Stefanie met Trello

Er is geen betere uitleg over Trello dan de toelichting die Trello zelf geeft: “Trello is de gratis, flexibele, en visuele weg om alles met iedereen te organiseren. Met Trello zie je de voortgang van je volledige project in één oogopslag.” Oneindige emailgesprekken, verouderde spreadsheets en stapels notitieblaadjes zijn hiermee verleden tijd. Dit maakt Trello de ideale tool om je contentkalender in te maken. Onze klanten en wij zelf zijn heel blij met deze oplossing. Hoe we zo’n contentkalender in Trello maken? Dat laten we jou graag zien!

Wat iedereen moet weten over Trello

Voor wie Trello nog niet kent; Trello is een gebruiksvriendelijke tool die van oorsprong bedoeld is om projecten te managen. Trello werkt als een ouderwets prikbord alleen dan online. Met Trello maak je op een bord een overzicht van lijsten met daarin kaarten die je kunt verschuiven binnen of naar andere lijsten. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar op onderstaande afbeelding zie je meteen hoeveel overzicht het geeft. Binnen het project worden met name lijsten zoals ‘To do’, ‘Doing’ en ‘Done’ of ‘Today’, ‘This week’ en ‘This month’ gebruikt. Op de kaarten kun je de taken beschrijven. Binnen die kaarten zijn er weer talloze handigheidjes zoals het toevoegen van checklists, deadlines en het koppelen van personen aan taken.

Trello bord

Trello contentkalender detail

6 redenen waarom Trello de perfecte tool is voor je contentkalender

1. Altijd overzicht op je content. Trello geeft overzicht, overzicht geeft rust, rust levert tijdwinst op en zorgt voor ruimte in je hoofd! Door alle (en dan bedoelen we ook echt alle) informatie op een bord te plaatsen, zie je in een oogopslag hoe je kalender eruit ziet. Trello geeft je de mogelijkheid een label, deadline en verantwoordelijke te koppelen aan de desbetreffende lijst. Hierdoor zie je direct waar je focus zou moeten liggen, wat er al geregeld is, wie waar verantwoordelijk voor is en ga zo maar door.

2. Eén manier van communiceren. Op het moment dat je samenwerkt met anderen komen er altijd communicatiestromen op gang. Een mailtje hier, telefoontje daar of een meeting waar niet iedereen aanwezig was. Dit zorgt soms voor chaos en hiermee kun je het overzicht op je content verliezen. In Trello kun je de personen die je wilt bereiken ‘taggen’ in een opmerking. Hierdoor kan iedereen binnen dat bord zien wat er speelt en waar diegene actie op moet ondernemen. Dus of je nu met een intern contentteam aan de kalender werkt of met een externe partij, met Trello gebeurt alle communicatie op een plek.

3. Continuïteit in je online zichtbaarheid. Door je bord en dus kalender als leidraad te gebruiken voor de maand, zie je in een oogopslag of je alle content hebt voor die periode. En of de (ver)spreiding van de content in je kalender op orde is.

 

Trello kalender

4. Controle houden en anderen betrekken. Werk je met een groot team en is het belangrijk in jouw rol dat je het overzicht houdt? Maar heb je geen tijd om continu overal bovenop te zitten? Trello helpt je om dit overzicht te bewaren. Werk je voor een opdrachtgever of je leidinggevende aan een groot project met allerlei tussentijdse deadlines? Houd ze middels Trello betrokken en aangesloten.

5. Eén plek voor al je ideeën. Soms komt er uit een brainstorm een onwijs gaaf idee maar komt het op het verkeerde moment. Maak een bord aan, noem die ‘op de plank’, verzamel daar dit soort ideeën en je vergeet ze nooit meer.

6. Makkelijk en toegankelijk, waar je ook bent. Hadden we al gezegd dat Trello erg simpel werkt zowel op desktop als mobiel? Je hoeft er geen workshop of introductie voor te volgen. Je begint gewoon. Er zijn enorm veel templates te vinden ter inspiratie voor je eigen Trello bord. Ook niet onbelangrijk om te vermelden; Trello is voor een groot deel gratis!

Blogpost trello samen


Hoe wij een contentkalender in Trello inrichten

Voor elke klant waar wij een contentstrategie, ofwel Content Blauwdruk, voor maken, richten wij een contentkalender in. Hoe wij dit exact in Trello doen verschilt per klant, maar om het wat tastbaarder te maken laten wij je graag een voorbeeld zien. Het onderstaande voorbeeld laat de content voor een kwartaal zien en hierin vind je de volgende lijsten:

  • Algemeen: voor alle algemene informatie en communicatie tussen alle personen van het contentteam.
  • Post ontwerp – maand: hierin zetten wij alle concept-posts klaar die in die maand gepland zijn. Eerst staat hier alle informatie in over de te creëren post. En later plaatsen we hier het voorgestelde beeld en bijbehorende copy. Wij taggen de klant (de klant krijgt dan een melding in de app én een mail) waarin wij vragen om beoordeling en feedback.
  • Post akkoord – maand: hierin staan alle goedgekeurde posts van die maand. Deze posts kunnen dus (door ons of de klant) ingepland worden.
  • Ingepland: wanneer een post geplaatst is, slepen we die kaart naar deze lijst.
  • Ideeën: hier is ruimte voor extra ideeën vanuit onszelf en onze klant. Die kunnen in overleg nog in deze periode meegenomen worden, of gebruikt worden als input voor de eerstvolgende brainstorm.

Trello contentkalender bord

 

Het is je ondertussen wel duidelijk dat wij fan zijn van Trello. En wij niet alleen!
Ook onze klanten werken graag met Trello:

Door Hallo Blauw heb ik kennisgemaakt met Trello. Eerder al wel gewerkt met andere tools als Teamwork en Slack, maar wat Trello onderscheidt is dat het zonder veel toelichting direct heel toepasbaar is. En niet voor ruis zorgt, wat bij de andere twee tools wel gebeurt. Het is eigenlijk digitale scrum: in één overzicht is helder wat de status is van alle op zich zelf staande projecten/items. Zowel in tekst als in beeld. Het gebruik van deze tool geeft mij overzicht en structuur in de werkzaamheden en zorgt voor heldere interactie tussen Hallo Blauw en mij.

Tessa HoenekampBrandmanager Uitgeverij Thema

Werken met Trello geeft ons in de samenwerking met Hallo Blauw altijd overzicht in onze contentplanning! Handige opties zoals taken aan elkaar toewijzen, checklisten maken en makkelijk toevoegen van foto’s en filmpjes werken voor ons heel prettig! Eindelijk overzicht! Daar houden we bij Gapph Vastgoedbeheer van.

Cindy KuijtenManager Marketing & Communicatie Gapph Vastgoedbeheer

Een overzichtelijke contentkalender is enorm belangrijk voor de continuïteit van je online zichtbaarheid. Ook ondersteunt het jullie creatieve proces en zorgt het voor rust in je hoofd. Vind je het lastig om zelf een goede contentkalender op te starten? Wij helpen je graag! Plan een strategiegesprek met ons in en we bekijken samen hoe we jou kunnen helpen.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.