Starten met deze 2 SEO tools

Starten met SEO doe je met deze 2 onmisbare tools

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Je weet dat jouw website niet goed gevonden wordt in de zoekmachines. En je weet ook dat het tijd is om daar iets aan te doen. Maar bijna elke expert zal je vertellen dat er niet één gouden formule is. Het is vaak een combinatie van verschillende dingen die het verschil maken. Maar om je focus te bewaken en geen kostbare tijd te verspillen wil je slim beginnen. De vraag is alleen: waar?? 

Om ervoor te zorgen dat jij je niet door de jungle aan informatie over SEO hoeft te worstelen, zetten we de SEO-tools voor beginners op een rijtje. Niet alleen zodat jij precies weet wat je nodig hebt, maar ook om je direct te laten zien hoe je dit voor jouw bedrijf op de rit krijgt. Zodat jij vol zelfvertrouwen aan de slag kunt met de eerste stappen in SEO voor jouw bedrijf.

Wat is SEO? 

Voordat we de diepte induiken, nog even een korte uitleg over wat SEO nu eigenlijk is. SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’ en is niets anders dan het optimaliseren van je website zodat je op een organische manier websitebezoekers via zoekmachines aantrekt. 

SEO wordt ons steeds wat moeilijker gemaakt. Want naast die organische bezoekers heb je ook nog bezoekers die binnenkomen via advertenties. Dit noemen we ook wel ‘Search Engine Advertising’: bedrijven die adverteren in zoekmachines. Google is veruit de grootste zoekmachine, maar we zien ook dat Google steeds meer ruimte reserveert voor advertenties. Dat gaat ten koste van je SEO-positie: je potentiële nummer 1 resultaat wordt naar beneden gedrukt door de advertenties. Je haalt dus relatief minder verkeer uit je organische resultaten dan in het verleden. 

Maakt dat SEO dan overbodig? Zeker niet! SEO is het fundament van je website. Ook gaan SEO en SEA vaak hand en hand. Daarom is het slim om je marketingstrategie in eerste instantie op SEO te richten, voordat je voor SEA (te veel) gaat betalen. En je daarbij te focussen op zoektermen waarop minder concurrentie zit van andere bedrijven en SEA. Zo word je gemakkelijker gevonden en kost het minder inspanning om hoger in de zoekmachines te komen. 

Converterende en informerende zoektermen

Vaak zien we dat converterende termen (een combinatie van zoekwoorden waarop direct een aankoop of actie van de lezer wordt verwacht) meer concurrentie hebben en het hierdoor meer moeite kost om gevonden op te worden. Een voorbeeld van zo’n converterende term is bijvoorbeeld ‘SEO training kopen’. Maar als je je bezoeker eerst kennis met jouw bedrijf wilt laten maken, is een artikel schrijven over ‘SEO tools’ interessanter. Met zo’n blog over SEO tools informeren we jou als bezoeker en laten zien welke kennis we in huis hebben. En we ervaren dus minder concurrentie in de zoekmachines :-) Deze categorie van zoekwoorden (informerend) is dus een slimme om mee te starten.

Een voorbeeld:

BrancheInformerende zoektermConverterende zoekterm
Softwarebedrijf‘Welk CMS-systeem kies ik?’‘Website offerte aanvragen’
Copywriter‘Aantrekkelijke teksten voor mijn website’‘Copywriter inhuren’
HR advies‘Hoe werkt het nieuwe belonen?’‘Kosten HR advies’

Je ziet dat informerende zoektermen vaak langere zinnen zijn dan converterende zoektermen. Ga direct aan de slag en maak voor je eigen bedrijf hierin een splitsing en bedenk een aantal zoektermen die jouw lezer zou kunnen invullen in zoekmachines. 

SEO om je bezoeker een goede ervaring op te website te geven

SEO bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder techniek en content. We zijn tot nu toe vooral ingegaan op het content-gedeelte, maar het is ook belangrijk om een goede ervaring aan je websitebezoeker te geven. Die valt of staat met de technische basis van je website. Een snelle laadtijd en een duidelijke websitestructuur dragen naast content dus zeker bij aan de ervaring van de bezoeker. 

