Zo bespaar je tijd met een geautomatiseerde emailmarketing-machine

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Phoe, wat kost het veel tijd om continu zichtbaar zijn! Content maken, plaatsen op alle kanalen, in de gaten houden of iemand reageert, checken of iemand  je content überhaupt wel bekijkt… Vooral als jij naast je zichtbaarheid en marketing druk bent met veel meer zaken, dan MOET je ergens tijd zien te besparen. En dat maakt automatiseren reuze interessant. Gelukkig zijn er tegenwoordig tools die ons leven een stukje makkelijker maken. En email in combinatie met een tool biedt veel kansen om een deel van je marketing te automatiseren: één keer instellen, content maken en gaan! In dit blog lees je hoe je met slimme e-mailmarketing tijd kunt besparen en welke tool je hiervoor nodig hebt.

Zo bespaar je tijd met emailmarketing

Email is (nog steeds) een erg effectief kanaal en als je het goed inricht kan het je veel tijd besparen. Ik schreef het al eerder in een blog: email is here to stay. Hoe je met e-mailmarketing kan automatiseren? Ik leg het je uit:

Stap 1

Creëer een waardevolle lead magnet die je als gratis download aanbiedt op je website. Dit kan een e-book, whitepaper of checklist zijn, maar een introductie cursus met audio- of videolessen kan natuurlijk ook. De lead magnet moet vooral heel goed passen bij jouw doelgroep en veel waarde hebben. Zorg dat jouw doelgroep deze lead magnet wil hebben! Het heet niet voor niks een ‘magnet’ ;-) Hoe je precies een lead magnet maakt lees je in dit blog

Ben je niet zeker hoe je écht waardevol kunt zijn voor je doelgroep? Start dan met onze Kickstart Gids en het maken van een Focus Persona.

Ps: Dit is onze lead magnet ;-)

Stap 2

Om deze lead magnet te kunnen downloaden moet iemand zijn e-mailadres achterlaten. Daarom is het extra belangrijk dat deze freebie bomvol belangrijke info zit voor jouw Focus Persona. Want een e-mailadres achterlaten is niet niks… Overtuigen om de lead magnet aan te vragen doe je op een super duidelijke landingspagina. Na het klikken op ‘download’ gaat er een seintje naar de e-mailmarketingtool en krijgt de aanvrager vervolgens automatisch (!) een bevestiging van de aanvraag in zijn inbox. En in deze e-mail zit de downloadlink van de lead magnet. 

Stap 3

Daar stopt het natuurlijk niet. De aanvrager is nu geïnteresseerd, je hebt nu momentum! Ter opvolging van de download maak je daarom een automatisering met verschillende e-mails om de aanvrager verder helpen. Ook deze mails bevatten zoveel mogelijk waarde. Je wilt namelijk laten zien dat jij een expert bent die je kunt vertrouwen. En je wil niet dat jouw mails als spam worden ervaren waardoor ze afhaken en zich uitschrijven.

Begin met een paar mails, minimaal 3. Deze 3 e-mails verstuur je binnen een week nadat de lead magnet is aangevraagd. Dan maak je namelijk optimaal gebruik van de interesse die een aanvrager in het begin heeft.

E-mail 1: In de eerste e-mail is belangrijk dat de aanvrager jou en/of jouw bedrijf beter leert kennen. Zo bouw je namelijk een persoonlijke band op en ontstaat er een voorkeur voor jou en/of jouw bedrijf.

E-mail 2: In de tweede e-mail haal je het meeste uit het momentum dat je nu hebt. Hierin vertel je hoe je de aanvrager verder kan helpen nu hij of zij de lead magnet heeft bekeken.

E-mail 3: Omdat het heel waarschijnlijk is dat de aanvrager meer contactmomenten nodig heeft om met jouw bedrijf in zee te gaan, nodig je hem of haar in de derde e-mail uit om jouw bedrijf te blijven volgen. Bijvoorbeeld via social media. Maar natuurlijk ook via jouw regelmatige e-mailnieuwsbrief! Je bent nu aan het mailen met deze interesseerde persoon dus blijf ook waardevolle content sturen. De voorkeur die je hiermee creëert is heel belangrijk wanneer de inschrijver klaar is om te investeren in een samenwerking of een aankoop te doen. 

E-mail automatisering

Het mooie aan deze methode is dat je één keer tijd investeert in het maken van een waardevol content-item, het creëren van bijpassende websitepagina’s en het instellen van opvolgmails. Natuurlijk blijft zo’n e-mailcampagne wat aandacht nodig hebben, maar dit valt in de praktijk reuze mee. In de tussentijd draait jouw goed geoliede e-mailmarketingmachine dag en nacht door en bereik je jouw doelgroep met regelmaat. 

