Contentproductie in de zomer

Het produceren van goede content is voor veel bedrijven een hele uitdaging. In de zomerperiode is dit vaak nog lastiger. Want hoe ga jij om met je contentproductie? Met het bedenken van onderwerpen, produceren van content, het plaatsen van content in je site, op social media en in je nieuwsbrief, als jij (inclusief de hele afdeling) op de camping in Zuid-Frankrijk zit?

Eerst nog even over het belang van het op gang houden van de contentproductie. Dit geldt voor de zomerperiode, maar natuurlijk is dit het hele jaar door belangrijk! Door structureel zichtbaar te zijn met relevante content creëer je een duidelijk beeld van jouw bedrijf of merk. In je contentstrategie heb je bepaald welke betekenisvolle boodschap je met content wil overbrengen richting je doelgroep. Alleen door op een continue manier content te publiceren versterk je dit beeld. Zonde dus als je doelgroep opeens een aantal weken niets van jullie ziet. Het zou zomaar kunnen dat potentiële klanten je uit het oog verliezen.

Slim dus om ook tijdens de zomerperiode te zorgen voor de juiste zichtbaarheid. Maak hoe pak je dit efficiënt aan als jij en je collega’s een paar weken vrij zijn. Ik geef je 6 slimme tips die je helpen om zonder stress toe te werken naar je welverdiende vakantie!

Tip 1: Organiseer een brainstorm voor al het denkwerk

Misschien organiseer jij al structureel brainstorms om met je collega’s over content na te denken. Dat is een stuk effectiever dan het onderwerp van je blog pas te bedenken als je al klaar zit achter je laptop met een kopje koffie. Want waar ga je over schrijven?? Misschien contentproductie brainstormkomt er zo nu en dan spontaan een idee in je op, maar in de zomer gaat dit sowieso niet werken. Het blog moet al voor je vakantie helemaal klaar staan voor publicatie. Dit betekent dus dat je al een paar weken voor de vakanties een brainstorm moet plannen waarin jullie de onderwerpen bepalen voor alle content in die periode.

Het doel van de brainstorm is om voor de hele zomerperiode te bedenken welke content je gaat maken, hoe je deze verspreidt en eventueel promoot. En niet te vergeten: wie doet wat om ervoor te zorgen dat alles op tijd klaarstaat? Ga in de brainstorm zo concreet mogelijk te werk. Bedenk bijvoorbeeld niet alleen de onderwerpen van de blogs, maar ook alvast de titel en de tussenkoppen. En fijn als je alvast een idee hebt bij het beeld wat je wil toevoegen.

Tip 2: Hou het simpel en hergebruik content

Je kunt met je team aan de slag gaan om de beste content uit jullie carrière te bedenken, maar beter kun je het voor de zomerperiode simpel houden. Maak geen content over zaken waar intern nog punten van open staan. En sla onderwerpen over die lange discussies kunnen veroorzaken. Kijk liever welke content eerder goed gepresteerd heeft en gebruik dit opnieuw. Sowieso zonde om dit niet nog een keer in te zetten. Scheelt je meteen een hoop werk.

Hou op je netvlies dat het je doel is om de structurele zichtbaarheid en interactie op gang te houden. Content-campagnes die moeten zorgen voor een piek in bereik rond een bepaald onderwerp of thema kan je beter uitstellen. Ook al vindt de baas dat het snel de wereld in moet, de kans dat de campagne een groot succes wordt is veel groter als jij je er de juiste aandacht aan kunt besteden.

Tip 3: Zorg voor een heldere en complete contentkalender

Vervolgens is het belangrijk dat je goed vastlegt wat jullie hebben afgesproken. Maak hiervoor een contentkalender waar alle betrokken toegang tot hebben. Een slimme tool hiervoor is Trello. Een (grotendeels) gratis tool waar je op een simpele manier je contentkalender in kunt maken. Hierdoor hou je overzicht en wijs je gemakkelijk taken toe aan iedereen die betrokken is.

