SEO Teksten

Word gevonden met SEO teksten

Of je nu oude computeronderdelen verzamelt en verwerkt, zakelijke boeken uitgeeft of tijdelijke ruimtes verhuurt: jij hebt een specifieke doelgroep en wil gevonden worden op de term waarop zij zoeken. Wanneer je bijvoorbeeld computeronderdelen opkoopt en recycled, dan kan een interessante zoekterm “oude IT apparaten verkopen” zijn die je doelgroep gebruikt. Maar hoe zorg je ervoor dat je er vervolgens bovenaan mee in de zoekmachines komt? Met SEO teksten kom je onder de aandacht van je doelgroep.

Wat zijn SEO teksten?

We noemen ze SEO teksten, maar eigenlijk zijn het gewoon websiteteksten. Het zijn informatieve teksten die antwoord geven op de vraag van de bezoeker. Wanneer we het voorbeeld van het computerbedrijf aanhalen, dan kan bijvoorbeeld een vraag zijn: “hoe kom ik van mijn oude computeronderdelen af?” Vervolgens zijn er twee computerbedrijven die op hun website hierover het een en ander schrijven: computerbedrijf A vertelt op de homepage van de website dat zij computeronderdelen ophalen, recyclen en refurbishen. Computerbedrijf B heeft een hele pagina gewijd aan het ophalen van computeronderdelen. Zij vertellen bijvoorbeeld welke onderdelen ze verwerken, dat ze de computeronderdelen bij jouw organisatie komen ophalen en welke prijs je voor je oude computeronderdelen kan verwachten. 

Computerbedrijf B geeft veel meer (relevante) informatie op de vraag van de bezoeker, waardoor de kans groot is dat deze pagina een stuk beter gevonden wordt in de zoekmachines. Naast het schrijven van sterke SEO teksten is ook een goede website en link-autoriteit belangrijk. 

Tips om je SEO teksten beter te maken

Relevante antwoorden geven op de vraag van de bezoeker. Oké, dat is duidelijk. De concurrentie is in sommige branches moordend, waardoor er meer nodig is om te domineren in de zoekmachines. Wij geven je graag een aantal tips:

1. Focus op specifieke zoektermen

Voordat je de boel gaat aanpakken, wil je natuurlijk weten waarop je doelgroep zoekt. Hiervoor gebruik je een zoekwoordonderzoek. Met tools zoals Ubersuggest en Google zoekwoordplanner (laatstgenoemde geeft je alleen inzichten wanneer je Google ads hebt draaien) kan je inzichtelijk krijgen hoe vaak er op bepaalde zoektermen wordt gezocht. Hoe specifieker de term, hoe groter de (koop)intentie is. Iemand die zoekt naar “computerwinkel” is meer oriënterend dan iemand die zoekt op “mijn oude computer ophalen”. We spreken daarom eigenlijk niet van zoekwoorden, maar termen. In Google worden steeds meer hele zinnen getypt in plaats van steekwoorden. Kies je niche en focus op specifieke zoektermen om je te onderscheiden van de concurrentie. Weet je niet hoe je zo’n zoektermenonderzoek aanpakt? Neem dan contact op met ons.

2. Zorg dat je hele pagina geoptimaliseerd is voor SEO

Vroeger kwam je er nog mee weg om op een witte achtergrond met witte tekst de pagina te voorzien van een overkill aan jouw zoekterm, terwijl dit niet zichtbaar was voor de bezoeker. Een zoekmachine zoals Google prikt daar inmiddels doorheen en verkiest relevantie boven het aantal keren dat je zoekterm terugkomt op je pagina. Toch zorgt een goede opbouw voor een betere vindbaarheid:

  • Zorg dat je tekst ten minste 500 woorden bevat, maar meer is beter. Let op: als de informatie op is, is het zo. Blijf niet schrijven om het schrijven. 
  • Start met een inleiding en beantwoord de vraag van de bezoeker in de eerste of tweede alinea. Vervolgens ga je er dieper op in.
  • Gebruik relevante afbeeldingen en vermeld in de ALT-tekst (beschrijving van de afbeelding) de zoekterm.
  • Gebruik duidelijke tussenkopjes en verwerk hierin de zoekterm of een synoniem. Ga dieper op het onderwerp in. 
  • Verwerk een aantal keer de zoekterm in de tekst of wederom een synoniem ervan. Maar pas op: maak er geen overgeoptimaliseerde tekst van. 
  • Zorg dat je meta data is ingevuld met het zoekwoord(synoniem). Dit wordt getoond als samenvatting in de zoekmachine. Hoe meer jouw antwoord in de meta data overeenkomt met de vraag van de bezoeker, hoe hoger het doorklikratio (CTR) zal zijn. En dat leidt weer tot meer websitebezoekers. 

