Is een nieuwsbrief nog de moeite waard

Past Instagram bij ons bedrijf? Een email-nieuwsbrief, heeft dat wel nut en is dat nog wel van deze tijd? Kan ik het beste adverteren op Facebook of op LinkedIn? Als ik wil bouwen aan mijn merkbekendheid van mijn bedrijf, op welk kanaal moet ik dat dan doen? Allemaal vragen die klanten ons de afgelopen tijd stelden. En we kregen ook verschillende vragen binnen via de chat op onze website. De hoogste tijd om antwoord te geven op de meest gestelde vragen met een eerste Q&A. Lees vooral verder als je twijfelt over het nut van een nieuwsbrief.

Is een maandelijkse email-nieuwsbrief nog relevant?

Q: Met moeite krijg ik de maandelijkse email-nieuwsbrief gevuld. Is een nieuwsbrief nog wel waar mijn (potentiële) klanten op zitten te wachten?

A: In de basis zeg ik volmondig JA! Wanneer je een emaildatabase hebt opgebouwd dan zou ik zeker met regelmaat een mail sturen. Deze mensen hebben namelijk op een zeker moment aangegeven meer van jou te willen horen. Dat betekent dat ze geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen hebt over jouw vakgebied. Geef ze dan ook wat ze willen! Zolang jij waarde biedt in je nieuwsbrief, met informatie om jouw doelgroep te helpen met hun uitdaging, dan zitten ze zeker op jouw nieuwsbrief te wachten. Als jij mailt wat zij willen horen dan gaan ze zeker je mail openen. 

Email is here to stay

Nog een andere reden om actief bezig te zijn met emailmarketing: kanalen zoals social media zijn best wispelturig. Facebook heeft afgelopen jaar nog een update gedaan in zijn algoritme, waardoor de berichten van jouw bedrijfspagina veel minder vaak te zien zijn. Adverteren is natuurlijk een optie, maar kost geld. Email is gratis! En wanneer je een trouwe fanbase hebt die je kan mailen, dan ben je niet afhankelijk van veranderlijke social media. Email is er al tijden en dat gaat de komende tijd echt niet veranderen: 54 procent van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op maximaal vijf nieuwsbrieven geabonneerd (Bron: Spotler).

Hallo Blauw nieuwsbrief

 

Het antwoord op de vraag of een nieuwsbrief interessant is voor jouw (potentiële) klanten is niet altijd ja. Als je al een tijd niet meer hebt gemaild en je database wat verouderd is, schoon deze dan eerst op. Begin door een mail te sturen waarin je aangeeft wat je gaat communiceren. Geef men de optie om zich af te melden, zodat jouw database straks alleen geïnteresseerden bevat. En begin zeker niet met een nieuwsbrief als je niet van plan deze met een vaste frequentie te versturen, bijvoorbeeld eens per maand. Het is zonde van je tijd en energie om vol goede moed te beginnen en er vervolgens weer mee te stoppen. Om te zorgen dat ‘geen tijd’ of ‘geen inspiratie’ problemen geven voor de continuïteit: plan een maand vooruit, start vanuit een brainstorm, vraag je collega’s om input en maak een overzichtelijke contentkalender

Extra tips voor je nieuwsbrief

Nog een paar extra tips om te zorgen dat jouw doelgroep je nieuwsbrieven leest:

  • Maak je nieuwsbrief relevant door te denken vanuit een persona. Brainstorm vanuit contentpijlers over content die je doelgroep wil lezen en praat niet alleen over wat jij verkoopt.
  • Schrijf elke maand minimaal één blog die je kan gebruiken in je nieuwsbrief.
  • Geen tijd/inspiratie voor een eigen blog? Externe content kan ook relevant zijn voor jouw doelgroep.
  • Werk met een vast grit. Mensen vinden het namelijk fijn om te weten wat ze kunnen verwachten. Bovendien is het makkelijker voor jou.
  • Maak je nieuwsbrief persoonlijk door de stijl en foto’s die je gebruikt. Gebruik eigen gemaakte foto’s (en geen stockfoto’s) om te laten zien wie je bent als bedrijf.

Wil je meer weten over hoe je je content slim kunt verspreiden onder je doelgroep? Vraag onze content-tips aan en blijf daardoor automatisch op de hoogte via onze nieuwsbrief. 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.