Zo bespaar je tijd met een geautomatiseerde emailmarketing-machine

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Alle online marketingactiviteiten onderhouden kost veel tijd. Content maken voor alle kanalen, resultaten analyseren, optimaliseren… Vooral als jij naast marketing druk bent met veel meer zaken, dan is het interessant bepaalde processen te automatiseren. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel tools die ons leven een stukje makkelijker maken. Email biedt veel kansen om een deel van je marketing te automatiseren: één keer instellen, content maken en gaan! In dit blog lees je hoe je met slimme emailmarketing tijd kunt besparen en welke tool je hiervoor nodig hebt.

Zo bespaar je tijd met emailmarketing

Email is (nog steeds) een erg effectief kanaal en als je het goed inricht kan het je veel tijd besparen. Ik schreef het al eerder in een blog: email is here to stay. Hoe je met emailmarketing kan automatiseren? Ik leg het je uit:

1. Creëer een verleider die je als download aanbiedt op je website op een speciale landingspagina. Dit document moet natuurlijk veel waarde hebben voor je doelgroep. Zorg dat jouw doelgroep dit document wil hebben!

2. Om deze te kunnen downloaden moet iemand zijn emailadres invullen. Via je emailtool krijgt hij een bevestiging van zijn aanvraag. Dit is belangrijk omdat je vanuit de AVG verplicht bent om nogmaals te checken of iemand bewust zijn e-mailadres heeft achter te laten (two-factor authentication).

3. Vervolgens krijgt hij een mail met de downloadlink van het document.

4. Ter opvolging van de download maak je een automatisering met verschillende emails om de lezer verder helpen. Ook deze mails bevatten zoveel mogelijk waarde voor je doelgroep. Je wilt voorkomen dat ze afhaken en zich uitschrijven. En spammen kan echt niet meer tegenwoordig.

Begin met een paar mails, vijf bijvoorbeeld en breidt deze verder uit. Aan de eerste mails kan je al zien waar ze op klikken en kom je erachter wat wel en niet werkt. Zo ben je efficiënt bezig met content maken. 

ActiveCampaign e-book automatisering

Het mooie aan deze methode is dat je één keer tijd investeert in het maken van een waardevol content-item, het creëren van bijpassende websitepagina’s en het instellen van opvolgmails. Natuurlijk blijft zo’n e-mailcampagne wat aandacht nodig hebben, maar dit valt in de praktijk reuze mee. In de tussentijd draait jouw goed geoliede marketingmachine dag en nacht door en bereik je jouw doelgroep met regelmaat. 

De beste tool voor emailmarketing

Wat heb je nodig voor zo’n marketing machine? Waarschijnlijk heb je al eens gehoord van Mailchimp. Dat is dus NIET de beste tool voor emailmarketing ;-) ActiveCampaign is een betere optie. Er zijn veel artikelen geschreven over de verschillen en de voor- en nadelen van beide tools. Hier de belangrijkste redenen om voor ActiveCampaign te kiezen op een rij:

  • Het beginscherm van ActiveCampaign geeft je direct veel overzicht, bijvoorbeeld: totaal aantal contacten, groei van nieuwe contacten, actieve automatiseringen.
  • In ActiveCampaign zijn de mogelijkheden voor automatiseringen veel overzichtelijker en uitgebreider dan in Mailchimp. In Mailchimp zal je zelfs als je net start al tegen beperkingen aanlopen. Bovendien is het maken van zo’n automatisering in ActiveCampaign makkelijker, omdat je gevisualiseerd ziet wat er gebeurt. 
  • In ActiveCampaign zal je nooit dubbel betalen voor contacten die zich voor meerdere dingen inschrijven. Bovendien heb je eigenlijk maar één lijst nodig en kan je slim werken met ‘labels’ (tags), die je ook weer geautomatiseerd toevoegt aan een contact. 
  • Met ActiveCampaign kun je op basis van (website) gedrag-specifieke emails sturen. Leuk voor als je al wat verder bent met emailmarketing!

Logo ActiveCampaign

Gebruik je nu Mailchimp? In het kader van doe het goed of doe het niet: probeer liever geen e-mailcampagne op te zetten in Mailchimp. Vroeg of laat loop je tegen beperkingen aan. Stap eerst over. 

Wanneer zet ik een emailcampagne in?

Wanneer doe je er nu eigenlijk goed aan om aan de slag te gaan met het automatiseren van email? We geven je drie voorbeelden:

  • Duurt het oriëntatie- en beslissingsproces rondom jouw product of dienst wat langer? Dan wil je dat je potentiële klant jou niet vergeet. Vraag hem wat zijn overwegingen zijn en maak een passend e-book of whitepaper en bouw er een e-mailcampagne omheen. Op deze manier leert hij jou langzaam kennen, laat je zien dat je hem begrijpt en creëer je voorkeur voor jouw oplossing.  
  • Bij de introductie van een nieuwe dienst of een nieuw product kun je mensen vooraf al nieuwsgierig maken. Creëer de mogelijkheid om als eerste op de hoogte te zijn van alle ins en outs (en wellicht een korting te ontvangen) door zich in te schrijven. En maak er een bijpassende opvolgcampagne omheen.  
  • Zijn evenementen of beurzen voor jou een belangrijke manier om potentiële klanten te bereiken? Dan is de aankondiging en opvolging van je activiteiten erg belangrijk om het meeste eruit te halen. Ook dit kun je slim doen door hier e-mailmarketing aan te koppelen. 

Wil je eens (vrijblijvend) sparren over hoe je emailmarketing voor jouw organisatie kunt automatiseren? Stuur ons een (chat)bericht of vraag een strategiegesprek aan!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Wil je écht impact maken op je doelgroep? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Elke eerste donderdag van de maand ontvang je de laatste blogs én extra tips om waardevol te zijn voor je doelgroep, structuur aan te brengen in je content en meer resultaat te behalen uit je inspanningen.  

Wil je geen tips mislopen? Schrijf je dan nu in.

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.