Tot slot zorgt SEO ervoor dat andere kanalen ook beter presteren. Denk hierbij aan je social media posts in combinatie met sterke SEO-blogs en advertenties in Google. Zo ziet je potentiële klant jouw bedrijf telkens weer terugkomen. Zie SEO dus nooit als een doel op zich, maar als onderdeel van je totale online marketingaanpak. 

SEO tools

Een goede SEO strategie is dus het fundament van je website. Maar hoe begin je? Zoals je inmiddels misschien wel weet zijn wij fan van tools. Ze maken ons leven en dat van onze klanten en studenten namelijk een stukje makkelijker. Als het gaat om SEO start jij slim met deze twee tools:

1. Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google. Het programma geeft je inzicht in de technische gezondheid van je website, op welke termen jouw website wordt vertoond en het laat je nieuwe pagina’s toevoegen aan de index van de zoekmachine. Zie Google Search Console dus als het totale ‘controlecentrum’ van je SEO-strategie. Je draait aan de knoppen om beter gevonden te worden in de zoekmachine van Google en nieuwe inzichten te krijgen in de prestaties van je website. 

Hoe gebruik je Google Search Console? 

Ga naar Google Search Console en maak een account aan, als je dat nog niet hebt. Daarna moet je verifiëren dat jij de rechtmatige eigenaar van het account bent. Als je Google Analytics op je site hebt draaien op hetzelfde e-mailadres, is de kans groot dat Google je herkent. Zo niet, dan kan je het beste met je webbouwer overleggen wat de beste manier is om je eigenaarschap te claimen. 

SEO tool: aan de slag met Google Search Console

Hoe werkt Google Search Console?

Nadat je je account hebt geverifieerd, kan je aan de slag met deze SEO tool. Het eerste deel is een beetje technisch, hier moet je even doorheen! 

  • Allereerst ga je je sitemap toevoegen aan het programma. Je sitemap kun je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek: hierin staat de hele structuur. Meestal vind je jouw sitemap via de URL www.[jouwdomein].nl/sitemap.xml of www.[jouwdomein].nl/sitemap_index.xml (‘jouwdomein’ vervangen door je eigen domein). 
  • Je kopieert de url en vult ‘m in bij Google Search Console. Dit programma communiceert namelijk direct met de zoekmachine en laat zo weten wat de hiërarchie van je pagina’s in de website is. Zo kan de zoekmachine jouw pagina’s gemakkelijker vinden.

Wat je wilt is namelijk dat de losse pagina’s worden geïndexeerd in de zoekmachines. Zie de index van Google als een archiefbak: allemaal losse pagina’s gelabeld. Zodra de bezoeker een zoekopdracht doet, bijvoorbeeld “SEO tools”, loopt Google alle pagina’s in de index door van alle websites en schotelt diegene de meest relevante pagina’s voor. 

  • Heb je een nieuwe pagina geschreven? Dan is het belangrijk dat je aan de zoekmachine laat weten dat deze moet worden opgenomen in de ‘archiefbak‘. Dit doe je door in de zoekbalk (deze zie je bovenaan in search console) de url van de desbetreffende pagina te plakken. Druk op enter en je ziet of de pagina wel of niet is geïndexeerd.
  • Meestal is dat nog niet het geval, omdat je ‘m pas net hebt gepubliceerd. Klik dan op ‘indexering aanvragen’ en Google gaat ermee aan de slag!

