SEO Miriam

Regelmatig vragen bedrijven ons of we SEO-teksten voor ze willen schrijven. Wij krijgen daar altijd een beetje jeuk van, omdat we niet geloven in het succes van teksten die alleen geschreven zijn voor Google. Je wilt vooral van waarde zijn voor je lezer. Miriam Swaans van Swaans Communicatie is tekstschrijver. Zij en haar team richten zich al zo’n 15 jaar op het schrijven van teksten die maximaal bijdragen aan het succes van merken en bedrijven. Wij waren heel benieuwd naar Miriams visie op SEO en doken samen met haar de materie in.

Hoe belangrijk zijn SEO-teksten volgens jou?

“In mijn beleving is het nu nog niet mogelijk om een tekst te schrijven die zowel voor de lezer als voor Google perfect is. Dat betekent dat je dus altijd concessies moet doen. Alleen al als het gaat om tekstlengte, wil Google juist meer lezen en de haastige, scannende lezer juist minder. Ook het zoekwoord of de combinatie van woorden waar je op gevonden wilt worden, passen niet altijd letterlijk in een tekst. Teksten die over-geoptimaliseerd zijn herken je dan ook meteen aan kromme zinnen of gekke woordcombinaties. Totaal onaantrekkelijk voor een lezer. Daarom zou ik niemand adviseren om teksten te schrijven die volledig op Google gericht zijn. Je krijgt misschien wel veel bezoekers, maar je hebt er nauwelijks iets aan. En zodra het algoritme verandert, kunnen al je inspanningen sowieso voor niks zijn geweest.

Gelukkig ontwikkelt Google zich razendsnel. In tegenstelling tot een aantal jaar geleden is niet alleen het zoekwoord op een pagina belangrijk voor seo. De hele tekst heeft samenhang nodig. Dus als jouw zoekwoord ‘groene tandenborstel’ is en je gaat vervolgens op die pagina ook vertellen dat je rode schoenen verkoopt of glitterhoedjes, dan ziet Google dat er iets niet klopt. Gebruik je woorden die een link hebben met je zoekwoord, dan heeft dat een gunstig effect. Ook als je erin slaagt om in te spelen op de vermoedelijke intentie van de lezer, scoor je punten voor seo. Ik vind dat een positieve ontwikkeling, want het is precies wat je wilt bereiken: de lezer met jouw tekst beïnvloeden, een probleem oplossen of hem of haar aanzetten tot actie.”

SEO teksten starten

Ben je het dan eens met de stelling ‘SEO is dood’?

“Integendeel, het is hartstikke actueel. Alleen is het nauwelijks meer levensvatbaar als solo-strategie. Slechts een handjevol bedrijven kan nog bestaan op basis van alleen een seo-strategie. En vaak zijn het grote concerns met gigantische websites en heel veel autoriteit die de topposities domineren. Hen verslaan is heel moeilijk. Maar dat vind ik geen drama. Google is namelijk allang niet meer heilig. Mensen kijken verder dan alleen de top 3 in Google en gebruiken andere kanalen om aan informatie te komen. YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest. Ze hebben allemaal een functie als zoekmachine. Daarnaast liggen er voor kleine organisaties in Google nog volop kansen in lokale seo en long tail oftewel langere zoekwoordcombinaties. Als je de techniek en de content van je website goed op orde hebt, kan je binnen jouw business absoluut een topper worden in je eigen regio. En ben je actief in een niche of weet je met specifieke, langere zoekwoordcombinaties een hele duidelijke doelgroep te vinden, dan kan dat ook veel voor je betekenen. Zo hebben wij zelf op onze website verschillende pagina’s gericht op tekstschrijven voor specifieke branches. Elke maand komen daar meerdere leads uit. Die verzilveren we nagenoeg altijd. Geen ander tekstbureau profileert zich namelijk op dat vlak en dus komen wij als expert uit de bus. Zo makkelijk kan het dus zijn.”

Hoeveel tijd investeer je in het maken van zulke teksten?

“Aan zo’n pagina werk ik zeker wel een halve dag. Ik blijf schaven tot ik ‘m goed genoeg vind. Ik kruip in het hoofd van de lezer om de twijfels en de overtuigingen te snappen. Daar speel ik met de tekst op in en vervolgens verwerk ik de zoekwoorden en maak ik de metatitle en meta description. Hoe ik seo benader is dus door eerst een tekst te schrijven die klopt als een bus. Daarna voeg ik dingen toe die voor vindbaarheid belangrijk zijn.”

team Swaans

Het stappenplan dat Miriam gebruikt voor teksten op webpagina’s:

 

Stap 1: Formuleer het doel van de pagina: wat wil je hier vertellen en wat moet de lezer doen?

Stap 2: Verdiep je in de wensen, twijfels, behoeften en bezwaren van je doelgroep. Koppel deze aan de voordelen van jouw dienst of product.

Stap 3: Schets de opbouw van je pagina: wat vertel je waar?

Stap 4: Bepaal welk zoekwoord je wilt toevoegen en gebruik hier tools voor zoals Ubersuggest of gerelateerde zoekopdrachten van Google (onderaan elke resultaatpagina).

Stap 5: Ga schrijven en schaven. Vergeet niet de call to actions en interne links!  

Stap 6: Voeg aantrekkelijk en relevant beeld toe.

Stap 7: Schrijf de metatitle en de description zodat je weergave in Google er ook aantrekkelijk uitziet en seo-proof is.

Stap 8: Analyseer de resultaten in Google Analytics en stuur indien nodig bij.

 

Zie je een link tussen SEO en contentmarketing?

“Absoluut! Als je weet wat je doelgroep beweegt, welke vragen je potentiële bezoeker of klant heeft en welke oplossing jij hiervoor in huis hebt, dan heb je de basis voor zowel je content- als seo-strategie te pakken. Die twee zijn namelijk onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is dus ook helemaal niet nodig om te kiezen. Waarom zou je je met algemene content richten op iedereen en schieten met hagel als je je met de juiste thema’s, zoekwoorden en teksten kunt richten op een kleinere groep mensen met concrete interesse in wat jij te bieden hebt? Voor ons tekstschrijvers is dit een mooi tijdperk waarin we echt van betekenis zijn voor merken en organisaties met een visie en een boodschap.”

Nieuwsgierig naar Miriam Swaans en Swaans Communicatie? Check haar website.

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.