Landingspagina

Een landingspagina voor je lead magnet? Boost je conversie met deze 6 tips

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Niets is zo zonde als tijd, energie en geld in een super waardevol e-book, whitepaper of minitraining te hebben gestopt… En vervolgens te zien dat amper iemand hem aanvraagt. Super frustrerend, maar niet iets om je uit het veld te laten slaan. Integendeel, want een marketingfunnel bouw (én optimaliseer) je stap voor stap. Weinig aanvragen van jullie lead magnet kan aan een paar dingen liggen, waaronder aan de landingspagina. Tijd om deze onder de loep te nemen! 

Wat is een landingspagina?

Eerder schreven we een blog over hoe je in drie stappen bepaalt wat jullie eerste lead magnet wordt. In dit blog gaan we het hebben over de landingspagina waar jullie potentiële klant jullie lead magnet gaat aanvragen. Op deze pagina geven ze jouw bedrijf straks toestemming om hun gegevens hiervoor te gebruiken. Als je wel eens een blog van ons hebt gelezen over SEO, dan heb je gezien dat we het daar óók over landingspagina’s hebben. Deze SEO-landingspagina schrijf je specifiek om mensen vanuit de organische zoekresultaten van Google te laten landen op je website. Voor de duidelijkheid: in dit blog focussen we dus op die andere ;-)

Ok, nu we dat duidelijk hebben is het tijd om de conversie van jouw landingspagina te boosten. Want je wil dat de wereld jullie waardevolle content ziet, leest of hoort. En dat willen wij ook voor jou. Volg deze 6 tips en je zal zien dat je conversie gaat stijgen en je e-maillijst harder gaat groeien. 

Tip #1: Focus in de tekst van je landingspagina op één persoon: je Focus Persona

Laten we meteen beginnen met een van de belangrijkste tips. Wanneer je in de tekst op de landingspagina letterlijk praat tegen je Focus Persona, zullen mensen zich aangesproken voelen. Schrijf alsof je alsof je diegene kent. Met zo’n persoonlijke toon zal iemand namelijk snel een band met jullie voelen. Helemaal als je focus legt op de uitdagingen, wensen, pijnpunten en doelen van die ene persoon. Zie het als een magische spiegel waar ze zich in zullen herkennen. Op die manier schrijven zal misschien een beetje wennen zijn in het begin, maar probeer het! Als je te allen tijde “What’s in it for them?” in je achterhoofd houdt, zal je zal zien dat de conversie op de landingspagina zal stijgen.

Tip #2: Vraag alleen een voornaam en e-mailadres 

Het is misschien verleidelijk om mensen op de landingspagina naar zoveel mogelijk gegevens te vragen wanneer je weet dat ze geïnteresseerd zijn in je content. Maar het werkt enorm conversieverlagend. Bovendien worden mensen ook een stuk blijer als jouw bedrijf bereid is om content weg te geven in ruil voor zo min mogelijk persoonlijke gegevens. 

Iedereen accepteert inmiddels wel dat bedrijven vragen naam en e-mailadres te ruilen tegen goede en waardevolle content. Maar verplicht een telefoonnummer, bedrijf en functie ingeven gaat de meesten toch wat ver. Bovendien, wat ga je er mee doen? Ik hoop niet dat je nu denkt: “Nou, wat dacht je van koude telefonische acquisitie”. Want je kunt misschien wel raden wat wij hiervan vinden ;-)

Onze conversietip is dus om op de landingspagina alleen te vragen naar een voornaam en e-mailadres. Inderdaad geen achternaam. De enige reden om deze te vragen zou kunnen zijn als je in je e-mails van plan bent iemand aan te spreken met meneer/mevrouw en achternaam. Maar bedenk goed of je dit wil, want het geeft de e-mails een formele toon. En dat past niet bij ieder bedrijf. Ga je dus geen achternaam gebruiken? Vraag er dan ook niet naar.

