foto’s die jou aanspreken voor jouw eigen fotoshoot. Misschien vind je de sfeer goed, de belichting, de poses of de creativiteit. Kijk hiervoor naar mensen of bedrijven die je online volgt en scroll eens door je LinkedIn- of Instagram tijdlijn. Een deel van jouw interesse voor hen zal misschien wel ontstaan zijn door het beeld dat ze uitstralen en de foto’s die ze gebruiken. Ook kan je actief zoeken in Google of Pinterest of zoek op relevante hashtags op Instagram. De verzameling van deze foto’s kan je zien als een moodboard om straks jouw fotograaf mee te briefen.

Stefanie Hallo Blauw

Stap 2. Zoek een fotograaf waarmee je een goede klik hebt

De sleutel zit ‘m in een fotograaf vinden wiens werk je goed vindt en waarmee je een klik hebt. Die klik is belangrijk omdat de foto’s alleen maar goed worden wanneer de fotograaf in staat is om jou op je gemak te stellen. Zo ver als mogelijk is in ieder geval! Dus hoe vind je die fotograaf? Begin bij het vragen van aanbevelingen van mensen uit je netwerk. Op LinkedIn bijvoorbeeld, Facebook groepen of je netwerkclub. Als je online een bedrijf of ondernemer tegenkomt waarvan je de foto’s goed vindt, vraag hem of haar dan gewoon wie de fotograaf is. Als je ontdekt dat de fotograaf te duur is of geen tijd heeft, vraag hem of haar dan wie ze aanbevelen. 

Misschien heb je geen groot budget beschikbaar voor de fotograaf. Vraag een aantal fotografen die je aanspreken sowieso om een offerte om te kunnen vergelijken. Als een ervaren fotograaf te duur voor je is, denk dan ook aan fotografen die net klaar zijn met hun opleiding of zelfs nog bezig zijn. Zij staan hoogstwaarschijnlijk te springen om opdrachten en vragen niet de hoofdprijs. Je kan ook een ruildeal afspreken met een fotograaf, afhankelijk van welke business jullie in zitten. Wij ruilen bijvoorbeeld altijd met onze oud kantoorgenoot Frank van Delft. Hij helpt ons met onze foto’s en wij hem met zijn zichtbaarheid op social media. Win win!

Stap 3. Kies een fijne fotolocatie

Om het simpel te houden doe je er goed aan om je eerste fotoshoot te organiseren op jouw kantoor, je studio of welke werkplek je dan ook hebt. Op die manier voel je je snel comfortabel en heb je geen extra kosten. Ook heb je alles dichtbij waarvan je vindt dat het in beeld moet komen in de foto’s. Als je vindt dat jouw werkplek niet representatief genoeg is voor de foto’s kan je ervoor kiezen een externe locatie te gebruiken of huren. Ook hiervoor geldt: kies een locatie die qua sfeer past bij je moodboard. Let wel op het licht. Als de locatie over flink veel daglicht beschikt zit je goed. Zoek maar eens in je eigen omgeving naar leuke fotolocaties!

Tip: Als je bij een locatie op een mooie en inspirerende plek kunt vergaderen, is het ook geschikt is voor jullie fotoshoot.

Stap 4. Kies passende outfits en props

Als de datum van jullie fotoshoot dichterbij komt doe je er goed aan om te kijken naar de outfits voor de shoot. Je gaat er uiteraard geen modeshow van maken, maar je wil wel veel variatie in de foto’s. Twee of drie verschillende outfits zijn dus wel handig. Denk ook aan leuke jasjes of blazers, deze heb je snel aan en uit en geven meteen een andere look! 

Belangrijk wanneer je je kleding kiest is dat je je er comfortabel in voelt. Kies iets wat je normaal ook aan zou trekken wanneer je bijvoorbeeld een afspraak hebt met een van je klanten. Zorg er daarnaast voor dat je niet helemaal in het wit of zwart gaat en ook geen drukke patronen kiest. Dit pakt vaak niet zo mooi uit op foto’s. 

Dan de props, oftewel de items die je meeneemt om je foto’s aan te kleden. Welke props je kiest is heel erg afhankelijk van het soort werk dat jullie doen. De props die wij gebruiken zijn bijvoorbeeld: 

  • onze laptops
  • draadloze oordopjes
  • mokken (met koffie of thee erin)
  • een plant
  • een mooie pen en notitieboekje 
  • post-its in allerlei kleuren
  • een whiteboard
  • een glas water
  • inspirerende boeken of magazines
  • markeerstiften
  • een stuk fruit

En that’s it. Eigenlijk gewoon een greep uit de dingen die je op ons bureau vindt, alleen dan de mooie varianten. Ook houden we hier en daar rekening met onze huisstijlkleuren. Bedenk dus welke items jij gebruikt voor jouw werk en zorg dat ze paraat staan of neem ze mee. 

Internet marketing bureau

Stap 5. Bepaal de foto’s die je wil krijgen

Dan de laatste stap die je moet nemen in de voorbereiding van jullie fotoshoot. Je gaat bepalen welke beelden je allemaal nodig hebt. Niks is namelijk zo vervelend als tijd, geld en energie in de shoot te hebben gestoken en vervolgens tot de conclusie komen dat je niet alle foto’s hebt. Omdat jij waarschijnlijk nog geen ervaring hebt met fotoshoots is het voor jou lastig vooraf te bepalen welke foto’s je nodig gaat hebben in je beeldenbank. Bij deze dus wat hulp.

Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat je de beelden die geschoten gaan worden op allerlei manier en op verschillende kanalen gaat gebruiken. Je hebt misschien al wel een paar concrete foto’s in je hoofd voor de website. Maar het merendeel moet geschikt zijn om op zowel social media te gebruiken, als in jullie lead magnet, blogartikelen, in presentaties, etc. Dit betekent dat je een aantal wat formelere foto’s wil schieten, maar ook een aantal wat meer casual. 

Wanneer je nadenkt over de settings die je wil laten fotograferen denk er dan aan dat je een mix laat schieten van foto’s waarbij je aan het werk bent en foto’s die meer geposeerd zijn. Vergeet ook niet om regelmatig te lachen, in de lens en weg van de lens. Ondanks dat je een professional bent en serieus bent over je vak, vinden mensen die jouw foto’s zien het veel leuker als je lacht. Het betekent namelijk ook dat je lol hebt in je werk en dat wil je zeker weten overbrengen. 

Dan tot slot…

Ons motto: progressie is belangrijker dan perfectie. GA ER DUS VOOR en zorg dat je die eerste fotoshoot organiseert! Wil je meer leren over online zichtbaar zijn en het continu aantrekken van jouw ideale klant? Download dan onze gids: Geef je e-maillijst een kickstart met waardevolle content en ga aan de slag!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download