Zo creeer je een persona

Focus, focus, focus. Maar op wie? Jouw doelgroep is wellicht het MKB in Nederland, vrouwen tussen 25 en 40 jaar of iedereen die behoefte heeft aan product X of dienst Y. Een goed begin, maar deze doelgroepen zijn wel erg groot en divers. Het zegt nog niet veel over hun behoefte, doelen, belemmeringen of beïnvloedingsfactoren. En je hebt nog geen idee aan wat voor soort content ze behoefte hebben, laat staan aan een aanbod voor jouw product of dienst. Dan wordt het moeilijk om hen te bereiken en relevant te zijn. In dit blog leggen we uit hoe een persona je gaat helpen. Lees hoe je een persona creëert en maak gebruik van ons template!

Waarom zou je een persona maken?

Een goede vraag om mee te beginnen, want eerlijk is eerlijk, het kost wel wat tijd en moeite. Een persona is een weerspiegeling van de doelen, behoeftes, frustraties, beïnvloedingsfactoren van een specifiek deel van jouw doelgroep. Wanneer je je doelgroep met een persona tot leven laat komen, wordt het een heel krachtig hulpmiddel om klantgerichter te worden. De kennis over je doelgroep zit bovendien niet meer alleen in jouw hoofd, je doelgroep heeft een gezicht en naam en kan zo in het hoofd kruipen bij iedereen in jouw organisatie. Een persona geeft dan meer focus op de klant en zorgt daarmee voor een meer klantgerichte organisatie. Dus niet alleen binnen marketing en communicatie! Hoogste tijd dus om een persona te gaan creëren.

Alvast kort de stappen op een rij:

  1. Beschikbare informatie verzamelen uit bijv. Google Analytics of een enquête die eerder is gedaan.
  2. Nieuwe informatie ophalen door het interviewen van collega’s en klanten en het stellen van de juiste vragen. Die juiste vragen hebben we voor je op een rij gezet!
  3. De persona creëren door de input uit de interviews op de juiste manier te interpreteren en te visualiseren door middel van ons template.
  4. Je persona gebruiken in de praktijk aan de hand van onze voorbeelden.

Let’s go!

Stap 1: Beschikbare informatie verzamelen

Allereerst gaan we bekijken welke informatie we al hebben. Relevante data halen wij onder andere uit Google Analytics (bijvoorbeeld de belangrijkste kanalen en pagina’s). Ook een bestaande zoekwoordstrategie kan als input dienen (welke zoekwoorden zorgen voor relevant verkeer?). Een eerdere enquête of poll kan ook relevante inzichten geven, zolang je business niet is veranderd in de tussentijd.

Interview klanten voor persona

Stap 2: Nieuwe informatie ophalen bij je collega’s en klanten

De informatie uit stap 1 vullen we aan aan de hand van vragen in 4 categorieën:

  1. Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
  2. Angsten, frustraties en belemmeringen
  3. Laat zich leiden door… (horen, zien, voelen en denken)
  4. Gebruik van (online) media

In dit persona template (download) geven we je per categorie een paar goede vragen. Hiervoor hebben we een fictief bedrijf gebruikt dat oplossingen biedt op gebied van automatisering. Deze kan je aanpassen om goed te laten aansluiten bij jouw bedrijf. Om echt goede informatie te krijgen kan je deze vragen het beste stellen in een interview. Dan kan je namelijk doorvragen wanneer het antwoord kort, onduidelijk of onvolledig is.

Begin door de vragen eerst zelf te beantwoorden. Kruip in de huid van je klant en schrijf op wat jij denkt. Neem hier ongeveer 20 minuten voor. Interview vervolgens een aantal collega’s. Geef ook aan hun de opdracht mee zich in te leven in de doelgroep. Het aantal collega’s dat je interviewt is afhankelijk van hoe groot je bedrijf is. Bestaat het bedrijf uit 5 medewerkers of minder, interview dan iedereen. Bij grotere bedrijven zorg je dat je collega’s in verschillende rollen interviewt om een goed beeld te krijgen. Om het behapbaar te houden interviewen wij nooit meer dan 20 medewerkers. Zo’n interview duurt maximaal 20 minuten. Dan houd je de drempel voor je collega’s laag en werken ze sneller mee. Een paar praktische tips:

  • Neem de interviews op met de dictafoon van je telefoon. Je hebt namelijk geen tijd om te luisteren, goed door te vragen én aantekeningen te maken. Na afloop van alle interviews luister je je opnames af en maak je schematisch aantekeningen.
  • Verdeel je vragen van te voren over de beschikbare tijd. En time jezelf de eerste (2) keer. Zo zorg je dat je binnen de tijd blijft.
  • Een interview kan ook telefonisch. Dan heb je twee telefoons nodig: met de een bel je op luidspreker, met de andere neem je het interview op. Evt. nog een extra telefoon om te timen.

Als je al meerdere van onze blogs hebt gelezen dan weet je dat wij adviseren om niet alleen uit te gaan je eigen kennis en de kennis van je collega’s. Ondervraag ook bestaande klanten. Dan hoor je namelijk in de woorden van je doelgroep wat zij belangrijk vinden. Als je content gaat creëren, ben je veel relevanter als je praat in de taal van je persona. Bovendien sluit je uit dat je je persona baseert op aannames (die wellicht niet kloppen).