Contentproductie Trello

In de contentkalender leg je het volgende vast:

  • Het onderwerp: waar gaat de content over?
  • De vorm: wordt het een blog, foto post of video?
  • De inhoud: welke insteek of welke inhoud krijgt de content?
  • De kanalen: via welke kanalen wordt de content verspreid?
  • De deadline: wanneer moet het klaarstaan?
  • De verantwoordelijke: wie neemt de productie en verspreiding op zich?

En voila, je kalender staat! Vanaf nu is het een kwestie van aan de slag gaan met de productie en ervoor zorgen dat iedereen zich aan de deadlines houdt. Lees ook ons blog over hoe je je contentkalender in Trello opzet.

Tip 4: Zorg voor de input, maar laat anderen het productiewerk doen

Met zo’n zomerperiode voor de deur is het verstandig productietaken uit te besteden aan zzp’ers of een contentbureau. Zij zijn dagelijks met contentproductie bezig en kunnen dit dus vaak een stuk sneller dan jij. Je zal meer moeten produceren omdat je vooruit moet werken en kunt dus wel wat hulp gebruiken.

Houd er wel rekening mee dat niemand je bedrijfsvisie, kernboodschap en product of dienst zo goed kent als jij en je collega’s. Zorg dus dat de mensen die je inschakelt middels goede briefings de juiste input hebben en blijf betrokken. Zo zorg je ervoor dat de kwaliteit van je content hoog blijft. Mooi is als je werk kunt neerleggen bij mensen of een bureau waar je vaker mee werkt. Ze kennen jullie bedrijf al en hierdoor kost het minder tijd om hen goed te briefen.

Tip 5: Maak gebruik van slimme tools en plan vooruit

Contentproductie tools

Als iedereen zich aan de deadlines houdt heb je straks ruim op tijd alle content klaarstaan, fijn! Maar dan ben je er nog niet helemaal. De content moet natuurlijk nog geplaatst worden. Ook op de momenten dat jij op je strandbedje, inc

lusief bijbehorende pi­ña co­la­d­a, ligt. Gelukkig bestaan er hele handige tools om content de plannen. Denk voor je social media kanalen bijvoorbeeld aan Later of Buffer. Hierin zet je alle posts klaar en gaat het live op het door jou bepaalde moment. En wist je dat je de livegang van een blog in WordPress kunt plannen? Heel handig voor de zomerperiode. Werk je met een emailtool zoals Mailchimp of Active Campaign? Dan kan je het versturen van je emailnieuwsbrief ook plannen.

Tip 6: Vergeet niet om reacties op je content te beantwoorden

Natuurlijk blijft het belangrijk om te checken of het publiceren van content goed gaat. Hopelijk hebben jullie de vakanties goed afgestemd en is er altijd iemand voor dit klusje! Ook belangrijk om niet te vergeten: met content stuur je aan op interactie en je wil natuurlijk wel dat reacties op je content beantwoord worden. Dit kun je niet plannen, dus het blijft zaak om de achterblijver (arme ziel) hier verantwoordelijk voor te maken.

Hopelijk kan je door mijn tips met positieve energie aan de slag met het voorbereiden van de zomerperiode! Wil je de organisatie rondom content structureel verbeteren? Plan eens een strategiegesprek met ons. We helpen je graag op weg!

Voor nu wens ik je een hele fijne stressvrij vakantie!


Meer weten?

  • Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks een content-tip in je mailbox.
  • Vraag ons gratis e-book aan en kom erachter hoe je op een betekenisvolle manier meer klanten aantrekt.
  • Leer nog meer over betekenisvolle contentmarketing door ons te volgen op LinkedIn en Instagram of Facebook. Hier delen we ook goede artikelen van bijv. Frankwatching en andere platformen. Dan hoef je zelf niet alle nieuwsbrieven door te scannen ;-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.