Storytelling

Heb jij het gevoel dat storytelling alleen is weggelegd voor grote bedrijven met ervaren marketeers en gigantische budgetten? Niet vreemd dat je dat denkt, want mooie voorbeelden komen immers vooral van klinkende namen als Google, Volvo of Redbull. Toch is storytelling uitstekend toepasbaar in elk bedrijf. Groot of klein. Met een goede methode is het helemaal niet nodig om supercreatief of fancy te zijn. Zolang je maar echt en oprecht bent, is storytelling ook iets voor jouw bedrijf. Wij helpen je op weg om storytelling toe te passen in jouw bedrijf.

Wat is storytelling en waarom gebruik je het?

Ook al word je bijna doodgegooid met de term storytelling, het is toch wel fijn om te weten hoe het precies zit. Wat is storytelling precies en waarom zou je het voor jouw bedrijf gebruiken? Storytelling is een methode waarmee je jouw merkboodschap verpakt als een verhaal. Je doet dat omdat mensen verhalen beter onthouden en hoger waarderen dan een gewone reclameboodschap. Het resultaat is een sterkere binding met jouw merk.

Onderzoek heeft veelvuldig aangetoond dat boodschappen in de vorm van een verhaal beter overtuigen dan niet-verhalende boodschappen. Verhalen roepen meer empathie op. De ontvanger identificeert zichzelf met de afzender. Ga jezelf maar na. Ook jij bent ongetwijfeld opgegroeid met sprookjes en verhalen waar goed en kwaad tegen elkaar strijden. Zo hebben wij geleerd emoties te begrijpen en oplossingen te vinden voor onze eigen kleine dilemma’s. Omdat verhalen zowel onze linkerhersenhelft (ratio) als rechterhersenhelft (emotie) ‘raken’, begrijpen we verhalen niet alleen, maar voelen we ze tegelijkertijd. Daardoor onthouden we ze en vertellen we ze eenvoudig door.

Zo pas je storytelling toe in jouw bedrijf

Hoe vertaal je dit nu door naar verhalen voor jouw bedrijf? Want dat blijkt vaak het lastige voor bedrijven, het daadwerkelijk toepassen van storytelling. Het is niet nodig om bij elke boodschap, post of update een verhaal te bedenken. Het gaat er juist om dat alle communicatie met jouw klanten past binnen jouw verhaal. Dan wordt het een rode draad. Je doelgroep zal het herkennen en het verhaal gaat steeds meer leven. We geven je vier handige stappen waarmee je storytelling kunt toepassen.

Stap 1: Kies je hoofdpersoon

Dat kan zijn de oprichter/eigenaar of een medewerker. Maar wil je het echt goed doen, dan maak je je klant de hoofdpersoon van jouw verhaal. Kies je daarvoor, maak dan eerst een profiel van jouw ideale klant en zet die centraal. Ben zo specifiek mogelijk en doe waar nodig extra onderzoek. Het maakt niet uit als je klanten die niet precies voldoen, uitsluit. Ze gaan zich zeker herkennen in een aantal kenmerken van jouw droomklant. Tip: maak je ideale klant tastbaar. Schets een profiel, maak ‘m visueel, geef hem of haar een naam en hang een poster van die persoon bij jouw werkplek.

Stap 2: De klantreis van je persona is je verhaal

Het verhaal heeft een begin en dat is het moment waarop de klant beseft dat hij of zij een probleem, uitdaging of wens heeft. En een eind: het moment waarop je klant jouw product of dienst heeft afgenomen en naar tevredenheid gebruikt. Als je de volgende structuur aanhoudt doe je het goed:

  • De reis: de held van het verhaal gaat een missie of uitdaging aan
  • De verandering: de held wordt geconfronteerd met uitdagingen, obstakels, vrienden en vijanden die hij of zij moet zien te overwinnen
  • De terugkeer: de held overwint de uitdagingen en keert terug naar de bekende wereld met nieuwe inzichten en mogelijkheden

Dit vaste patroon komt bijna altijd terug in verhalen. Ga je favoriete boek of film maar eens na! Om jouw verhaal zo in te kunnen vullen, is het belangrijk te weten welke reis jouw klant aflegt. Welke fases zijn er, welke behoeften heeft de klant op dat moment? Maak die reis van de klant en giet dat in een lopend verhaal (tip: laat een goede copywriter je helpen!). Dan is jouw story compleet en heb je de perfecte kapstok om al jouw content aan te hangen.

