Trello mobiel

Je opent je Instagram en…de #lifegoals en #instagood plaatjes vliegen je om de oren. Het lijkt soms of Instagram alleen maar bestaat uit #pictureperfect bikinifoto’s van #instafamous personen. En hoewel je je waarschijnlijk afvraagt hoe het kan dat Anna Nooshin nu alweer op vakantie is, is dat zeker niet het enige dat Instagram te bieden heeft. Ook zakelijk biedt Instagram inmiddels volop kansen!

#Instawhy

Instagram blijft groeien en is anno 2019 een van de grootste sociale media wereldwijd én in Nederland. Ook zakelijk kun je dus eigenlijk niet meer om Instagram heen. Meer dan 60% van de gebruikers ontdekt nieuwe producten en diensten via Instagram en 30% van de gebruikers hebben wel eens iets direct vanuit de instagram app op hun mobiel gekocht. Hoewel die cijfers voor zich spreken, vinden wij het vooral belangrijk om te kijken naar de zakelijke mogelijkheden die Instagram biedt.

Instagram is hét platform voor (visuele) storytelling. Dit is dus jouw kans om je verhaal te vertellen op een plek waar ook jouw klanten hun verhaal vertellen. Hiermee vergroot je je bereik, zichtbaarheid en naamsbekendheid én geeft je de mogelijkheid in contact te komen met je klant.

Voordat je deze kans grijpt, is het slim om jezelf een paar belangrijke vragen te stellen.

  • Past Instagram als kanaal bij mijn bedrijf en product of dienst? Is mijn doelgroep aanwezig op Instagram. Zijn deze vragen wat lastig te beantwoorden? Lees ons blog over de verschillende social media kanalen die je in kan zetten.
  • Wil én kan ik tijd in Instagram steken? Instagrammen betekent zorgen voor goede foto’s, leuke teksten, de juiste hashtags en dit alles met enige regelmaat. ‘Consistency is the key’ Daarnaast wil je ook direct reageren op je volgers en niet 3 dagen later.
  • Weet ik goed wat ‘mijn verhaal’ is en waarom vind ik het belangrijk om dit te vertellen op instagram? Zoals bij alles waar je tijd en energie in gaat steken, is het belangrijk om je doelen te formuleren zodat je naar een duidelijk punt toe kan werken.

Is ‘Ja’ het antwoord op bovenstaande vragen? En je wilt nog steeds aan de slag met Instagram? Top! Dan kun je aan de slag met de 5 stappen van het #Instahow.

#Instahow

Klinkt de zin ‘de basis op orde’ je bekend in de oren? Dit geldt natuurlijk ook voor jouw zakelijke Instagram. Met onderstaande 5 stappen zorg je ervoor dat jouw Instagram visitekaartje er klaar voor is.

Stap 1: Je profiel is je pitch

Of het nu je Facebook, Tinder, Instagram of Lexa profiel is, iedereen weet dat de foto belangrijk is. Dit geldt ook bij een zakelijk profiel. Je profielfoto moet laten zien wie je bent en passen bij de stijl van je Instagramfeed. Heeft je organisatie een gezicht, kies dan voor een foto van die persoon. Is dit niet het geval, kies dan voor je logo. Let op: Het is maar een klein rondje dus zorg dat je logo goed zichtbaar en groot is. Zorg in je ‘bio’ voor een concreet tekstje over je organisatie en ben niet bang om hierbij emoji’s te gebruiken (misschien zelfs om woorden te vervangen), het mag namelijk informeel en zelfs best een beetje grappig zijn. Ook niet onbelangrijk; je hebt één plek om een link te plaatsen; gebruik die dus slim. En last but not least zorg ervoor dat je zakelijke profiel openbaar is. Je wilt makkelijk en direct volgbaar zijn.

Instagram van Monique van Loon

Stap 2: Maak je feed #instaproof

Je profiel is er klaar voor, het is tijd voor je feed. De beste start maak je als er al wat foto’s op staan. Je hebt al nagedacht over jouw merkwaarden en je verhaal en waarschijnlijk heeft je organisatie al een huisstijl. Voor het maken van een #instaproof feed moet je nog net een stapje verder gaan; het bepalen van je beeldtaal. Het bepalen van je beeldtaal kun je zo moeilijk en makkelijk maken als je zelf wilt. Voor nu is het voldoende als je jezelf een paar vragen stelt:

  • Welke stijl van fotografie past bij mijn bedrijf?
  • Welke kleuren horen/ passen bij mijn bedrijf en hoe kan ik deze laten terugkomen in mijn instagram feed?
  • Ga ik mensen laten zien en zo ja ga ik deze herkenbaar in beeld brengen?

