Zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen: zo zet je jouw bedrijf ermee op de kaart

Share on linkedin
Delen
Share on email
Delen

Maar liefst 49% van de MKB’ers in Nederland zeggen social media als eerste prioriteit te hebben om te groeien in klanten. Groot gelijk, want bijna iedereen kijkt dagelijks op één van de grootste sociale netwerken (Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter). Om 2021 goed te beginnen met juiste kanalenstrategie en om te zorgen dat je niet overweldigt wordt van het bijhouden van al die social media kanalen, helpen wij je graag. Want het moet geen dagtaak worden. Tijd voor focus! Welke sociale media kanalen heb je als B2B dienstverlener écht nodig om te groeien? We hebben het voor je op een rij gezet.

Zo start je met (zakelijk) bloggen: ontdek de ‘why’ van je organisatie

Voordat je daadwerkelijk in de digitale pen klimt om aan de slag te gaan met zakelijk bloggen, is het belangrijk om de ‘why’ van je organisatie duidelijk voor ogen te hebben. 

Jouw organisatie of adviesbureau heeft hele specifieke kennis. Kennis waarop jouw potentiële klant zit te wachten. Het lost namelijk veel problemen op je doelgroep waarmee worstelt. Jouw oplossing ligt voorhanden, het enige probleem is dat het voor een buitenstaander misschien lastig te begrijpen is. Of dat ze zich nog niet bewust zijn hoe het beter kan. Vakjargon en technische details voeren de boventoon op de website. Op zich niets mis mee, want dat is waar jullie goed in zijn. 

Maar je wilt niet de potentiële klant overspoelen met alleen maar die droge kost. Je wilt ‘m namelijk ook overtuigen dat jij de beste keuze bent. Misschien is dat omdat jij gecertificeerd bent binnen je branche, omdat je met een specifieke projectmanagementmethode werkt waardoor effectief resultaat wordt behaald. Of omdat je samenwerkt met de absolute toppers binnen jullie vakgebied. Wat jouw organisatie uniek maakt ten opzichte van de concurrent – en waarmee jij je potentiële klant in één een klap van alle problemen afhelpt – noemen we de ‘why’ van je organisatie. De reden waarom jij en je collega’s iedere ochtend weer met frisse moed aan de slag gaan. Het is dus eerst belangrijk om te achterhalen welke unieke boodschap jij wilt verkondigen. Alleen op die manier heb je bestaansrecht. 

Zakelijk bloggen

 

Zodra die unieke waardepropositie helder is, is het tijd om dit te gaan communiceren met de juiste doelgroep. Niet zomaar met hagel schieten, maar gericht op de juiste doelgroep. Adverteren op social media, e-mailmarketing en bloggen zijn hiervoor de middelen.

Bloggen voor bedrijven: waarom dit ook interessant is voor jouw organisatie

Door te bloggen beantwoord je de vragen die jouw potentiële klant heeft. Eigenlijk op precies dezelfde manier zoals wij dat nu doen. Jij wilt meer weten over bloggen voor bedrijven en komt terecht op deze pagina. Wij proberen je zoveel mogelijk de juiste kant op te helpen door hierover informatie te geven, met als doel dat wij hierin een autoriteit worden. En dat is precies wat jij ook gaat worden: een autoriteit in je eigen vakgebied.

Hoe ga je te werk?

Maar.. waarover ga ik dan bloggen? Een veelgehoorde vraag. Maar met een beetje onderzoek kom je al een heel eind. De volgende methoden kunnen je daarbij helpen:

  1. Interview je eigen klanten: met welke vragen zijn ze ooit bij jou terecht gekomen?
  2. Heb je een chat op je website? Bekijk dan eens welke vragen veelvuldig terugkomen.
  3. Bekijk de info-mail met vragen van klanten. 
  4. Noteer de vragen wanneer klanten contact met je opnemen. 
  5. Bekijk bij concurrenten welke klanten zij beantwoorden en meld je aan voor hun nieuwsbrief of download hun e-books.   
  6. Meld je aan bij social mediagroepen van jouw doelgroep en bekijk welke vragen zij hebben. 
  7. Vul een gerelateerde term in op de website van Answer The Public en bekijk welke vragen er terugkomen. 
  8. Google zelf op gerelateerde onderwerpen en bekijk welke vragen behandeld worden. 
  9. Zoek op bepaalde onderwerpen binnen je branche via BuzzSumo en haal inspiratie uit de best presterende artikelen. 
  10. Bekijk hoe vaak er op bepaalde termen maandelijks in Google wordt gezocht met UberSuggest

Met deze tips kom je waarschijnlijk al een heel eind te werk. En zoek je dan nog meer input? Lees dan eens onze 12 waardevolle ideeën voor je content. Plan een maandelijkse brainstorm waarbij je voor de nieuwe maand een aantal onderwerpen eruitpikt. Je kiest bijvoorbeeld de onderwerpen die op dat moment relevant en nieuwswaardig zijn of bekijkt welke zoektermen trending zijn door het gebruik van UberSuggest.

