In de huidige maatschappij van oneindig veel commerciële boodschappen zoeken steeds meer consumenten naar andere redenen om een product of dienst te kopen. Er zijn heel veel bedrijven die roepen dat ze de laagste prijs hebben of een product met perfecte kwaliteit. Maar door van betekenis te zijn voor mens, maatschappij of milieu kunnen bedrijven zich vandaag de dag pas echt onderscheiden.

Betekenisvolle organisaties

Succesvolle bedrijven van vandaag hebben gemeen dat ze uitgaan van de visie van de oprichters die in de producten en de cultuur van het bedrijf voelbaar aanwezig is. De visie van deze bedrijven gaat steeds vaker verder dan geld en status. Ze zoeken voldoening in het van betekenis zijn voor anderen. Bijvoorbeeld door met een deel van hun winst een goed doel te ondersteunen (Unilever), hun product op een duurzame manier te ontwikkelen (G-star) of met hun dienst een rol te spelen binnen een maatschappelijk of ecologisch thema (Dopper). Dit betekent niet dat deze bedrijven niet óók gaan voor commercieel succes. Om hun missie waar te maken moet er onderaan de streep wel geld verdiend worden.

Afbeelding van Dopper.

Wat is betekenismarketing?

Betekenismarketing is een relatief nieuwe manier van marketing. Deze manier sluit aan op het doel van de organisatie om als bedrijf iets voor een ander te betekenen. Het gaat niet om het verkopen van producten, maar veel meer om mensen te helpen om voldoening en geluk te vinden. Om dit voor elkaar te krijgen moet je als bedrijf de behoefte of het probleem van de doelgroep centraal stellen. Dat is een groot verschil ten opzichte van traditionele marketing, waar het product of het merk centraal staan.

De nieuwste generatie ondernemers past betekenismarketing al meer ‘automatisch’ toe. Dit komt omdat zij al ontstaan zijn vanuit de betekenisgedachte, dus vanuit een (maatschappelijke) behoefte of probleem en niet vanuit een product of dienst. Merken die van oudsher op een productgedreven gedachte varen, hebben het vaak moeilijker met de omslag naar betekenismarketing. Dit betekent niet dat het voor deze bedrijven niet mogelijk is anders te gaan communiceren met hun doelgroep. Essentieel is alleen dat het oprecht is en geloofwaardig. Wil je betekenismarketing inzetten, kijk dan eerst naar hoe betekenisvol jouw business is. Als dit niet in lijn is prikken consumenten snel door jouw mooie boodschap heen.  

Een switch maken naar betekenismarketing

Ook als jouw bedrijf op dit moment geen duurzaam product verkoopt of geen rol speelt binnen een maatschappelijk probleem kun je een switch maken naar betekenismarketing. Onder de oppervlakte schuilt namelijk vaak veel meer dan alleen een goed product of dienst en de wens om zoveel mogelijk winst te behalen. Het is de kunst om dit naar boven te halen. Ga maar eens terug naar waarom jij ooit je bedrijf bent gestart. Je hebt waarschijnlijk (nog steeds) een geloof en een missie: op welke manier wil jij met je bedrijf het leven van anderen een stukje mooier maken? Op welk probleem of behoefte van mensen speel je in? Op dit moment zet je wellicht je bedrijf en product of dienst nog centraal in je communicatie, maar door jouw missie en het probleem van je doelgroep centraal te zetten ben je begonnen met de omslag naar betekenismarketing.

Neem Nike als voorbeeld. Zij hebben door de jaren heen ook een flinke transitie doorgemaakt. Ze begonnen ooit met hun super kwalitatieve sportschoen die ze wilden verkopen. De productkenmerken stonden centraal in hun marketing. Vervolgens kwam het merk Nike centraal te staan. Met grote campagnes met daarin hun slogan Just Do It. Met de opkomst van internet en social media werd Nike meer een community van sporters. En vervolgens haakte Nike met hun commercial Find Your Greatness in op het maatschappelijke probleem van overgewicht. Door de jaren heen werd het merk Nike, en daarmee ook de marketing, steeds betekenisvoller.

Betekenismarketing met resultaat

Ook al zet je nu nog je product of dienst centraal, met een andere mindset kun je de marketing van jouw bedrijf veel betekenisvoller maken voor je doelgroep. En hierdoor meer resultaat boeken, op korte maar juist ook lange termijn.

De resultaten van betekenismarketing op een rij:

  1. Je krijgt veel waardering en vertrouwen van je doelgroep omdat je voor hen van waarde bent.
  2. Je haalt veel voldoening uit je marketinginspanningen omdat je mensen helpt.
  3. Je creëert meer draagvlak, trots en plezier in de organisatie.
  4. Je trekt meer potentiele klanten aan.

Ben je benieuwd naar hoe jij met je bedrijf de omslag kunt maken naar een manier van marketing die van betekenis is voor je doelgroep én zorgt voor resultaat onderaan de streep. Download ons gratis e-book Betekenisvolle contentmarketing met resultaat.

 


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.