Het belangrijkste is nu dat je keuzes maakt in wat je gaat laten zien en misschien nog wel belangrijker; je aan deze keuzes houdt. Wil jij stiekem heel graag die gave foto die is geschoten tijdens een bedrijfsevent laten zien maar staat die haaks op alle keuzes die je hebt gemaakt voor je feed: NIET DOEN DUS. Misschien wel leuk om deze in je Instagram stories te laten zien maar daarover later meer ;)

zakelijk instagram van Iris Dijkers

zakelijk instagram van Karwei

zakelijk instagram van runnersworld

Stap 3: Vergeet je #hashtags niet

Een goede hashtag garandeert zeker 12% meer interactie. Overtuigend genoeg toch dit cijfer? Het gebruik van hashtags kan het bereik van je post aanzienlijk vergroten. Een manier om je juiste hashtag te vinden is via de zoekfunctie en de hashtags die gevoelsmatig bij jou post passen in te voeren. Je ziet hoeveel berichten er met die tag zijn geplaatst en krijgt ook gerelateerde suggesties. Daarnaast kan de site Hashtagify je helpen om de juiste hashtag te vinden.

Je kunt natuurlijk ook zelf een hashtag populair (proberen te) maken door een eigen hashtag te introduceren die bij jouw bedrijf past. Je ziet op Instagram verschillende voorbeelden voorbij komen. Van zakelijke accounts die een eigen hashtag zonder de bedrijfsnaam hebben zoals #treinleven van de NS of #abetternow van Philips. Maar ook bedrijven die slim gebruik maken van de bedrijfsnaam zoals #topshopstyle van het modeconcern Topshop en #lekkerlidl van de supermarktketen Lidl. Hoe Lidl Nederland #lekkerlidl slim inzet lees je onder stap 4: Quick wins.

Stap 4: Quick wins

In stap 4 nemen we je mee door een paar quick wins om je start nog succesvoller te maken.

  • Tag je locatie; dit vergroot je vindbaarheid en dus je bereik!
  • Wil je een foto van een ander ‘regrammen’ omdat diegene iets over jouw product of dienst heeft gedeeld, of gewoon omdat het past in je feed, dat kan! Het gaat alleen niet zo makkelijk als op Facebook. Maar het kan wel en het kan ook echt iets toevoegen. Kijk maar eens op de feed van Lidl Nederland. Zij delen met regelmaat foto’s van gerechten van volgers die Lidl-producten gebruiken. Dit is ‘gratis’ content die ook nog eens ‘echt’ is. Lidl nodigt volgers actief uit om hun gerechten of producten te delen met daarbij een unieke hashtag, zowel online als in de winkel.
  • Mention of tag mensen! Werk je samen met een bedrijf of staat er iemand op je foto of regram je een foto? Tag of mention dat bedrijf of die persoon dan onder jouw foto. Je volgers krijgen hierdoor meer informatie over de foto en zorgt voor meer interactie.

zakelijk instagram van Lidl Nederland

zakelijk instagram van Lidl Nederland

Stap 5. Toch niet zo #instant

Instagram is begonnen als medium voor het direct en acuut plaatsen van spontane foto’s. Dat is anno 2019 niet meer het geval. Met name zakelijke en grote accounts werken met een kalender. Het belangrijkste advies wanneer je start met Instagram is dan ook; plan vooruit! Maak een kalender en je zult merken dat het inzetten van Instagram makkelijker en minder stressvol is. Je kalender zorgt op deze manier voor de regelmaat die jouw instagram-feed nodig heeft om succesvol te worden. Wat bij het maken van een kalender zeker kan helpen is het denken in thema’s en ook daarvoor hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Gebruik populaire hashtags als #throwbackthursday, #quotes en #picoftheday als inspiratie en je contentkalender volgt vanzelf.

#Instanow

Yes, je Instagram basis is op orde! Het posten, liken en sharen kan beginnen. Begin simpel, post in een lage frequentie en werk aan jouw zakelijke Instagram account. Zoals eerder beschreven is het slim om je aan je gemaakte keuzes te houden. Maar merk je in de beginfase dat iets niet werkt of dat je wilt bijsturen, dit is het moment. Dan kun je daarna gaan uitbouwen.

Je bent goed op weg maar er kan nog zoveel meer. Denk aan Instagram advertising, stories, samenwerkingen met influencers, Instagram shopping en ga zo maar door. No stress! Het hoeft niet allemaal tegelijk. Dat het soms even duizelt, snappen we. Wij helpen je daarom ook graag. Plan een strategiegesprek met ons in en we bekijken samen hoe we Instagram in jouw contentstrategie kunnen opnemen.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.