Tip #3: Plaats de aanvraag-knop meerdere keren op je landingspagina

Zeker als je een wat langere aanvraagpagina hebt, raden we je aan om de aanvraagknop meerdere keren op je landingspagina te plaatsen. Plaats voor een hoge conversie de eerste knop altijd boven de vouw, zodat mensen deze niet kunnen missen. En dan verderop nog een of twee keer. Mensen houden er nu eenmaal van om te weten wat er van ze wordt verwacht en met twee of drie knoppen laat je hier geen onduidelijkheid over bestaan. Zorg wel dat het natuurlijk blijft en je niet gaat spammen. 

Tip #4: Maak iets moois van je landingspagina

Als je lead magnet waardevol is en je hebt hier met je collega’s tijd en aandacht aan besteed, dan heeft deze ook een mooie uitstraling, toch? Dit wil je vervolgens ook voor je landingspagina. Bezuinig hier niet op. Want content kan nog zo goed zijn, als het niet mooi verpakt is of gepresenteerd wordt, zal alsnog niemand het aanvragen. Niemand houdt van saai, maak je landingspagina dus aantrekkelijk! Zorg dat de uitstraling bij jullie merk past, consistent is met jullie andere uitingen en (niet te vergeten) simpel en clean is. Voor een hoge conversie moet de opmaak aantrekkelijk zijn, maar vooral niet afleiden. 

Extra tip: plaats het invulformulier voor naam en e-mailadres in een pop up zodat je landingspagina clean blijft.

Gebruik daarnaast een paar mooie beelden. Persoonlijke foto’s, van jullie in het bedrijf werken goed, maar sfeerbeelden zijn ook een optie. Altijd slim is ook om een ‘sneak peak’ te geven van de lead magnet die ze aanvragen.

Tip #5: Houd op de landingspagina een duidelijk opbouw in tekst aan

De tekst is een van de belangrijkste onderdelen van de landingspagina. En zeker niet de makkelijkste. Want laten we eerlijk zijn, de meesten van ons zijn geen geboren tekstschrijvers ;-) Het kan dus een uitdaging zijn om een triggerende, korte en to-the-point tekst te schrijven voor je landingspagina. Om je te helpen geven we hieronder de opbouw van een goede tekst. Als je deze opbouw aanhoudt, leid jij je bezoeker op een goede manier naar die aanvraagknop.

  1. Belofte van de lead magnet: in een triggerende titel en eventueel een subtitel
  2. Schets het probleem van degene die de lead magnet aanvraagt: creëer herkenning
  3. Benoem de voordelen van jullie lead magnet: wat zijn de resultaten die iemand kan behalen door het aanvragen van de lead magnet?
  4. Creëer vertrouwen: deel het verhaal van jullie bedrijf of beschrijf jullie missie

Tip #6: Geen websitebouw-skills? Gebruik een template uit je e-mailmarketingsysteem

Een landingspagina maak je meestal aan in het CMS van je website. Maar de kans is groot dat jij deze online marketingactiviteiten ‘erbij’ doet en je hierdoor niet over websitebouw-skills beschikt. Gelukkig hoeft dat geen dealbreaker te zijn! Als je werkt met het e-mailmarketingsysteem MailBlue (de Nederlandse ActiveCampaign) kan je uit verschillende templates kiezen om je landingspagina aan te maken. Je koppelt je pagina dan direct aan een e-maillijst, waardoor de contacten meteen goed weggeschreven worden. Ook kan je de landingspagina gemakkelijk integreren in je website. Geen ActiveCampaign? Check dan even je e-mailsysteem om te kijken of ze templates aanbieden voor landingspagina’s.

We hopen dat deze 6 tips je op weg helpen om de conversie van je landingspagina te boosten! Vond je het interessant en heb je behoefte aan meer handvatten om je online marketing (verder) op de rit te brengen? Binnenkort geven wij de Online Masterclass: Het simpele en krachtige 4-stappenplan voor iedereen die online marketing ‘erbij’ doet. Check deze landingspagina en gebruik deze meteen als voorbeeld voor je eigen landingspagina. Ow, en vergeet je niet in te schrijven :-)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Om de week schrijven we een nieuw blog om jou op weg te helpen naar meer online zichtbaarheid en een betrokken e-maillijst. Daarnaast doen we met regelmaat gratis live Q&A’s en online masterclasses. Allemaal zo praktisch mogelijk zodat jij de handvatten hebt om in actie te komen. Dus wil je niets missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid.