Salesfunnel

In 7 stappen je eigen salesfunnel maken

Je ziet het steeds vaker om je heen gebeuren: ondernemers die een succesvolle salesfunnel aan het inrichten zijn. Deze salesfunnel levert ze een constante stroom aan leads en sales op en hun enige taak is de deal sluiten en de verwachtingen waar te maken. Gaat het echt zo simpel als ze het beschrijven? We horen het je denken. En daaropvolgend dat jij dit natuurlijk ook wilt. We vertellen je graag meer over het opzetten van een salesfunnel en welke stappen hiervoor nodig zijn.

Starten met een salesfunnel maken voor jouw organisatie

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: een salesfunnel maken die als een geoliede machine draait ontstaat niet na ‘n dag keihard ploeteren. Je ziet waarschijnlijk alleen het succes van de ondernemers aan de voorkant, maar aan de achterkant zit jaren werk. Testen wat wel en niet werkt en de juiste doelgroep aanspreken. Met onze zeven stappen kunnen we je niet garanderen dat jouw salesfunnel ook direct vruchten afwerpt, maar het helpt je wel om je eerste successen te behalen.

Stap 1: Bepaal het ultieme doel voordat je de salesfunnel inricht

De stip aan de horizon, wat is dat voor jouw organisatie? Een doel is essentieel om je salesfunnel in te richten. Vanuit daar werk je namelijk terug en definieer je stappen die nodig zijn om jouw ideale klant aan te trekken. 

Stap 2: Bepaal je unieke waardepropositie

Je kunt ervoor kiezen lukraak je boodschap te verkondigen, maar als jij daar niet onderscheidend genoeg in bent, is de kans klein dat potentiële klanten bij jou terechtkomen. Je unieke waardepropositie ontdekken is essentieel. Met een goed verhaal ben jij de concurrentie een stap voor en voorzie jij precies in de behoefte van jouw doelgroep. 

Stap 3: Bepaal je ideale klant

Wie is je ideale klant? Welke doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren hebben ze? Tegen welke angsten, frustraties en belemmeringen lopen ze aan en waar laten ze zich door leiden? Zodra je dat weet, kan je hierop je communicatie aanscherpen. Kortom, je creëert een Focus Persona voor jouw doelgroep. Hier kan je achterkomen door jouw klanten  simpelweg te interviewen. We hebben hier een template voor gemaakt dat jij gratis kan downloaden. Wanneer jij in je communicatie deze pijnpunten benoemt en vervolgens de oplossing geeft, is de kans veel groter dat jij klanten aan je bindt. 

“Na grondig onderzoek hebben wij bepaald dat wij adviseurs, coaches, trainers, advies- en consultancybureaus helpen met de essentiële stappen voor meer online zichtbaarheid en een betrokken e-maillijst. Door hun pijnpunten bloot te leggen en een oplossing voor hun frustraties te bieden, trekken wij het juiste publiek aan.”

Naast je klanten te interviewen, kan je ook een zoekwoordonderzoek uitvoeren om erachter te komen waarop jouw potentiële klant online zoekt. Met een SEO tool zoals UberSuggest kan je dat haarfijn achterhalen. Door middel van SEO teksten en blogs kan je de vragen van je potentiële klanten beantwoorden en meer verkeer naar je website genereren. In de volgende stap gaan we daar dieper op in.

Stap 4: Laat zien dat jij de kennis in huis hebt

Zodra jij weet hoe jij onderscheidend bent ten opzichte van anderen en hoe je jouw ideale klant daarmee helpt, kan je de kennis die jij over dit onderwerp hebt gaan delen. Social media en SEO lenen zich hier uitstekend voor. 

Aan de hand van de behoeften en vragen beantwoord jij vragen in blogs. Wij delen iedere maand verschillende blogs om onze kennis te delen. We zien waar onze bezoekers op zoeken omdat wij eerst hier doelgroeponderzoek naar hebben gedaan. Met onze blogs delen we kennis die aansluit op de zoekopdracht. Onze potentiële klanten zien dat wij weten waarover we het hebben en daarmee groeit de autoriteit. Dat werkt ook voor jouw organisatie. Wat ons betreft kan je nooit genoeg kennis weggeven. 

Meer kennis weggeven zorgt voor meer autoriteit, zichtbaarheid en bezoekers naar je website. Deze bezoekers wil je uiteindelijk converteren naar je salesfunnel door middel van een lead magnet

Stap 5: Bouw aan je e-maillijst met lead magnets

Je leads zien hoeveel kennis je weggeeft, waardoor je langzaam een autoriteit binnen jouw vakgebied wordt. Zij willen die succesformule voor zichzelf ook toepassen. Met een lead magnet kan je extra waarde geven, in ruil voor het e-mailadres van de gebruiker. Zo bouw je langzaam maar zeker een kwalitatieve e-maillijst op.

Lead magnet

Stap 6: Geef nog meer (gratis) waarde en kennis weg

Zodra je e-maillijst wordt gevuld met potentiële klanten, ga je ook hier extra (gratis) waarde weggeven. Eigenlijk werkt dit hetzelfde als in het echte leven: bij het ontstaan van een nieuwe vriendschap of relatie loop je hoogstwaarschijnlijk niet direct de deur bij elkaar plat. Je leert elkaar kennen en die relatie heeft tijd nodig om te ontwikkelen. Zo werkt dat ook bij lead magnets.

Deze leads zitten er niet op te wachten dat jij meteen aan de telefoon hangt om je dienst te verkopen. Geef het ontwikkelen van een ‘relatie’ tijd en blijf kennis en relevante informatie delen. 

Consistentie is hierin key. Geef op regelmatige basis kennis weg. Brainstorm maandelijks over interessante onderwerpen met je collega’s en vul je contentkalender hiermee. Zo loop je nooit achter op onderwerpen en heb je altijd voldoende informatie om te delen. Ben ook niet bang om in te spelen op de actualiteiten. Gebeurt er iets in jouw branche wat nú onder de aandacht moet komen? Deel het met je volgers en bouw ruimte in die contentkalender in voor spontane acties. Probeer ongeveer 80% van je content te plannen en 20% ruimte over te houden voor bijvoorbeeld actualiteiten of spontane posts. 

Voorbeelden van informatie om te delen zijn nieuwe blogs, klantcases met een positief resultaat, ontwikkelingen binnen de markt, een kijkje in de keuken, reviews van klanten en handige aanvullende downloads. Voorop staat dat je kennis deelt, maar je bent geen filantroop. Je aanbod er hier en daar op een natuurlijke manier doorheen verwerken is heel goed. 

Naast gratis content kan je ook betaalde kennis aanbieden in je e-mails. Na verloop van tijd raakt je klant steeds meer betrokken bij jouw organisatie. Misschien is het nog te vroeg om een coachingtraject van jou van zes maanden af te nemen, maar kunnen ze voor ‘n kleine prijs jouw mini-videocursus afnemen. Zo maak je je leads steeds betrokkener. En schrijven tussentijds contactpersonen zich uit? Dat geeft helemaal niets. Jij gaat namelijk voor kwaliteit, niet voor kwantiteit. 

Stap 7: Werk naar je doel toe en geef ze een onweerstaanbaar aanbod

Je ultieme doel komt in zicht: je lead tot klant maken. Zodra je ze hebt opgewarmd en ze er bijna van hebt overtuigd dat ze jouw klant moeten worden, geef je ze een onweerstaanbaar aanbod. Een unieke kortingscode of een uitnodiging voor je webinar. Hiermee geef je nog meer waarde en laat je ze direct converteren. 

Met deze zes stappen zet je een eerste salesfunnel op. Content creëren, je e-maillijst laten groeien en door middel van meer kennis delen maak je van je leads klanten. Dit zijn de globale stappen voor het maken van een eerste salesfunnel. Het is niet de enige manier, maar het geeft jou handvatten om te starten. Wat voor jou werkt, kan je alleen ontdekken door er zelf mee aan de slag te gaan.

In onze Kickstartgids leer je op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online) business. Download ‘m gratis en ga aan de slag!

Download de Kickstart Gids

We hebben je bijgepraat over de basis, nu is het tijd om Google optimalisatie toe te passen in de praktijk. Met deze stappen kom jij een heel eind:

Stelling 2: “Een landingspagina is een zwevende, losse pagina in je website”

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download