socialmedia b2b

Social media B2B

Social media alleen geschikt voor de producten of diensten in B2C? Welnee! Een social mediastrategie kan erg goed worden toegepast binnen de B2B-markt. De stappen die je doorloopt om de strategie te formuleren en de uitvoering ervan zijn in basis precies hetzelfde. De inhoud ervan verschilt echter. 

 

Waar het om draait is wat jij hebt te bieden, hoe jij jezelf onderscheidt, op wie jij je richt, welke pijnpunten je doelgroep heeft en waar ze zich bevinden. Net als in B2C heb je namelijk gewoon te maken met mensen. De kans is alleen wat kleiner dat jij adviesbureau binnen de veehouderij grote successen gaat behalen op Instagram. Daarom is een gedegen strategie hét startpunt van iedere succesvolle campagne.

Het strategietraject

In het strategietraject halen we de onderste steen in jouw organisatie naar boven. Wie jouw doelgroep precies is, welke oplossing je ze biedt en waar ze zich bevinden krijgen we dan scherp inzichtelijk. Dit doen we door strategische sessie(s) met jou of andere betrokkenen binnen de organisatie te doorlopen, interviews onder medewerkers of klanten uit te voeren en online analyses te maken. 

 

Op basis van alle input leveren we een strategisch plan op waarbij een duidelijke doelstelling het belangrijkste uitgangspunt is. We creëren een aantal persona’s die overeenkomen met de personen in jouw doelgroep. Hierdoor maken we het concreet en brengen we de touchpoints in kaart. Waar en wanneer moeten zij voorzien worden van de juiste boodschap?

Vraag een strategietraject aan voor jouw organisatie

B2B vs. B2C marketingstrategie

Hoewel de aanvliegroute hetzelfde is, is er vaak wel een verschil in gedrag te merken tussen B2B en B2C. Een aantal van deze verschillen zetten we voor je op een rijtje:

  • De aanloop naar een eerste aankoop is langer 

Dit gegeven is niet alleen afhankelijk van het type markt waarin je opereert, maar ook het type product. Je zult waarschijnlijk eerder nog een nachtje slapen over een nieuwe wasmachine die je aanschaft, dan een broek die je in een etalage ziet. Binnen B2B zijn vaak aanlooptijden wat langer voordat er over wordt gegaan op een aankoop of samenwerking. Het delen van informatie en kennis door middel van waardevolle content dragen bij aan het beslissingsproces. Hoe groter de investering, hoe meer bewijslast er moet worden aangedragen. 

  • De lifetime value is vaak langer binnen B2B

Als consument koop je de ene keer bij de ene winkel je kleding, de volgende keer zie je een andere winkel en besluit je daar een nieuwe broek te kopen. Ja, je hebt je favorieten maar dat betekent niet dat je niet af en toe een uitstapje maakt of een nieuwe favoriet krijgt.

Natuurlijk is dit ook weer product en dienst afhankelijk, maar bij B2B heb je bijvoorbeeld te maken met stakeholders, (onderhouds)contracten en budgetten. Klanten zullen gemiddeld minder snel naar de concurrent rennen, mits ze tevreden zijn en er geen andere externe invloeden van toepassing zijn. Dit zijn zaken waarmee we rekening houden bij het strategietraject en vervolgens het in de praktijk brengen ervan.

B2B social media in de praktijk

Nadat het strategietraject is afgerond, rolt er een concreet advies van onze productieband af. Vervolgens is het belangrijk dat dit in de praktijk gebracht wordt. Met de juiste boodschap op het juiste moment zorg je ervoor dat er daadwerkelijk impact wordt gemaakt. Dat doen we niet met een eenmalig bericht op social media, maar een volledig pakket. B2B social media is dus slechts een onderdeel van de gehele strategie. Je vindt hier een aantal voorbeelden hoe we zoiets aanpakken:

  • Een blogstrategie waarin jij met jouw kennis een potentiële klant laat zien wat je in huis hebt; 
  • Social advertising op B2B-kanalen, zoals LinkedIn, die je aanbod aan de juist getargete doelgroep laten zien; 
  • Je huidige klanten door middel van e-mailmarketing een seintje geven over gepland onderhoud, of door relatie-mails te sturen.

Lees meer over hoe we de marketingstrategie in de praktijk

Onze klanten waarvoor wij social media inzetten

B2B social media kanalen

LinkedIn alleen voor zakenmensen met onuitspreekbare functietitels? Instagram alleen voor meiden rond de 20 die het perfecte leven lijken te hebben? Nee, er zijn verschillende social mediakanalen die prima voor B2B ingezet kunnen worden. Wellicht heb je bij voorbaat vooroordelen. Laat echter goed onderzoek, data en een ijzersterke strategie het werk voor je doen. Zo voeren wij voor onze klanten onder andere de verschillende social media campagnes uit:

  • Via LinkedIn en Facebook bereiken we coaches om de verkoop te stimuleren van boeken gericht op persoonlijke ontwikkeling;
  • Via LinkedIn benaderen we ondernemers die op zoek zijn naar een tijdelijke en betaalbare werkruimte;
  • Op Facebook en LinkedIn bereiken we managers van Inkoop- en Facilitaire afdelingen met een verandervraagstuk.

Ben jij er klaar voor om jouw waarde kenbaar te maken aan jouw doelgroep door middel van een ijzersterke B2B strategie? Plan dan een strategiegesprek met ons in. 

Wil je écht impact maken op je doelgroep? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Elke eerste donderdag van de maand ontvang je de laatste blogs én extra tips om waardevol te zijn voor je doelgroep, structuur aan te brengen in je content en meer resultaat te behalen uit je inspanningen.  

Wil je geen tips mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.