De blogbriefing

Zodra de onderwerpen klaar staan, maak je een korte maar complete briefing. Je bepaalt het hoofdonderwerp, de subonderwerpen die je wilt bespreken en bepaalt het doel van je blog. Wil je dat je potentiële klant contact met je opneemt? Een offerte aanvraagt? Een e-book download? Zorg dat je dat doel vooraf voor ogen hebt bij het maken van de briefing. 

Laat vervolgens de briefing door een ander controleren of brief je copywriter. Een copywriter heeft minder last van tunnelvisie, doordat hij of zij niet de specialist is, waardoor jouw verhaal helder op papier komt. Ook kan een SEO copywriter ervoor zorgen dat jouw tekst gemakkelijker wordt gevonden in de zoekmachine. 

Tot slot ga je je blog verspreiden. Enerzijds wil je dat ‘ie wordt opgepikt door de zoekmachines, maar er zijn meer kanalen. Adverteer bijvoorbeeld bij de juiste doelgroep in LinkedIn of verspreid je blogs in een e-mailopvolging. Verwacht niet dat je bij je eerste blog meteen een voltreffer te pakken hebt: het is een kwestie van consistent posten, de resultaten meten en aan de knoppen draaien. Langzaam zullen anderen jouw organisatie opmerken en als een autoriteit gaan zien. 

Wil je meer over dat hele proces leren? In onze Full Focus Content Academy leer je van A tot Z een marketingsysteem op te zetten dat gaat zorgen voor meer online zichtbaarheid en een betrokken e-maillijst.

Voordelen van zakelijk bloggen

Er kleven een aantal voordelen aan zakelijk bloggen. Niet voor niets schrijven wij op regelmatige basis blogs: we zien namelijk dat het werkt bij ons én onze klanten. De voordelen op een rijtje als je ‘t goed aanpakt:

  • Je wordt bekender binnen je doelgroep
  • Meer online zichtbaarheid
  • Meer interactie op je social mediakanalen
  • Meer verkeer op je website 
  • Je bouwt autoriteit op 
  • Met jouw kennis word je steeds vaker doorverwezen 
  • Groei in klanten
  • Je beantwoordt vragen en onzekerheden van je potentiële klant: dat kan het laatste zetje zijn om met jou in zee te gaan. 

Gastbloggen om de autoriteit te vergroten 

Naast bloggen op je eigen website, kan je ook bloggen voor andere websites. Dat zorgt enerzijds voor meer backlinks naar je website (wat positief is voor je positie binnen de zoekmachines en je organische vindbaarheid), maar draagt ook bij aan je online zichtbaarheid en autoriteit in het algemeen. 

Door te gastbloggen voor een extern platform waar je doelgroep zich bevindt laat jij jezelf zien als de specialist. Wedden dat na verloop van tijd je een groei in websitebezoekers én klanten ziet?!

Is jouw bedrijf klaar voor meer zichtbaarheid en een groei in klanten? En wil je waardevolle content inzetten om dit te bereiken? Download de Kickstart Gids en ga samen met ons aan de slag.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Abonneer je op ons blog

Om onze nieuwsbrief te ontvangen dien je akkoord te gaan met ons privacybeleid en het feit dat we je af en toe een waardevolle e-mail toesturen. Bekijk ons Privacybeleid

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

We zien dat je al een tijdje dit blog aan het lezen bent. En we willen je zeker niet te lang storen! Dus snel even deze vraag:

Wil je geen enkel nieuw blog van ons missen?

Abonneer je nu

Privacybeleid: we houden niet van spam en sturen je alleen relevante info. Lees hier het hele beleid. 

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download

Wil jij een betrokken e-maillijst, maar weet je niet waar je moet beginnen?

Deze gratis Kickstart Gids geeft je alles wat je wil weten om op een waardevolle manier een continue stroom van klanten te realiseren voor jouw (online)business.

Of je nu een traject, pakket, programma, abonnement of (online) training verkoopt: Succes begint bij je e-maillijst!

Hier vind je ons privacybeleid 

Gratis download