Nieuwe pagina indexeren

 

Nu het leuke deel. In Google Search Console kan je namelijk ook de SEO-prestaties van je website meten. Je kunt bijvoorbeeld zien hoe vaak je in de afgelopen drie maanden op een specifieke zoekterm bent vertoond én hoe vaak erop is doorgeklikt. Weinig doorkliks? Dan heb je waarschijnlijk een slechte positie. Geen zorgen, maar ga wel aan de slag! Dit rapport is handig om je site te optimaliseren en om nieuwe zoekwoordideeën mee te nemen in je zoekwoordonderzoek. En wist je dat je de resultaten ook kan koppelen aan Google Analytics? Dat en nog veel meer over SEO leren we je in onze Full Focus Content Academy

2. Ubersuggest

Hierboven noemde ik al een paar keer het zoekwoordonderzoek. Dit is een belangrijk onderdeel om ervoor te zorgen dat je website gevonden wordt. Zomaar wat artikelen schrijven over onderwerpen waarin je doelgroep geïnteresseerd is, kan werken. Maar heb jij precies voor ogen wat de behoefte van je doelgroep is? Met een zoekwoordonderzoek valideer je jouw aannames. 

Met een zoekwoordonderzoek kan jij precies achterhalen op welke zoektermen gebruikers in Google zoeken. Wel zo handig dat jouw pagina’s, die boordevol waardevolle informatie staan, gevonden worden in zoekmachines. 

De meeste online marketeers gebruiken de Google Ads keywordplanner om een zoekwoordanalyse te maken. Als beginner is dat zeker nog een brug te ver: een heel goed alternatief is Ubersuggest. Ubersuggest put haar data uit die van Google Ads, dus de resultaten zijn hetzelfde. Het voordeel is dat je geen draaiende advertentiecampagnes hoeft te hebben om toegang te krijgen tot de zoekvormules en dat het een stuk gemakkelijker werkt. 

Hoe ga je te werk? 

Voordat je meteen de tool induikt, is het belangrijk om eerst een lijst te maken van potentiële zoektermen. De volgende methodes kunnen je daarbij helpen: 

  • Interview je huidige klant
  • Spit je mail door en scan op klantvragen
  • Bekijk welke vragen je concurrenten beantwoorden
  • Meld je aan bij social mediagroepen van jouw doelgroep en bekijk welke vragen zij hebben
  • Vul een volgens jou interessante term in op de website van Answer The Public en bekijk welke vragen er opkomen
  • Google zelf op gerelateerde onderwerpen en bekijk welke vragen beantwoord worden

Als het goed is heb je nu een lange lijst met potentiële zoektermen. Pik er een aantal uit en bekijk hoe vaak erop gezocht wordt. Zo je in Ubersuggest hieronder bijvoorbeeld dat er op de term ‘seo tools’ gemiddeld 880 keer maandelijks op gegoogled wordt. Best wel de moeite waard om daar een artikel over te schrijven dus ;-).

SEO tool: keyword overview

Met name de eerste twee factoren zijn interessant voor je: het maandelijks zoekvolume en de moeilijkheidsgraad. Die tweede factor bestaat uit een getal tussen de 0-100. Je kan dus concluderen dat een moeilijkheidsgraad van 32 niet heel moeilijk is. De kans is dus relatief groot dat je op deze zoekterm gevonden wordt als je hier de juiste aandacht aan besteedt. 

Vanuit hier kun je ook doorklikken naar zoekwoordideeën. Ubersuggest kijkt welke zoektermen nog meer relevant zijn en daarmee kan je je lijst verder uitbreiden. 

SEO tool: zoekwoord ideeën

 

Je website optimaliseren met deze SEO-tools

Na het lezen van dit artikel krijg je allereerst een schouderklopje. Want we kunnen ons voorstellen dat dit best ingewikkeld was. Maar goed gedaan, want je basis staat nu klaar en je kan gaan bouwen aan je SEO-strategie en vindbaarheid! Je hebt nu inzichtelijk welke termen interessant zijn om over te schrijven. Je volgende stap is nu het schrijven van landingspagina’s en zakelijk blogs. En ben je eraan toe om SEO onderdeel te maken van je volledige marketing aanpak? Download dan onze Kickstart Gids. Hierin leren we je in 7 stappen hoe je naast SEO zorgt voor meer zichtbaarheid op social media en een betrokken e-maillijst.

Download onze Kickstart Gids →

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download