Actiever worden op LinkedIn? Update je profiel met deze checklist (ook voor je collega’s)

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Actiever worden op LinkedIn hoeft niet moeilijk te zijn. Het is een kwestie van goed beginnen. En waar beter te beginnen dan met een goede basis: een aantrekkelijk en up-to-date LinkedIn profiel. Door het volgen van deze checklist ben je niet onnodig lang bezig met alle opties van LinkedIn, maar heb je in een uurtje tijd een mooi profiel om zichtbaar mee te worden. En heb je collega’s met een niet-ingevuld of verouderd profiel? Stuur deze checklist door! Hoe professioneler hun profiel hoe fijner het voor jou voelt om ze te taggen in jouw bericht. Nu, open je LinkedIn profiel dan kunnen we beginnen!

Checklist voor het updaten van jouw LinkedIn profiel

Nog een sidenote voordat je begint: je LinkedIn profiel bevat veel onderdelen, waarvan sommige minder belangrijk. Weinig tijd? De onderdelen die ik hieronder benoem zijn essentieel. Focus je dus daarop!

Begin door op het potloodje te klikken.

 

1. Kies een profielfoto die bij jou past.

Bedenk bij het kiezen van je profielfoto hoe je jezelf wilt laten zien. Kies je een foto die binnen of buiten is gemaakt? Ben je op kantoor, aan het werk, thuis of op een openbare plek? Het zegt allemaal iets over het werk wat je doet en wat voor persoon jij bent. Heb je geen goede foto? Vraag een collega een foto te maken. Zorg voor goed licht op je gezicht door tegenover een raam te gaan staan. Zet vervolgens je zichtbaarheid op openbaar, zodat iedereen ook jouw mooie foto kan zien.

Tip: de beste, meest aantrekkelijke profielfoto’s zijn foto’s waar de persoon in kwestie recht in de camera kijkt. 

2. Kopregel vs. huidige functie

Begin met je kopregel. Deze ziet men als eerste en hiermee kun je dus een goede eerste indruk maken. Zet hier neer wat jij toevoegt aan zakelijk Nederland, in maximaal 120 woorden. Misschien een uitdaging maar het kan! (check die van Rosalien hier) Waar ben jij goed in en wat heb je je klanten of werkgevers te bieden? Die vragen worden beantwoord door jouw kopregel. Dat kan in de vorm van een zin, maar als je dit moeilijk vindt kun je ook verschillende kernwoorden opsommen met een | om ze te scheiden. Versier je kopregel met tekens als dat bij jou en je werk past. Maar bedenk: het gaat om de kern, om jou. Niet de creatieve emoticons ;-)

Onder de kopregel heb je een veld voor het vermelden van je huidige functie. Voor velen een beetje verwarrend; je huidige functie zet je dus niet in de kopregel. 

3. Bereikbaarheid en meer bereik met je contactgegevens 

Als je dan toch bezig bent: check gelijk of je contactgegevens nog kloppen. Vul een e-mailadres in waar je goed op te bereiken bent. En je verjaardag natuurlijk! Het is leuk als mensen aan je denken op jouw verjaardag, maar het is ook een slimme manier om zichtbaarheid te creëren. Vergeet ook hier niet de zichtbaarheid op ‘alle LinkedIn-leden’ te zetten.

4. Gepersonaliseerde profiel url

Net even wat professioneler is het wanneer je profiel-url je naam bevat. Maar wist je dat je met een gepersonaliseerde profiel-url ook beter gevonden wordt op je naam? Zowel in LinkedIn als via Google. Zo gedaan, dus het is de moeite waard. Onder contactgegevens vind je jouw profiel-url. Klik hierop. Nu kun je aan de linkerkant jouw url personaliseren.

 

5. Info/samenvatting

Hier vertel je wat jij doet en wat jouw visie is op je vakgebied. Schrijf je samenvatting in de ik-vorm en beschrijf je werk zodat ook je moeder het zou begrijpen en kan navertellen. Je doel is hier niet om zoveel mogelijk moeilijke vaktermen te gebruiken. Je wil dat mensen jouw gezicht en verhaal onthouden! Dat doe je door een verhaal te vertellen (bijv. je carrièrepad) in ‘jip en janneke-taal’. Hou daarbij in gedachten dat je hier wil vertellen waarvoor mensen jou moeten bellen. Maak dat duidelijk en laat je moeder het lezen als extra check ;-)

Wil je in contact komen met de bezoekers van jouw profiel? Eindig je verhaal dan met een passende call to action. Rosalien eindigt haar verhaal  bijvoorbeeld met: “Wil je in contact komen? Stuur me een persoonlijke uitnodiging en dan spreek ik je snel.”

6. Uitgelicht

Met het onderdeel ‘uitgelicht’ maak je jouw profiel een stuk spannender. Hier kan je namelijk ook beelden kwijt. Je hebt verschillende opties om content uit te lichten op je profiel en het is aan jou wat het beste past. Als je actiever wordt op LinkedIn dan kun je hier bijvoorbeeld je posts uitlichten die mensen het meest waardevol vonden (met de meeste reacties). Dit is ook de perfecte plaats voor een link naar een lead magnet  of presentatie.

 

7. Ervaring

Als je helemaal geen beschrijving hebt gegeven bij je ervaring. Doe dat dan alsnog. Hou het dan kort en krachtig: wat was jouw verantwoordelijkheid en wat waren de doelen die je hebt behaald voor het bedrijf en voor jezelf?

8. Opleiding

Het onderdeel opleiding laat zien dat je een professional bent. Waarschijnlijk heb je dit onderdeel al eerder ingevuld en is het nog steeds up to date. Zo niet, zorg dan in ieder geval voor een compleet overzicht. Extra cursussen zet je op een andere plek, namelijk onder ‘prestaties’.

Alle 8 onderdelen ingevuld? Goed gedaan! Een goed begin maakt het een stuk makkelijk én leuker om actief te zijn op LinkedIn. Laatste tip: bij de verschillende onderdelen heb je een knop: delen met netwerk. Zet deze aan! Dan zien je volgers namelijk direct dat je je profiel hebt geupdate. Succes!

Ps: Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief als je vaker tips voor LinkedIn wilt ontvangen.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

Download de Kickstart Gids: online marketing voor B2B-adviesbureaus

In deze gratis Kickstart Gids leer je in 7 stappen hoe je een
marketingsysteem opzet voor jouw B2B adviesbureau
dat zorgt voor meer online zichtbaarheid, autoriteit en klanten.

(voor iedereen met de ‘marketingpet’ op!)

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download!