Stap 3: Stel het verhaal centraal en bedenk thema’s die hierop aansluiten

Vermijd hier een belangrijke valkuil: het benoemen van productvoordelen. Jouw klant is immers niet bezig met het product, maar met de oplossing van een probleem. Jouw taak? Helpen en inspireren! Als je denkt in thema’s, maak je het jezelf makkelijker. We geven je graag voorbeelden van onze eigen thema’s (oftewel, de problemen en uitdagingen waar onze klanten mee te maken hebben).

  • Onze klant moet de aandacht van zijn of haar doelgroep nu ‘kopen’ in de vorm van advertising terwijl hij of zij het wil verdienen op een waardevolle manier. Thema = waardevolle content voor de doelgroep.
  • De content die onze klant maakt en verspreidt levert nauwelijks tot niets op onderaan de streep en dit frustreert hem of haar. Thema = meetbare full funnel aanpak.
  • Onze klant stopt veel tijd, geld en energie in het creëren en verspreiden van content, maar de manier waarop dit gebeurt voelt totaal niet efficiënt en kwaliteit, continuiteit en consistentie zijn ver te zoeken. Thema = integratie van contentmarketing in de organisatie.

Stap 4: Bedenk content

Pak een vel papier, zet je verhaal en de bijbehorende thema’s centraal en ga brainstormen. Doe dit niet alleen en ook niet alleen met je marketingcollega’s. Vraag uit elk onderdeel van je organisatie iemand die graag wil bijdragen aan de groei van het bedrijf en ga aan de slag. Bedenk alleen de onderwerpen en de inhoud. Pas daarna komt de vorm aan bod en bepaal je of het onderwerp aan bod laat komen in een blog, video, whitepaper, infographic of iets anders. Binnen het thema meetbaarheid zijn wij bijvoorbeeld op dit moment een praktisch blog aan het schrijven over de ROI van content. Dit onderwerp leent zich perfect voor een blog, omdat het zo een naslagwerk is dat de lezer kan bewaren en waar hij of zij makkelijk stapsgewijs stukjes uit kan teruglezen.

Handige bonustips

Er zijn van die bijzondere elementen die ervoor zorgen dat je een verhaal altijd onthoudt. Als je de volgende tips meeneemt bij het toepassen van storytelling, realiseer je gegarandeerd nog meer impact.

  1. Hou het eenvoudig: kom snel tot de kern en maak keuzes. Probeer niet meerdere boodschappen in één verhaal te proppen. Als het teveel of te moeilijk wordt, haken mensen af.
  2. Verras en trek de aandacht met iets dat opvalt. Een beeld of quote die je ontvanger niet verwacht. Er is al zoveel content die op de consument wordt afgevuurd, doe dus je best om anders te zijn.
  3. Maak het concreet: gebruik gewone taal, vermijd jargon en moeilijke woorden. Hou het kort, duidelijk en tastbaar. Bij blogs zie je bijvoorbeeld veel titels als tips, voorbeelden, de manieren om, zo doe je…
  4. Ben geloofwaardig: bedenk hoe je ervoor kunt zorgen dat je klant jouw verhaal kan (door)vertellen. Dit is nog geloofwaardiger dan een verhaal vanuit de organisatie.
  5. Stop je gevoel erin: wij mensen zijn geprogrammeerd om te voelen. Makkelijker is het om iets te voelen voor een individu dan voor bedrijf of merk. Laat je jezelf en bedrijf daarom (écht) zien aan je doelgroep en stel je kwetsbaar op. Mensen gaan sneller met je meevoelen als er een echte connectie is.

Check deze video om te horen hoe Pixar echte gevoelens in hun films stopt om te zorgen voor een verhaal dat je raakt.


Elke keer makkelijker

Als je deze stappen doorloopt, merk je dat ook jouw bedrijf storytelling kan toepassen. Maar: het is niet even iets om erbij te doen. Ook grote merken is het niet komen aanwaaien. Het is belangrijk dat het echt onderdeel van je bedrijf wordt, een manier van denken die iedereen adopteert en omarmt. Het goede nieuws: hoe langer je er mee bezig bent, hoe makkelijker het wordt!

Vraag een strategiesessie met ons aan

Vind je het lastig om storytelling een plek in jouw organisatie te geven? Plan dan een strategiesessie met ons in. Via Skype nemen we een uur de tijd om jou verder te helpen in je uitdaging. Zo maak je een kickstart met jouw verhaal!

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.