Waardepropositie header

Waardepropositie: hoognodig of overbodig wanneer je start met online content?

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Een waardepropositie klinkt als iets waar een groot merk iets aan zou hebben. Maar hoe zit dat met kleinere bedrijven, waar vooral hard gewerkt wordt, iedereen met z’n voeten in de klei staat en waar men liever niet te lang praat, maat snel overgaat tot actie? Wij hebben ons ook afgevraagd in hoeverre kleine bedrijven hier aandacht aan moeten besteden. Want tijd is schaars en budgetten zijn klein. Inmiddels hebben we hier een duidelijk standpunt over ingenomen. Benieuwd? Lees dan snel verder.

Wat is een waardepropositie?

Een waardepropositie is kort uitgelegd de waarde van hetgeen je je doelgroep aanbiedt. Het gaat niet alleen over jullie product of dienst. Het zegt ook iets over jullie persoonlijkheid als organisatie, wat jullie belangrijk vinden en hoe jullie te werk gaan. Kortom: waarom een klant voor jullie zou moeten kiezen. Als je de waardepropositie als bedrijf op papier zet, heb je houvast. Het is een misvatting om te denken dat als een waardepropositie op papier staat, deze dan in beton gegoten is. Een bedrijf ontwikkelt zich en een waardepropositie verandert mee. 

We zien vaak dat kleinere bedrijven geen echte waardepropositie op papier hebben staan. Deze zit met name tussen de oren van de mensen die het bedrijf hebben opgericht of er bijvoorbeeld al lang werken. Wanneer wij met hen aan de slag gaan voor blogs, social media, e-mailmarketing of SEO vinden ze het soms onnodig om hier veel tijd aan te besteden. Liever gaan ze direct aan de slag. Maar veel bedrijven zijn JUIST blij dat er eindelijk iets op papier komt wat hen richting gaat geven.

5 redenen om je waardepropositie op papier te krijgen

In de ontwikkeling van de Full Focus Content Academy hebben we veel nagedacht en gepraat over de meerwaarde van het formuleren van een waardepropositie. We vinden het namelijk belangrijk dat bedrijven echt alleen DATGENE doen dat nodig is om resultaat te boeken met online marketing. En hoewel wij het zelf erg leuk vinden uitgebreid te onderzoeken wat de toegevoegde waarde is van een bedrijf, willen we daar anderen niet per se mee opzadelen ;-)

Waardepropositie op papier

Conclusie die we trokken is: ja, een waardepropositie is zeker van meerwaarde wanneer je op het punt staat meer tijd en budget te steken in contentcreatie en verspreiding. De vraag is alleen wel hoe groots je het opstellen ervan moet aanpakken. Wij zijn er voorstander van om dit compact te houden en dus vooral ook zelf te doen. Maar voor ik verder ga op HOE je op een praktische manier tot een waardepropositie komt voor jouw bedrijf, geef ik je eerst de 5 belangrijke redenen om er ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.

Reden 1: Contentcreatie wordt veel makkelijker

Wanneer je als bedrijf je waardepropositie op papier hebt wordt contentcreatie veel en veel makkelijker. Je weet namelijk precies welke thema’s en onderwerpen wel en niet bij jullie passen. Wanneer je over content brainstormt is het dus slim om altijd jullie waardepropositie bij de hand te hebben om hier de content ideeën aan te toetsen. Zo zie je snel wat bijvoorbeeld wel een leuk idee is, maar eigenlijk te ver van jullie bed is. Je komt op deze manier gemakkelijker aan goede contentonderwerpen omdat ze logisch voortvloeien uit jullie waardepropositie.

Reden 2: Jullie doelgroep weet precies wat ze aan jullie hebben

Elk content-item dat je maakt, elk woord dat je schrijft in een blog, elke social media-post, e-mail of comment op content van iemand anders, vertelt iets over wie je bent en waar je voor staat als merk, bedoeld en onbedoeld. Wanneer je een waardepropositie op papier hebt en hiermee focus hebt aangebracht in de content die jullie publiceren, is het voor jullie doelgroep sneller duidelijk wat ze wel en niet aan jullie als bedrijf hebben. In het algemeen, maar ook ten opzichte van jullie concurrenten. 

