Storytelling

Heb jij het gevoel dat storytelling alleen is weggelegd voor grote bedrijven met ervaren marketeers en gigantische budgetten? Niet vreemd dat je dat denkt, want mooie voorbeelden komen immers vooral van klinkende namen als Google, Volvo of Redbull. Toch is storytelling uitstekend toepasbaar in elk bedrijf. Groot of klein. Met een goede methode is het helemaal niet nodig om supercreatief of fancy te zijn. Zolang je maar echt en oprecht bent, is storytelling ook iets voor jouw bedrijf. Wij helpen je op weg om storytelling toe te passen in jouw bedrijf.

Wat is storytelling en waarom gebruik je het?

Ook al word je bijna doodgegooid met de term storytelling, het is toch wel fijn om te weten hoe het precies zit. Wat is storytelling precies en waarom zou je het voor jouw bedrijf gebruiken? Storytelling is een methode waarmee je jouw merkboodschap verpakt als een verhaal. Je doet dat omdat mensen verhalen beter onthouden en hoger waarderen dan een gewone reclameboodschap. Het resultaat is een sterkere binding met jouw merk.

Onderzoek heeft veelvuldig aangetoond dat boodschappen in de vorm van een verhaal beter overtuigen dan niet-verhalende boodschappen. Verhalen roepen meer empathie op. De ontvanger identificeert zichzelf met de afzender. Ga jezelf maar na. Ook jij bent ongetwijfeld opgegroeid met sprookjes en verhalen waar goed en kwaad tegen elkaar strijden. Zo hebben wij geleerd emoties te begrijpen en oplossingen te vinden voor onze eigen kleine dilemma’s. Omdat verhalen zowel onze linkerhersenhelft (ratio) als rechterhersenhelft (emotie) ‘raken’, begrijpen we verhalen niet alleen, maar voelen we ze tegelijkertijd. Daardoor onthouden we ze en vertellen we ze eenvoudig door.

Zo pas je storytelling toe in jouw bedrijf

Hoe vertaal je dit nu door naar jouw bedrijf? Want dat blijkt vaak het lastige voor bedrijven, het daadwerkelijk toepassen van storytelling. Het is niet nodig om bij elke boodschap, post of update een verhaal te bedenken. Het gaat er juist om dat alle communicatie met jouw klanten past binnen een groter verhaal. Dan wordt het een rode draad. Het helpt om een verhaal op te schrijven waarin het probleem of de uitdaging van jouw doelgroep samenkomt met de oplossing die jouw bedrijf biedt. Als een soort transitie die jouw doelgroep doormaakt waar jij als bedrijf een belangrijke rol in speelt. Als je zorgt dat alle content die je maakt binnen dit verhaal past ben je goed op weg. Je doelgroep zal het gaan herkennen en het verhaal gaat steeds meer leven. We geven je vier handige stappen waarmee je storytelling kunt toepassen.

Stap 1: Kies je hoofdpersoon

Wil je het echt goed doen, dan maak je je klant de hoofdpersoon van jouw verhaal. Maak eerst een profiel van jouw doelgroep (een persona) en zet die centraal. Ben zo specifiek mogelijk en doe waar nodig extra onderzoek. Het maakt niet uit als je klanten die niet precies voldoen, uitsluit. Ze gaan zich zeker herkennen in een aantal kenmerken van jouw droomklant. Tip: maak je ideale klant tastbaar. Schets een profiel, maak ‘m visueel, geef hem of haar een naam en hang een poster van die persoon bij jouw werkplek.

Stap 2: Schrijf een verhaal met je klant centraal

Het verhaal heeft een begin en dat is het moment waarop de klant beseft dat hij of zij een probleem, uitdaging of wens heeft. En een eind: het moment waarop je klant jouw product of dienst heeft afgenomen en naar tevredenheid gebruikt. Als je de volgende structuur aanhoudt doe je het goed:

  • De reis: de held van het verhaal (jouw persona) gaat een missie of uitdaging. Hij wordt namelijk geconfronteerd met uitdagingen, problemen, wensen waar hij iets mee wil of moet.
  • De verandering: jouw product of dienst helpt de held om zijn uitdaging te overwinnen. Jouw bedrijf is de helper of gids die de oplossing mogelijk maakt.
  • De terugkeer: de held overwint de uitdagingen en keert terug naar de bekende wereld met nieuwe inzichten en mogelijkheden. Dit is het resultaat van de oplossing.

Dit vaste patroon komt bijna altijd terug in verhalen. Ga je favoriete boek of film maar eens na. Om jouw verhaal zo in te kunnen vullen, is het belangrijk te weten welke reis jouw klant aflegt. Welke fases zijn er en welke behoeften heeft de klant op dat moment? Maak die reis van de klant en giet dat in een lopend verhaal (tip: laat een goede copywriter je helpen!). Dan is jouw story compleet en heb je de perfecte kapstok om al jouw content aan te hangen.

Stap 3: Bedenk thema’s die aansluiten op je verhaal

Het meest lastige onderdeel is vaak de doorvertaling van het verhaal richting concrete content. Om dit makkelijker te maken kun je denken in thema’s. Deze thema’s volgen logischerwijs uit je verhaal, waarin de behoeftes en klantreis van je doelgroep en de oplossing die jouw bedrijf biedt, bij elkaar komen. Het gaat om inhoudelijke thema’s waarmee je je verhaal onderverdeelt. Denk hierbij nog niet aan de vorm, deze komt later aan bod. Als voorbeeld: Psychologie Magazine wil hun lezers een verhaal vertellen. Een verhaal met 1 kernboodschap dat ze onderverdelen in 4 thema’s: psyche en gezondheid, relaties, werk & talentontwikkeling en opvoeding. Deze 4 thema’s maken het makkelijker om content te maken die aansluit op hun centrale verhaal. En zorgen ervoor dat ze bij hun verhaal blijven en niet uitwijken naar onderwerpen die niet passen. 

Stap 4: Maak content die impact maakt

Pak een vel papier, zet je verhaal en de bijbehorende thema’s centraal en ga brainstormen. Doe dit niet alleen en ook niet alleen met je marketingcollega’s. Vraag uit elk onderdeel van je organisatie iemand die graag wil bijdragen aan de groei van het bedrijf en ga aan de slag. Bedenk alleen de onderwerpen en de inhoud. Pas daarna bepaal je of het onderwerp aan bod laat komen in een blog, video, whitepaper, infographic of iets anders. Als je de volgende tips meeneemt bij het toepassen van storytelling in je content, realiseer je gegarandeerd nog meer impact.

  1. Hou het eenvoudig: kom snel tot de kern en maak keuzes. Probeer niet meerdere boodschappen in één verhaal te proppen. Als het teveel of te moeilijk wordt, haken mensen af.
  2. Verras en trek de aandacht met iets dat opvalt. Een beeld of quote die je ontvanger niet verwacht. Er is al zoveel content die op de consument wordt afgevuurd, doe dus je best om anders te zijn.
  3. Maak het concreet: gebruik gewone taal, vermijd jargon en moeilijke woorden. Hou het kort, duidelijk en tastbaar. Bij blogs zie je bijvoorbeeld veel titels als: tips, voorbeelden, de manieren om, zo doe je…
  4. Ben geloofwaardig: bedenk hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw klant jouw verhaal kan (door)vertellen. Dit komt nog geloofwaardiger over dan een verhaal vanuit de jullie zelf.
  5. Stop je gevoel erin: wij mensen zijn geprogrammeerd om te voelen. Makkelijker is het om iets te voelen voor een individu dan voor bedrijf of merk. Laat je jezelf en bedrijf daarom (écht) zien aan je doelgroep en stel je kwetsbaar op. Mensen gaan sneller met je meevoelen als er een echte connectie is.

Check deze video: Op deze manier stopt Pixar echte gevoelens in hun films om te zorgen voor verhalen die je raken.


Aan de slag!

Als je deze stappen doorloopt, merk je dat ook jouw bedrijf storytelling kan toepassen. Maar: het is niet even iets om erbij te doen. Ook grote merken is het niet komen aanwaaien. Het is belangrijk dat het echt onderdeel van je bedrijf wordt, een manier van denken die iedereen adopteert en omarmt. Het goede nieuws: hoe langer je er mee bezig bent, hoe makkelijker het wordt! Vind je het lastig om storytelling een plek in jouw organisatie te geven? Plan dan een strategiegesprek met ons in. We helpen je graag op weg!

 

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.