Wij merken dat ook klanten bereid zijn om 20 minuten van hun tijd vrij te maken. Dus wees niet bang om klanten te benaderen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Maak van te voren een belafspraak en stel je flexibel op. Lukt het echt niet om klanten te vinden die mee willen werken aan een interview? Maak dan een enquête van je vragen. Bijvoorbeeld met Typeform, een gratis tool tot 10 vragen en 100 reacties.

Stap 3: Persona creëren en visualiseren

Nu je alle input hebt verzameld heb je waarschijnlijk al een gevoel hoeveel persona’s je kan onderscheiden. Luister je opnames af en zet de informatie van alle interviews in een excel waarin je de categorieën uit stap 2 aanhoudt. Het gaat niet om de exacte antwoorden op de vragen. Je wil in je overzicht namelijk daadwerkelijk de doelen, belemmeringen etc. vergelijken. Het gaat dus om de interpretatie van de antwoorden. Probeer je interpretaties wel te maken in de woorden van je doelgroep: vervang woorden dus niet door de vaktermen die jij vindt passen bij de de antwoorden.

Een voorbeeld: Een klant van het bedrijf dat oplossingen biedt op het gebied van automatiseringen geeft antwoord op je eerste vraag. Hij vertelt over hun specifieke situatie: ze hebben 10 juniors in dienst en de senior die nodig is om hen te begeleiden naar een nieuw automatiseringsprogramma. Maar de senior gaat over een maand met verlof voor 4 maanden. Voor de begeleiding naar het nieuwe programma hebben ze jouw bedrijf benaderd. De behoefte die je hieruit kan afleiden: verhouding junior en senior medewerkers is niet goed, waardoor overdracht van kennis en ervaring in het gedrang komt. Je kan nog doorvragen, waarom er niet meer seniors in dienst zijn (ook al voelt dit als een open deur, laat het je klant het maar vertellen in zijn woorden). Dat is de onderliggende reden waarom ze naar jou komen en die behoefte wil jij dus verwerken in je content.

Zie je hele verschillende doelen in je overzicht, maar zijn de andere aspecten zoals belemmeringen en mediagedrag hetzelfde? Dan kan je nog steeds één persona creëren. Wanneer je grote verschillen ziet in zowel doelen, belemmeringen en beïnvloedingsfactoren, dan creëer je twee persona’s. Ook heel verschillend gebruik van (offline) media betekent dat je meerdere persona’s nodig hebt.

Gebruik vervolgens ons template om de persona samen te vatten en te visualiseren. In dit template vind je ook een voorbeeld van een fictief persona, heel handig als je behoefte hebt om even af te kijken ;-) Met dit template heb je de belangrijkste kenmerken van je persona op een rij. Wanneer je de persona een naam en gezicht geeft is het veel makkelijker de kenmerken te onthouden. Zoek dus een goede foto of afbeelding die voor jouw gevoel past.  

Voorbeeld persona Hallo Blauw

Stap 4: Persona gebruiken in de praktijk

Na stap 3 ga je eerst terug naar de collega’s die je hebt geïnterviewd. Je doel is dat zoveel mogelijk collega’s gebruik gaan maken van de persona, dat deze echt gaat leven in de organisatie. Heel belangrijk dus om te vragen of de persona voor hun gevoel klopt. Geef ze ook een samenvatting van de meest interessante inzichten uit de interviews met klanten. Onze ervaring is dat ze dit reuze interessant vinden! Zorg dat je je collega’s meekrijgt. Wanneer je eventuele feedback hebt verwerkt, print je de persona (groot) uit en hang je hem op. Misschien wel op verschillende plekken binnen het bedrijf.

Wij merken dat wanneer een bedrijf gaat werken met persona’s ze in staat zijn veel effectiever content te creëren. Het is namelijk duidelijk wat de boodschap van je content moet zijn. Daarnaast kan je aan de hand van het mediagedrag kiezen om bepaalde kanalen niet (meer) in te zetten. Komt zeker van pas als iemand weer eens roept: “we moeten iets met Instagram!” Deze focus zorgt bovendien voor meer input, ideeën, plezier en energie.

Een paar voorbeelden hoe wij persona’s gebruiken in de praktijk:

  • Ga je brainstormen voor nieuwe content? Pak de persona erbij! Zorg dat je eerst denkt: wat wil mijn persona? Wat heeft de persona nodig aan informatie? En trap niet in de valkuil om te starten vanuit wat jullie allemaal te bieden hebben.
  • Ga je een blog schrijven die je adverteert op social media om nieuwe mensen te bereiken? Nieuwe mensen kennen je nog niet, dus gebruik een van de behoeftes, doelen, verlangens of drijfveren als inspiratie voor een onderwerp.
  • Maak je een e-mailnieuwsbrief? Deze mensen kennen jouw bedrijf al wel, dus ga ook dieper in op angsten, frustratie en belemmeringen. Door de bepaalde drempel te verlagen kan het maar net zijn dat ze contact opnemen voor een kennismaking.  

Onze klanten vertellen ons met regelmaat dat ze enorm zijn geholpen met hun eigen persona. Het wordt een stuk makkelijker om even uit de bubbel van hun eigen bedrijf te stappen en waardevolle informatie te creëren die werkelijk bekeken of gelezen wordt. We hopen dat het je lukt om zelf een persona te creëren met de bovenstaande stappen en dat jij er net zoveel aan hebt. Heb je een vraag? Stuur een bericht via de chat of het contactformulier en we denken met je mee. Wil je meer van dit soort praktische tips en stappenplannen ontvangen? Vraag onze 5 content tips aan en we schrijven je automatisch in voor onze maandelijkse nieuwsbrief.


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.