Mensen in het algemeen zijn van nature op zoek naar duidelijkheid. En als je niet duidelijk bent over wie jullie zijn, wat jullie doen, waarom en hoe, dan zal je doelgroep in de war raken en de interesse snel verliezen. Als je zelf niet helemaal scherp hebt wie jullie zijn en waar jullie voor staan, dan kan je er vanuit gaan dat jullie doelgroep dat ook niet goed weet.

Reden 3: Je hebt de mogelijkheid om een echt merk neer te zetten

Als adviseurs of experts in jullie markt onderscheiden jullie je op basis van jullie kennis, ervaring en capaciteiten als mensen. Dit is allemaal heel ongrijpbaar. En zeker als je bedrijf uit maar een paar mensen bestaat, loop je de kans geen eenheid uit te stralen, geen echt merk neer te zetten. Misschien zijn er een paar boegbeelden in jullie bedrijf, die het beeld naar de buitenwereld neerzetten. Maar hoe mooi zou het zijn als jullie merk niet meer zo zou leunen op het imago van die mensen. En je een merk zou neerzetten wat past bij de waarde die jullie als bedrijf in zijn totaal willen uitstralen. Welke mogelijkheden zou dit met zich meebrengen!

Focus in online marketing

Reden 4: Het brengt focus en energie met zich mee voor jullie totale business

Een waardepropositie geeft richting aan de inzet van marketing. En dat is super fijn. Maar een waardepropositie geeft ook richting aan alle andere aspecten van jullie bedrijf. Denk aan de producten of diensten die jullie ontwikkelen, hoe jullie omgaan met personeel, of de huisvesting en alles wat hierbij komt kijken. Een waardepropositie geeft eigenlijk richting aan jullie totale bedrijfsvoering. Op die manier klinkt het zeker als iets wat je maar beter strak kunt hebben staan, toch? ;-) Wanneer je hier dus de juiste aandacht aan besteed en het goed doorvoert in jullie bedrijf, zal je dus op allerlei vlakken de focus voelen. En onze ervaring is dat dit intern heel veel positieve energie oplevert!

Reden 5: Het aantrekken van persoon wordt gemakkelijker

Deze laatste reden is er een die misschien wel logisch aanvoelt. Want het maakt niet zoveel verschil of je nu aan de slag gaat om nieuwe klanten aan te trekken of juist nieuw personeel.

Ook mensen die in de markt zijn voor een nieuwe baan voelen zich veel sneller aangetrokken tot een bedrijf dat heel duidelijk maakt wie ze zijn en waar ze voor staan. Die waardepropositie gaat je op het vlak van recruitment dus ook een handje helpen. Zeker fijn in een markt waar jong talent de banen over het algemeen kan uitkiezen. 

Aan de slag met de waardepropositie van jouw bedrijf

Nu we je (hopelijk) overtuigd hebben van het op papier krijgen van jullie waardepropositie, kun je aan de slag! We vinden het dus vooral belangrijk dat je de waardepropositie compact houdt. Zeker als je dit voor het eerst doet loop je namelijk de kans jezelf hierin te verliezen. 

Hoe je komt tot zo’n compacte waardepropositie beschrijven we in onze Kickstart Gids: meer klanten door waardevolle content. Hierin helpen we je eerst aan de hand van een aantal vragen om jullie toegevoegde waarde te achterhalen. En vervolgens zetten we je aan de hand van een invuloefening aan de slag met het formuleren van jullie waardepropositie.

Heb je dit al gedaan en staan jullie er helemaal achter? Deel ‘m dan op jullie website (bij ‘over ons’ bijvoorbeeld), op de LinkedIn-bedrijfspagina onder ‘info’ en in de vorm van een passende quote in je e-mailhandtekening. Want die mooie waardepropositie van jullie bedrijf wil je natuurlijk niet voor jezelf houden ;-)

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download