De beste tool voor emailmarketing

Wat heb je nodig voor zo’n e-mailmarketing machine / flow / funnel? Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van Mailchimp. Dat is NIET de beste tool voor emailmarketing ;-) MailBlue is een betere optie. MailBlue is de Nederlandse versie van ActiveCampaign (misschien heb je wel al eens van ActiveCampaign gehoord?). Er zijn veel artikelen geschreven over de verschillen en de voor- en nadelen van beide tools. Hier de belangrijkste redenen om voor MailBlue te kiezen op een rij:

  • In MailBlue zijn de mogelijkheden voor automatiseringen veel overzichtelijker en uitgebreider dan in Mailchimp. In Mailchimp zal je zelfs als je net start al tegen beperkingen aanlopen. Bovendien is het maken van zo’n automatisering in MailBlue makkelijker, omdat je gevisualiseerd ziet wat er gebeurt. 
  • In MailBlue zal je nooit dubbel betalen voor contacten die zich voor meerdere lead magnets inschrijven. Bovendien heb je eigenlijk maar één of een paar lijsten nodig en kan je slim werken met ‘labels’ (tags), die je ook weer geautomatiseerd toevoegt aan een contact. 
  • Met MailBlue kun je op basis van (website) gedrag-specifieke emails sturen. Waardevol voor als je al wat verder bent met emailmarketing!
  • Via MailBlue heb je toegang tot een bibliotheek vol hulp-artikelen en -video’s in het Nederlands! Wel zo fijn als het om technische dingen gaat ;-)

Mijn MailBlue

Gebruik je nu Mailchimp? In het kader van doe het goed of doe het niet: probeer liever geen e-mailcampagne op te zetten in Mailchimp. Vroeg of laat loop je tegen beperkingen aan. Stap eerst over. Je contacten exporteren uit Mailchimp is een fluitje van een cent met dit artikel. Bovendien helpt Mailblue je gratis om je contacten over te zetten. Handig! Omdat wij echt fan zijn van MailBlue en graag vertellen over deze fijne tool, hebben we een samenwerking met hen. Als je je via deze link aanmeldt voor een gratis MailBlue proefaccount krijgen wij een klein bedrag wanneer je besluit een abonnement te nemen. 

Wanneer zet ik een e-mailautomatisering in?

Wanneer doe je er nu eigenlijk goed aan om aan de slag te gaan met het automatiseren van e-mail? We geven je drie voorbeelden:

  • Voor veel ondernemers geldt dat een beslissing om samen te werken niet over één nacht ijs gaat. Dan is het belangrijk een potentiële klant de tijd te geven en niet te pushen als de tijd nog niet rijp is. Maar te gelijkertijd ook te zorgen dat jouw bedrijf niet vergeten wordt! Verdiep je in de problemen en overwegingen van je potentiële klant, maak een passend e-book of whitepaper en bouw er een e-mailautomatisering omheen. Op deze manier leert hij of zij jou langzaam kennen, laat je zien dat je hem of haar begrijpt en creëer je voorkeur voor jouw oplossing.  
  • Bij de lancering van een nieuwe dienst of product wil je mensen vooraf al nieuwsgierig maken. Creëer de mogelijkheid om als eerste op de hoogte te zijn van alle ins en outs (en wellicht een korting te ontvangen) door zich in te schrijven. En maak bijpassende opvolgmails om hen op de hoogte te houden.  
  • Zijn (online) evenementen voor jou een belangrijke manier om nieuwe klanten te bereiken? Bijvoorbeeld een (online) masterclass of webinar? Dan is de inschrijving hiervoor en de opvolging na afloop van het event erg belangrijk om het meeste eruit te halen. Ook dit kun je slim doen door hier e-mailmarketing aan te koppelen. 

Wil je weten hoe je een goede basis legt om met e-mailmarketing voor jouw bedrijf te automatiseren? Download dan de Kickstart Gids en geef je e-maillijst een kickstart met waardevolle content. In deze gratis gids ga je in 6 stappen aan de slag met het door en door leren kennen van je Focus Persona, kies je jouw eerste lead magnet om jouw Focus Persona aan je te binden en vertellen we hoe je zorgt dat het jou lukt om continue online zichtbaar en waardevol te blijven. Dus als je dit interessant vindt, kom dan gelijk in actie met de Kickstart Gids! 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Het stappenplan voor de eerste 500 potentiële klanten op jouw e-maillijst!

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download