Met handige plugins (in WordPress) zoals Rankmath en de Yoast SEO plugin kan je precies per pagina bekijken wat ‘ie qua score aangeeft. Vertrouw niet blind op deze programma’s, het is tenslotte geen mens. Lees je tekst zelf hardop voor en laat ‘m door anderen nakijken of het een vloeiend geheel is. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

zoekmachine marketingbureau

3. Maak je tekst visueel aantrekkelijk

Op een lange lap tekst zit natuurlijk niemand te wachten en de kans is groot dat je bezoeker afhaakt. Wanneer we aangeven dat een SEO-tekst ten minste 500 woorden moet bevatten, zien we veel klanten wit wegtrekken en mompelen ze dat hun klanten daarop niet zitten te wachten. Zorg daarom voor een goede balans. We weten namelijk dat een goede, informatieve tekst werkt. Maar zorgt wel dat ‘ie een lust voor het oog is. Gebruik opsommingen en verwerk plaatjes in de tekst. Maak speciale landingspagina’s en ga niet je hele homepage voorzien van lappen tekst. Op die manier kan iemand die op zoek is naar uitgebreide informatie alles vinden, terwijl de snelle lezer voldoende heeft aan wat plaatjes en de opsommingen. 

4. Kijk bij je concurrent af hoe die z’n SEO teksten schrijft

Beter goed gejat, dan slecht bedacht. Begrijp ons niet verkeerd: het letterlijk knippen en plakken van teksten van de concurrent naar jouw site is een enorm slecht idee. Zoekmachines prikken daar zo doorheen en voor je het weet heb je een ‘Google penalty’ aan je broek hangen. Maar inspiratie opdoen bij je concurrent is helemaal geen slecht idee. Wat vertelt ‘ie over het onderwerp en hoe onderscheid jij jezelf daarin? 

Google ook eens op de term en bekijk wat anderen erover schrijven. Bundel alle tips en maak er vervolgens een ultieme pagina van met de meeste tips. Op die manier overstijg jij je concurrenten en is de kans groot dat jouw pagina een vogelvlucht qua posities maakt. Buzzsumo is een site waarbij je op bepaalde termen kan zoeken en kan zien welke artikelen het beste werken. Geef er je eigen draai aan en maak er een betere SEO tekst van.

5. Heb geduld

Vandaag een SEO tekst geschreven en geplaatst: verwacht dan niet dat je morgen in de zoekmachines prijkt met jouw resultaat. Afhankelijk van je branche kan daar een flinke tijd overheen gaan. Hou het niet bij die ene pagina die je hebt geschreven, maar blijf continu nieuwe pagina’s publiceren. Google ziet dat er meer activiteit op je website plaatsvindt en zal je site vaker een bezoekje komen brengen. Tip: link intern naar andere pagina’s (zoals wij je bijvoorbeeld op deze pagina meer vertellen over SEO in het algemeen) en laat je nieuwe pagina’s indexeren door Search Console. Dit gratis hulpmiddel van Google geeft als het ware seintjes aan de zoekmachine, dat ‘ie nog eens moet komen kijken op je website. 

Pak je hele contentstrategie aan

SEO teksten zijn slechts een onderdeel van content- en online marketing en zijn gericht op de lange termijn. Start met een zoekwoordonderzoek en ga vervolgens op basis van vragen van je doelgroep relevante en aantrekkelijke teksten schrijven. 

Wil je meer resultaat gaan behalen met jouw website? Dan is het tijd om je hele contentstrategie aan te pakken. Van social media en e-mailmarketing tot adverteren in de zoekmachines. Allerlei manieren om meer verkeer naar je website te krijgen. Maar voordat je hiermee begint, is het belangrijk om de ‘why’ van jouw organisatie te beantwoorden. Dat is het startpunt. Hoe je dat doet? Onze nieuwe Kickstart Gids helpt je daarmee op weg. Download ‘m op onze website.

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!

Download de Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content

In deze gratis Kickstart Gids helpen we je 7 beslissingen te maken, zodat jij een strak framework hebt voor een betere zichtbaarheid op social media én een betrokken e-maillijst. 

Voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!